اتاق تجارت: پاکستان با سیاست‌های موسومی خود مشکل خلق می‌کند

© AFP 2023 / NOORULLAH SHIRZADAAfghan border police stand guard near the Torkham crossing between Afghanistan and Pakistan in Nangarhar province on May 12, 2016.
Afghan border police stand guard near the Torkham crossing between Afghanistan and Pakistan in Nangarhar province on May 12, 2016. - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: اتاق تجارت و صنایع نسبت به بسته شدن گذرگاه مرزی میان افغانستان و پاکستان در سپین‌بولدک-چمن در جنوب افغانستان، ابراز نگرانی کرده می‌گوید که دولت پاکستان با اعمال سیاست‌های موسومی خود برای تاجران افغانستان مشکل خلق می‌کند.

مسوولان این اتاق می‌افزایند که دولت پاکستان در فصل صادرات میوه تازه افغانستان، سیاست موسومی را در پیش می‌گیرد و برای صادرات میوه تازه موانع ایجاد می‌کند. به گفته اتاق تجارت و صنایع افغانستان، دولت پاکستان با فرارسیدن فصل صادرات میوه تازه به ویژه انگور، از نه روز به این گذرگاه سپین‌بولدک-چمن را بسته و این اقدام پاکستان ضربه سنگینی به صادرکنندگان افغانستان وارد کرده است. اتاق تجارت می‌گوید: «دولت پاکستان براساس سیاست‌های موسومی خود معمولا در فصل صادرات میوه تازه افغانستان به ویژه صادرات انگور که همزمان با فرارسیدن فصل برداشت محصولات انگور پاکستان است و همچنین به بهانه‌های مختلف دیگر کوشش می‌کند تا به صادرات میوه تازه کشور که عمده‌ترین اقلام صادراتی ما را تشکیل می‌دهد، مانع ایجاد نموده و به این ترتیب ضربه بزرگی را به اقتصاد مردم افغانستان به خصوص تاجران، باغداران و دهقانان کشور وارد نماید.»

اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌افزاید که با بسته شدن گذرگاه سپین‌بولدک-چمن، صدها واسطه باربری مربوط به تاجران و صادرکنندگان افغانستان در دو طرف مرز از روزها به این سو متوقف مانده‌اند. به گفته این اتاق، این وسایط حامل میوه‌های تازه از جمله انگور، خربوزه، تربوز، گوشت و تخم مرغ، لبنیات و دیگر مواد خوراکی است. مسوولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان هشدار داده که احتمالا این اقلام تجارت در نتیجه گرما کاملا تخریب و از بین برود.

گذرگاه سپین بولدک-چمن، کوتاه‌ترین مسیر برای رسیدن به بندر کراچی است و سالانه نزدیک به سی هزار تن میوه خشک و پنجاه هزار تن دیگر میوه تازه از افغانستان از همین گذرگاه به پاکستان و سایر کشورهای منطقه صادر می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала