دلبر نظری: نقش زنان در تناسب به حضورشان نیست

© Sputnik / کسرادلبر نظری: نقش زنان در تناسب به حضورشان نیست
دلبر نظری: نقش زنان در تناسب به حضورشان نیست - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دلبر نظری وزیر امور زنان افغانستان، می‌گوید که هرچند طی سال‌های اخیر حضور زنان در این کشور در سطح‌ رهبری و ادارات دولتی افزایش چشم‌گیری داشته، اما نقش آنان در تناسب به حضورشان نیست.

خانم نظری که امروز یکشنبه، در نخستین روز کنفرانس سه روزه مشارکت سیاسی زنان صحبت می‌کرد، رقم مشخصی در مورد درصدی حضور زنان در نهادهای دولتی افغانستان ارایه نکرد اما گفت که عدم آگاهی از حقوق مدنی و سیاسی، گسترش ناامنی‌ها و وجود رسم و عنعنات ناپسند در جامعه باعث شده تا زنان در افغانستان نقش مهمی ایفا کرده نتوانند. وزیر امور زنان می‌گوید: «به همه هویداست که وضعیت زنان در افغانستان در مقایسه با یک و نیم دهه قبل تغییر یافته است، اما نقش آنان هنوزهم متناسب با حضور آنها نیست. چالش‌های متعددی مثل عدم آگاهی از حقوق مدنی و سیاسی، رای‌ نیابتی، مشکلات امنیتی و رسم و عنعنات ناپسند باعث کم‌رنگی حضور و مشارکت زنان می‌گردد.»
در حال حاضر شصت و هشت تن از اعضای مجلس نمایندگان را زنان تشکیل می‌دهند و همچنین سه زن عنوان به وزیر در کابینه حکومت وحدت ملی افغانستان کار می‌کنند. همین طور اکثریت وزارت خانه‌ها یک معاون زن دارند. همچنین یک زن به عنوان والی کار می‌کند.
وزیر امور زنان می‌افزاید که طی یک و نیم دهه گذشته گام‌های مهمی در راستای تقویت مشارکت سیاسی زنان افغانستان برداشته شده و نهادهای مختلفی در این راستا کار می‌کنند. اما وی می‌گوید باوجود این تلاش‌ها اقدامات، هنوزهم زنان در افغانستان با محدودیت‌های زیادی مواجه هستند.
دلبر نظری در این کنفرانس گفت که احزاب سیاسی به عنوان نهادهایی که در زمینه‌های سیاسی بیشتر از دیگر نهادها فعالیت دارند، هیچ گونه نقشی را تاکنون برای زنان قایل نشده است. وزیر امور زنان می‌گوید:‌ «حالا وقت آن است که رابطه زنان با احزاب و سازمان‌های سیاسی متناسب با سطح توقعات جامعه و جهان ما بازنگری گردد. برخی از احزاب و سازمان‌های سیاسی هنوز مقید قالب‌های زمان گذشته‌اند و برای رشد زنان برنامه‌های واضح و روشن ندارند. آرزومندم که همچو سازمان‌ها در مرام‌نامه‌ها و اساسنامه‌های خویش نسبت به زنان تعدیلات لازم را وارد سازند تا احزاب به مرکز تشکل، مدرسه سیاسی و مرجع معرفی زنان برازنده به انتخابات آینده مبدل گردند.»
وزیر امور زنان همچنین گفت که این وزارت برای حضور گسترده‌تر زنان در انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها آمادگی می‌گیرد. دلبر نظری با استقبال از طرح اختصاص دادن بیست و پنج درصد کرسی‌های شوراهای ولایتی و مجلس نمایندگان افغانستان به زنان، افزود که آنان می‌توانند در همکاری با نهادهای جامعه مدنی به حضور گسترده زنان در انتخابات آینده کمک کنند.

© Sputnik / کسرادلبر نظری: نقش زنان در تناسب به حضورشان نیست
دلبر نظری: نقش زنان در تناسب به حضورشان نیست - اسپوتنیک افغانستان
دلبر نظری: نقش زنان در تناسب به حضورشان نیست


صلح بدون زن تامین نمی‌شود
در همین‌حال، صدیقه بلخی از اعضای ارشد شورای عالی صلح افغانستان، می‌گوید که زنان در این کشور در تمام عرصه‌ها نقش مهمی ایفا کرده و دولت نیز در این راستا از نقش زنان چشم‌ پوشی نکرده است. خانم بلخی افزود که بدون نقش زنان در این کشور صلح تامین نشده و پیشرفتی صورت نخواهد گرفت. وی گفت: «در عرصه سیاسی افغانستان اگر خدای نخواسته نقش زن نادیده گرفته شود که نادیده گرفته نشده، تاحدودی که قناعت ما مردم حاصل است، به حمدالله به نحوی از آنها پیش رفته است، ولیکن اگر خدای نخواسته در نکات اساس بسیار کشور نقش زنان نادیده گرفته شود یقین داشته باشید که صلحی بوجود نخواهد آمد.»
صدیقه بلخی همچنین نقش زنان در پیش‌برد تلاش‌های صلح را موثر خوانده اما گفت که نتیجه این تلاش‌ها در کوتاه مدت احساس نمی‌شود. وی افزود: «صلح تنها بخاطر یکی-دو شخصیت نیست که ما بگویم بخاطر تشریف‌آوری جناب آقای حکمتیار یا کسان دیگری که می‌خواهند به طور مسالمت‌آمیز به روند صلح بی‌پیوندند نه، بلکه شورای عالی صلح شورای پایداری است که باید سال‌ها زحمت بکشد.»
در همین‌حال، عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی،‌ در پیامی به مناسبت برگزاری کنفرانس سه روزه مشارکت سیاسی زنان، می‌گوید که زنان باید در ساختار مدیریتی جامعه در تناسب با حضور خود نقش داشته باشند. آقای عبدالله در این پیام می‌گوید که زنان نیمی از پیکر جامعه را تشکیل می‌دهند و حق دارند تا مانند مردان در تمام عرصه‌ها حضور فعال داشته باشند. به گفته او، در بیشتر قوانین افغانستان بر مشارکت سیاسی زنان تاکید شده و حکومت وحدت ملی نیز بر پیروی از این قوانین متعهد است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала