حکومت افغانستان به برخورد دوگانه با آزادی بیان متهم شد

© Sputnik / کسراحکومت افغانستان به برخورد دوگانه با آزادی بیان متهم شد
حکومت افغانستان به برخورد دوگانه با آزادی بیان متهم شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان حکومت این کشور را به برخورد دوگانه با آزادی بیان متهم کرده می‌گوید که این برخوردها نگرانی‌های جدی را ببار آورده است.

اتحادیه ملی ژورنالیستان با اشاره به لت و کوب شدن حداقل سه خبرنگار توسط نیروهای امنیت ملی و محافظان رییس جمهور در جریان سفر روز دوشنبه اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان به ولایت مرکزی بامیان، می‌گوید که حکومت وحدت ملی در وعده‌های خود برای تامین مصوونیت خبرنگاران صادق نیست.

این نهاد صنفی خبرنگاران می‌افزاید که در ماه‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای تامین مصوونیت خبرنگاران صورت گرفته و اخیرا نیز طرزالعمل مصوونیت خبرنگاران و رسانه‌ها توسط شورای امنیت ملی تصویب شد، اما باآنهم میزان خشونت‌ها علیه خبرنگاران روبه افزایش گذاشته است. اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان در اعلامیه‌ای می‌گوید: «خشونت‌های اخیر نشاندهنده این است که حکومت در حرف شعار جلوگیری از خشونت علیه خبرنگاران و تامین مصونیت آنها را بالا می‌کند، اما در عمل، میزان خشونت‌ها رو به افزایش است.»

این اتحادیه همچنین می‌افزاید که آمارهای موجود نشان می‌دهد که از آغاز سال جاری خورشیدی تاکنون بیش از شصت مورد خشونت علیه خبرنگاران ثبت شده و این رقم در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، بیست درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این اتحادیه همچنین تاکید کرده است: «اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان ما در حالی‌که تلاش‌های حکومت برای ایجاد پالیسی‌های جدید به منظور تامین مصوونیت و جلوگیری از خشونت علیه خبرنگاران را استقبال می‌کند، اما تاکید دارد که طرح این پالیسی‌ها به تنهایی سبب رفع مشکلات نمی‌شود و تا زمانی که حکومت به اقدامات عملی در این زمینه نپردازد، نگرانی‌های جامعه رسانه‌یی افغانستان همچنان پا برجاست.»

اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان همچنین از حکومت خواسته تا عاملان لت و کوب کردن خبرنگاران در ولایت بامیان را شناسایی و تحت پیگرد قرار دهد.

آن طوری که برخی از نهادهای صنفی خبرنگاران می‌گویند که در سفر روز گذشته اشرف‌غنی به ولایت بامیان، شماری از خبرنگاران بدلیل پوشش دادن اعتراضات مردمی از سوی نیروهای امنیتی مورد لت و کوب قرار گرفته‌اند. شماری از باشندگان ولایت بامیان همزمان با سفر رییس جمهور به این ولایت، می‌خواستند دست به اعتراض بزنند اما نیروهای امنیتی مانع این اعتراضات شده و خبرنگاران را نیز نگذاشته‌اند تا آن را پوشش دهند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала