سه قاچاق‌بر بزرگ‌ موادمخدر در افغانستان بازداشت شدند

© Sputnik / Vitaliy Belousov /  مراجعه به بانک تصاویر arrest
arrest - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقام‌های وزارت امور داخله افغانستان می‌گویند که سه قاچاق‌‌بر بزرگ مواد مخدر که شامل فهرست قاچاقبران بین‌المللی هستند، بازداشت شده‌اند.

جنرال بازمحمد احمدی معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله، امروز در یک نشست خبری گفت که حاجی جمعه‌خان، حاجی غلام‌حسن و میرولی از جمله سه قاچاقبر بزرگ بین‌المللی اند که در تمویل گروه‌های تروریستی در افغانستان نقش داشتند. آقای احمدی گفت: «ما در طول یک ماه اخیر سه قاچاق بر بزرگ بین‌المللی را بازداشت کرده‌ایم که یکی تن شان حاجی جمعه‌خان فرزند محمدحسین باشنده اصلی قریه مرکی‌خیل ولسوالی شیرزاد ولایت ننگرهار، یک تن از قاچاقبران بزرگ و تمویل‌کننده تروریزم بین‌المللی است که از ده سال به این طرف تحت پیگرد و تعقیب ارگان‌های کشفی و امنیتی اداره پولیس مبارزه با مواد مخدر افغانستان بود که در یک عملیات موفقانه توسط قطعه خاص پولیس مبارزه با مواد مخدر به همکاری قطعه 77 هوایی و مدیریت مواد مخدر ولایت ننگرهار به تاریخ دوازده اسد در مربوطات ولایت ننگرهار دستگیر و برای تحقیقات به کابل اعزام شده است.»

جنرال بازمحمد احمدی گفت که حاجی جمعه خان در نتیجه سه عملیات از ولسوالی‌های مختلف ولایت ننگرهار 11.68 تن مواد مخدر مختلف‌النوع مربوط به حاجی جمعه‌خان نیز کشف شده است. به گفته او، شش لابراتوار پروسس مواد مخدر نیز که مربوط به همین قاچاقبر بود، تخریب شده است.

معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله افزود که سه تن از جنگجویان مربوط به حاجی جمعه خان نیز به قتل رسیده‌اند. جنرال بازمحمد احمدی گفت که حاجی جمعه خان که تازه وارد افغانستان شده بود، بازداشت شد.

آقای احمدی گفت که حاجی غلام‌سخی دیگر قاچاقبر بزرگ مواد مخدر است که طی ماه جاری خورشیدی توسط نیروهای امنیتی افغانستان بازداشت شده است. به گفته جنرال بازمحمد احمدی، این قاچاقبر که باشنده اصلی ولسوالی بکواه ولایت فراه است، هنگام بازداشت در یک موتر حامل دوصد کیلوگرام مواد مخدر بود. آقای احمدی افزود که حاجی غلام حسین طی سال‌های اخیر «ده‌ها تن» مواد مخدر به ویژه هیرویین را به کشورهای ایران و پاکستان قاچاق کرده است.

میرولی خان دیگر قاچاق‌بر بزرگ بین‌المللی است که به تاریخ پنجم ماه جاری خورشیدی که ماه‌هانه نزدیک بین پنج تا ده تن مواد مخدر را قاچاق می‌کرده است. جنرال بازمحمد احمدی در باره این قاچاق‌بر بزرگ بین‌المللی می‌گوید: «نام برده از جمله قاچاقبران عمده و بزرگ بین‌المللی است که هرماه تقریبا پنج تا ده تن مواد مخدر نوع تریاک را در منطقه بهرامچه ولایت خریداری و بعدا به کشورهای ایران و پاکستان قاچاق می‌کرد. همچنین این نفر مسوول مالی چند شبکه بزرگ مافیایی مواد مخدر بود که بلاخره به تاریخ 4/4/1395 از طریق مرز سپین‌بولدک وارد مرز افغانستان شده و در ساحه حوزه این شهر از سوی نیروهای مبارزه با مواد مخدر ولایت نیمروز دستگیر و به پنچه قانون سپرده شده است.»

جنرال بازمحمد احمدی گفت که یکی از شرکای اصلی میرولی بنام مستری اکرم که پسر کاکایش است نیز بازداشت شده است.

کشف کپسول‌های حاوی مواد مخدر

معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله همچنین افزود که تعداد زیادی از قاچاقبران دیگر در میدان هوایی کابل بازداشت شده‌اند. به گفته او، از اول بهار امسال تاکنون بیست و هفت نفر به اتهام چاقاق مواد مخدر از میدان هوایی کابل بازداشت شده‌اند. وی می‌گوید که از نزد افراد بازداشت شده در میدان هوایی کابل، بیش از هزار و پنج‌صد کپسول حاوی مواد مخدر نیز از «بتن» شان کشف شده است. بیست و سه تن از افراد بازداشت شده زن و چهار تن شان مرد می‌باشند. وی تاکید کرد که رقم بازداشت قاچاقبران مواد مخدر از میدان هوایی کابل نسبت به سال گذشته بیشتر شده است. آقای احمدی می‌گوید: «کسانی که موادمخدر را در بتن خود جا داده می‌دهند، کشف آن کار آسانی نیست. البته بیشتر این موارد برای انتقال مواد مخدر به هندوستان صورت می‌گیرد.»

 جنرال بازمحمد احمدی می‌افزاید که نیروهای پولیس مبارزه با مواد مخدر از اول سال جاری خورشیدی یک هفته قبل، 749 عملیات علیه شبکه‌های چاق مواد مخدر اجرا کرده‌ که هشتاد مورد آن عملیات‌های بزرگ بوده است. به گفته او، در نتیجه این عملیات‌ها 917 قاچاقبر بازداشت شده‌اند که در میان شان 146 قاچاقبر بزرگ، 36 قاچاقبر متوسف و 735 قاچاقبر کوچک شامل می‌باشند. در این عملیات‌ها 128.6 تن مواد مخدر و کیمیاوی و همچنین مشروبات الکولی نیز کشف و بدست آمده است. همچنین 141 عراده واسطه نقلیه، 109 میل اسلحه، 119 پایه موبایل و مخابره نیز از نزد قاچاقبران مواد مخدر بدست نیروهای امنیتی افغانستان افتاده است.

جنرال بازمحمد احمدی می‌گوید که در جریان سال جاری خورشیدی هفت تن از ماموران نهادهای خدمات عامه نیز به اتهام قاچاق مواد مخدر بازداشت شده‌‌اند. این افراد شامل دو مامور پولیس و پنج سرباز اردوی ملی می‌باشند. همچنین دو شهروند پاکستانی، یک شهروند ایرانی و یک شهروند ترکی نیز به اتهام قاچاق مواد مخدر در افغانستان بازداشت شده‌اند. همین طور هفت خانم نیز که در کاروبار مواد مخدر مصروف بوده‌ بازداشت شده‌اند.

با این‌حال، جنرال بازمحمد احمدی نسبت به افزایش کشت‌زارهای کوکنار در افغانستان هشدار داده می‌گوید مناطقی که قبلا از وجود این کشت‌زارها پاک شده بودند، هم اکنون جنگ جریان دارد. وی تاکید کرد که برنامه‌های محو کشت‌زار آن طوری‌ که انتظار می‌رفت، اجرا نشده است.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала