آغاز روابط نیک بین ترکیه و سوریه

© REUTERS / Umit Bektasنخست وزیر ترکیه
نخست وزیر ترکیه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ترکیه که از زمان آغاز بحران سوریه از هیچ کوششی برای سرنگون کردن دولت قانونی این کشور دریغ نکرده اکنون آشکارا صحبت از روزهای خوب برای سوریه می زند.

آژانس مهر: «بنعلی ایلدریم» نخست وزیر ترکیه در اظهاراتی از در پیش بودن روزها و خبرهای خوب در مورد سوریه سخن گفت و در انقره تصریح کرد: انتظار تحولات مثبتی در حل بحران سوریه دارم.

وی این مطلب را در کاخ چانکایا در گفت و گو با روسا و نمایندگان رسانه های مهم ترکیه گفت: پیشتر در سوریه دو موضع بسیار متفاوتی وجود داشت. اکنون در مورد حل مساله اراده و خواست مشترکی وجود دارد. این یک تغییر اساسی است.

نخست وزیر ترکیه تصریح کرد: با مشارکت ایران، آمریکا، ترکیه و روسیه، شرایط برای حل بحران سوریه آهساه آهسته رو به بهبود است و بر این باورم که به حل مساله خیلی کمک خواهد کرد. اگر در شش ماه تحول مثبت و با ارزشی در حل بحران سوریه دیدید، تعجب نکنید.

چند روز قبل نیز نخست وزیر ترکیه در سخنانی در نشست مشورتی بین اعضای شورای صادرکنندگان ترکیه گفت: از این به بعد ترکیه به صورت نزدیک با دیگر کشورهای منطقه برای حل مسائل منطقه‌ای و در راس آن سوریه گام بر می‌دارد. مثل آنچه که ما مشکلات خود را با اسرائیل حل کردیم و یا در رابطه با روسیه اوضاع را به حالت قبل برگرداندیم.

وی ادامه داد: ما به زودی شاهد رویداد های خوبی را در سوریه و سایر کشورهای منطقه خواهیم بود. این مرحله شروع و گام‌های آن برداشته شده است. به زودی با هم شاهد نتایج آن خواهیم بود. نادیده گرفتن کشورهای محوری همچون ترکیه در خصوص راه حل‌های مربوط به مشکلات منطقه به معنی تمایل نداشتن به پایان دادن به این مشکلات است.

این سخن ها نشان می دهد که ترکیه استراتژی خود را در خصوص سوریه تغییر داده است. پیش از این ترکیه و کشورهایی همچون عربستان، قطر و امارات استراتیژی ساقط کردن حکومت سوریه را دنبال می کردند، اما گویا از دو ماه قبل روش انقره در مورد سوریه تغییر کرده و مقامات ترکیه از لزوم همراهی با روسیه و سوریه سخن می گویند.

بر اساس شواهد موجود کودتای نافرجام ۱۵ جولای نیز دور شدن ترکیه از عربستان و امارات را شدت بخشیده است. در مورد کودتای نافرجام ترکیه اردوغان فقط از دست متحدین غربی خود ناراحت نیست بلکه از متحدین عرب خود بویژه امارات و عربستان نیز نگران است. هر چند انقره هنوز در مورد دست داشتن اعراب در کودتای ۱۵ جولای بطور رسمی اعلام نظر نکرده اما گزارش های متعددی در این رابطه منتشر شده که مشهور ترین آن گزارش «میدل ایست آی» در مورد تامین مالی کودتاگران از سوی امارات است.

رویگردان ترکیه از متحدین غربی و عربی در شرایطی بوجود آمده که تحولات سوریه به نقطه ای حساس رسیده و انقره که تا دیروز از هیچ کوششی برای سرنگون کردن نظام قانونی سوریه دریغ نکرده بود اکنون تلاش می کند تا در این مورد خود را همگام با روسیه نشان دهد و حتی اردوغان پیش از سفر به سانکت پتربورگ در مصاحبه با «تاس» بر نقش آفرینی روسیه در خارج شدن سوریه از شرایط جنگی تاکید کرده بود.

در این میان در حالی که نبرد میان جبهه مقاومت و ترویست ها و حامیان غربی و عربی آنها در حلب به اوج خود رسیده و پیروزی هریک از آنها در این میدان موفقیتی استراتیژیک تلقی می شود، همراهی ترکیه با روسیه و ایران می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала