توقف استخراج نفت حوزه آمودریا توسط والی سرپل

© Sputnik / Mikhail VoskresenskiyВид на газоперерабатывающий завод в сирийском городе Фурклус неподалеку от Хомса
Вид на газоперерабатывающий завод в сирийском городе Фурклус неподалеку от Хомса - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
والى سرپل، به دليل عملى نکردن وعده هاى شرکت قراردادى چينايى، استخراج نفت حوزۀ آمودريا را تا زمانى متوقف ساخت که شرکت در مورد وعده هاى خود، قناعت مردم را فراهم کند.

به گزارش سایت خبری پژواک محمد ظاهر وحدت والی سرپل گفت، اين تصميم را امروز در نشست مشترک مقام هاى ولايتى، مردم و نمايندگان شرکت ياد شده قراردادى در شهر سرپل گرفتیم.

قرارداد اکتشاف و استخراج تيل حوزۀ نفتى آمودريا، در ماه جدى سال 1390 بين وزارت معادن افغانستان و شرکت ملى نفت چينايى (CNPCI) امضا شد.

براى اولين بار، استخراج عملى مواد نفتى اين حوزه، در ماه سرطان 1391 در سرپل آغاز شده است.

مقام‌ها و باشندگان ولايت سرپل، در ماه جوزاى سال روان شکايت نموده بودند، که شرکت استخراج کنندۀ نفت آمودريا، به وعده هاى خود در قبال ساخت برخى پروژه ها عمل نکرده است.

مسئولان و برخى باشندگان اين ولايت، در آن زمان گفته بودند، که شرکت يادشدۀ چينايى، بر وعده هاى شان در قبال ساخت تصفيه خانۀ موادنفتى، استخدام 90 درصد کارگران از سرپل، هماهنگى لازم به هدف جلوگيرى از آلودگى محيط زيست با ادارۀ حفاظت از محيط زيست، قيرريزى سرک حلقوى از ناحيه دوم شهرسرپل تا چاه هاى نفت از مسير قريه امام خرد و توغنى براى رفت و آمد نفت کش ها و ساخت سرک سرپل تا شبرغان مرکز ولايت جوزجان، عمل نکرده است.   

به دنبال اين شکايت ها، امروز نشست مشترک مقام هاى ولايتى، برخى باشنده هاى سرپل و نمايندگان شرکت يادشده در شهر سرپل تدوير شد.

در نشست امروز نيز روى عملى نشدن وعده هاى يادشده بحث به عمل آمد.

اسدالله خُرم عضو شورای ولایتی سرپل، با تاييد گفته های مردم در مورد عملى نشدن اين وعده ها گفت، که شفافيت در قرارداد اين پروژه وجود ندارد و بايد شرکت قراردادى پنج درصد عوايد خالص خود را در عملى کردن پروژه هاى انکشافى در اين ولايت به مصرف برساند.

وى گفت، که در اين مورد اسناد نيز وجود دارد؛ اما عملى نشده است.

محمد ظاهر وحدت والی سرپل در اين نشست گفت، که شرکت قراردادى بايد سر از امروز کار استخراج نفت را متوقف سازد.

به گفتۀ او کار استخراج بايد تا زمانى متوقف باشد، که شرکت در نشست مشترک بعدى به اشتراک نمايندگان وزارت معادن در مورد عملى نکردن وعده هاى شان به مردم قناعت بدهد.  

حدود هفت ماه پیش نیز والی سرپل به دنبال شکايت هاى مردم از عملى نشدن وعده ها، براى نزديک به دو ماه استخراج نفت اين حوزۀ نفتى را متوقف کرده بود.  

والى در نشست امروز گفت که در آن زمان، بعد از آن به شرکت يادشده اجازۀ استخراج داده شد که نمايندگان شرکت، در يک نشست وعده کردند که بعد از استخراج و انتقال پنج هزار تن نفت، به وعده هاى خود عمل مى کند و در مورد به مردم قناعت مى دهد.

به گفته او، گزارش ها مى رساند، که بعد از آن تا حال بيش از ده هزار تن نفت را استخراج نموده؛ اما به وعده اى که نموده بود عمل نکرده است.

متنفذين قومى اين ولايت که در نشست امروز شرکت داشتند، از اين تصميم والى استقبال نمودند.

اما انجنیر عبدالواسع نمایندۀ اين شرکت قراردادی در ولایت سرپل، در نشست امروز گفت که شرکت تنها وعدۀ ترميم پايپ لاين يک شبکۀ آبرسانى در اين شهر که تانکرهاى اين شرکت تخريب کرده و همچنان ساخت يک ديوار استنادى داده بود که کار آن، تا چند روز آينده آغاز مى شود.

موصوف افزود که اين شرکت، وعدۀ هيچ کار ديگرى را نداده است و کدام سندی نیز دراین مورد وجود ندارد.

قابل ذکر است که حوزۀ نفتی آمودریا که در ولایت سرپل و قسمتی از آن در فاریاب موقعیت دارد، بر اساس برآوردها، 87 میلیون بشکه نفت دارد و یکی از بزرگترین حوزه‌های نفتی افغانستان به شمار می‌رود.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала