یونیسف 30 عراده امبولانس به وزارت صحت عامه کمک کرد

© Flickr / swat_hkTaiwan ambulance
Taiwan ambulance - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یونیسف (صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال) امروز 30 عراده امبولانس که ارزش مجموعی آن حدود یک میلیون دالر امریکایی می شود را به وزارت صحت عامه افغانستان تسلیم نمود.

به گزارش خبرگزاری پژواک، داکتر فیروزالدین فیروز وزيرصحت عامه امروز درمراسم تسليمى امبولانس هاى يادشده گفت که از اين وسايط، در مراکز صحى شانزده ولایت به شمول کابل استفاده خواهد شد.

موصوف با ابراز قدردانى از کمک اداره یونیسف در بخش صحت افغانستان، افزود:- "امروز ما شاهد توزیع 30عراده موتر امبولانس به 16 ولايت کشور هستیم".

اين مقام بلندپايۀ وزارت صحت کشور افزود که قیمت هر موتر امبولانس، حدود 32 هزار دالر امریکایی می باشد که از سوی اداره یونیسف خریداری شده است.

به گفته وی، به خاطر توزیع عادلانۀ امبولانس ها، این وسايط در ابتدا به ولایات دوردست و محروم و ولایاتی که تعداد امبولانس ها محدود و یا وجود ندارد، تسلیم داده می شود؛ تا بیماران را به اسرع وقت به کلينیک های صحی انتقال بدهند.

وی گفت:- "اين امبولانس ها به ما کمک خواهد کرد تا براى بيشتر مردم به ويژه کسانى که در مناطق دورافتاده زندگی می کنند، خدمات صحى را فراهم سازيم".

موصوف با بیان اینکه سیستم انتقال دهی بیمار، تاثیر به سزا در زندگی بیمار دارد، افزود که هر قدر بیمار به سرعت و به موقع از محل واقعات جنگی و یا سایر واقعات بیماری به شکل درست انتقال داده شود، به همان اندازه به ادامۀ زندگی اش کمک می کند.

فیروز در ادامه صحبت هايش همچنان خاطرنشان کرد که تا یک ماه دیگر؛ عربستان سعودی، 32 عراده موتر امبولانس را به سکتور صحت افغانستان تسلیم می نماید.

او گفت که وزارت صحت عامه، طرح خریداری یکصد عراده موتر امبولانس را به تدارکات ملی فرستاده تا با استفاده از تجربیات کابل امبولانس، در سایر ولایات استفاده به عمل آید.

بر پایه معلومات وزارت صحت عامه، این امبولانس ها به مراکز صحی چون؛ شفاخانۀ سروبی و مرکز صحی خواجه مسافر در ولایت کابل، شفاخانه های ولایتی زابل، خوست، پکتیا، دایکندی، لوگر و فراه، شفاخانه تورغندی و مرکز صحی چشت شریف در هرات، مرکز صحی جامع دره و شفاخانه ولسوالی رُخه در پنجشیر، مرکز صحی سرخکان در لغمان، شفاخانه ولسوالی نجراب در کاپیسا، شفاخانه ولسوالی سالنگ در پروان، مرکز جامع صحی اشکمش در تخار، مرکز صحی جامع گوسفندی در سرپل، مرکز صحی جامع قرقین در جوزجان، مرکز صحی جامع دوآب در بغلان و شفاخانه ولسوالی کشم در بدخشان توزیع می گردد. 

داکتر شیرین وارکی (Dr. Sherin Varkey) رئیس بخش صحت، صندوق وجهی ملل متحد برای اطفال (UNICEF) گفت که نبود ترانسپورت کافى در فاصله بين خانه و تسهيلات صحى، مى تواند پيامدهاى بسيار جدى را براى مادران و اطفال در هنگامى داشته باشد که آن ها به گونۀ عاجل به مراقبت نياز دارند.

موصوف افزود اين 30 عراده امبولانس که از کمک های جامعه بین المللی برای افغانستان خریداری شده، کمک خواهد کرد تا درساحات دوردست کشور، کمک هاى عاجل صحى رسانده شود.

به گفتۀ وی، این امبولانس ها در کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان کمک شایانی می کند؛ اما هنوزهم نیاز است تا در ساحات زیاد افغانستان، به مادران و اطفال سهولت های صحی فراهم گردد.

در همین حال، مخدوم محب الله فرقانی نماینده مردم در ولسی جرگه که در مراسم یادشده حضور داشت؛  درحاليکه خواستارعرضۀ خدمات صحى يکسان از سوى وزارت صحت عامه در تمامی ولایات افغانستان گرديد، گفت  که لازم است ولایات محروم و دوردست، در گام نخست مورد توجه قرار گیرند.

اين نمايندۀ مردم گفت:- "در ولایات دوردست کشور، در کنار آن که خدمات صحی درست عرضه نمی شود، موترهای امبولانس نیز وجود ندارد، شماری از خانم های باردار با طفل های شان از بین می روند".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала