مسدودن شدن گذرگاه تورخم، مرغ‌های ننگرهار را به تخم آورد

© AFP 2023 / NOORULLAH SHIRZADAAfghan border police stand guard near the Torkham crossing between Afghanistan and Pakistan in Nangarhar province on May 12, 2016.
Afghan border police stand guard near the Torkham crossing between Afghanistan and Pakistan in Nangarhar province on May 12, 2016. - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: وزارت زراعت و مالداری افغانستان اعلام کرده که قبل از مسدود شدن گذرگاه تورخم در مرز میان افغانستان و پاکستان در ولایت ننگرهار، بسیاری از مرغ‌داری‌های این ولایت با رکود مواجه شده بودند، اما بسته شدن این گذرگاه کمک کرد تا این مرغ‌داری‌ها دوباره رونق گیرد.

این وزارت می‌افزاید که پس از بسته شدن گذرگاه تورخم توسط دولت پاکستان، میزان تولید تخم مرغ در مرغ‌داری‌های ولایت ننگرهار چهار برابر افزایش یافت. این وزارت می‌گوید: «با مسدود شدن گذرگاه تورخم در ماه گذشته بسیاری از فارم‌های که به رکود مواجه شده بود دوباره فعال شده و حتا مردم در فارم‌های کوچک خانگی(مرغانچه) به پرورش مرغ آغاز کرده‌اند.» در اعلامیه‌ای که توسط وزارت زراعت منتشر شده همچنین آمده است: «تازه‌ترین آمار نشان می‌دهد که فارم‌های مرغ نسلی در ولایت ننگرهار در ربع اول سال جاری میلادی 123 هزار بیضه تخم قابل القاح تولیده نموده بود که در ربع دوم همین سال این رقم به ۴۳۶هزار بیضه رسیده که نسبت به ربع اول، چهار برابر افزایش را نشان می‌دهد. فارم های تجارتی مرغ گوشتی ننگرهار نیز در ربع اول سال 2016 در حدود 163 هزار قطعه مرغ گوشتی تولید نموده بودند که این رقم در ربع دوم این سال تقریبا به ۵۵۷ هزار قطعه مرغ گوشتی رسیده است. این آمار نشان می‌دهد سه و نیم برابر در این بخش نیز افزایش رونما شده است.»
وزارت زراعت می‌افزاید که پیش از بسته شدن گذرگاه تورخم، گوشت و تخم مرغ به صورت بی‌رویه از پاکستان وارد ولایت ننگرهار می‌شد. اما مسدون این گذرگاه کمک کرد تا مرغ‌داری‌های ولایت ننگرها دو باره فعال شوند.
فارم‌های مرغ‌داری در ولایت ننگرهار در ربع دوم سال ۲۰۱۶ حدود ۱۵ میلیون افغانی درآمد خالص داشته و نسبت به ربع اول سال 2016 که حدود ۶.۲۴ میلیون افغانی بود، دو و نیم برابر افزایش را نشان می‌دهد.
ولایت ننگرهار در شرق افغانستان، بنابر نزدیک بودنش با پاکستان و همخوانی آب و هوایش با پاکستان، مکان مناسب برای ایجاد فابریکه‌های مرغ‌داری و رشد این صنعت پر درآمد شناخته شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала