شبیه‌ سازی سازمان ملل متحد در کابل

© Photo / کسراشبیه‌ سازی سازمان ملل متحد در کابل
شبیه‌ سازی سازمان ملل متحد در کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از جوانان در کابل گردهم آمده تا سازمان ملل متحد را در افغانستان شبیه سازی کنند. این جوانان با تشکیل کمیته‌های مشخصی از جمله شورای امنیت ملی سازمان ملل متحد، طی سه روز نشست در کابل موضوعات مهم جهانی به ویژه چگونگی قدرت گرفتن گروه تروریستی داعش را مورد بحث قرار دادند.

قبلا نیز در برخی از کشورها برای این که جوانان شان با چگونگی کار سازمان ملل متحد آشنایی پیدا کنند، این سازمان شبیه سازی شده است. جوانان افغانستان نیز با چنین اقدامی می‌خواهند از چگونگی کار سازمان ملل متحد به عنوان یکی از مهم‌ترین نهاد بین‌المللی آگاهی یابند.

یک ماه قبل از برگزاری نشست سه روزه این جوانان به عنوان نمایندگان کشورهای عضو سازمان ملل متحد، جوانانی از بیست و نه ولایت افغانستان انتخاب شده‌اند. این جوانان پیش از این که در این نشست سه روزه شرکت کنند، باید در باره همان کشوری که از آن نمایندگی می‌کنند معلومات کافی در مورد سیاست‌های کلی‌ و اهداف ملی و بین‌المللی‌ کشورهای شان معلومات بدست می‌آوردند. جوانان افغان که نمایندگی کشورهای عضو سازمان ملل متحد را تمثیل می‌کنند، طی یک ماه گذشته مطالعاتی را روی سیاست‌های کشورها انجام داده‌ تا بتوانند از کشورهای‌شان در کمیته‌های سازمان ملل متحد دفاع کنند.

یاسین اکبری دبیر روابط عمومی شبیه‌سازی سازمان ملل متحد، می‌گوید که شعار اصلی این برنامه «جوانان برای صلح جهانی» است و در نتیجه کار کمیته‌های این سازمان منشوری نیز ساخته شده است. آقای اکبری گفت که این منشور قرار است به دفتر ریاست جمهوری افغانستان ارایه شود. یاسین اکبری افزود: «شبیه سازمان ملل متحد برنامه‌ها، ارگان‌ها، فعالیت‌ها و ساختارهای سازمان ملل را به معرفی گرفته و اشتراک‌کنندگان را کمک کرده تا در مورد مهم‌ترین مشکلات جهانی آگاهی حاصل نمایند. منحیث نماینده کشور خاصی با توجه به سیاست خارجی همان کشور، دیدگاه‌های خود را بیان نموده و به توافق دسته‌جمعی دست یافته‌اند. مهم‌ترین موضوعاتی را که با اشتراک در برنامه شبیه سازی سازمان ملل متحد-پامیر، آموختن دیپلوماسی، روابط خارجی کشورها، ساختارهای سازمان ملل متحد، آگاهی از مهم‌ترین وقایع جهانی می‌باشد.»

موثریت دیپلوماسی

در همین‌حال، داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان، از اقدام جوانان برای شبیه‌سازی سازمان ملل متحد استقبال کرده می‌گوید که این کار اولین بار است که در افغانستان صورت می‌گیرد. آقای عبدالله در آخرین روز بحث جوانان افغان به عنوان نمایندگان کشورهای عضو سازمان ملل متحد گفت: «بنابر عواملی که در افغانستان وجود داشته، سازمان ملل متحد در زمینه‌های مختلف در این کشور نقش داشته است. بیشتر نقش این سازمان تسهیل کننده بوده است.»

رییس اجراییه حکومت وحدت ملی که در دوران حکومت مجاهدین در افغانستان از این کشور در سازمان ملل متحد نمایندگی می‌کرد، گفت که جوانان با شبیه‌سازی سازمان ملل متحد در افغانستان، موثریت مذاکره و دیپلوماسی را درک می‌کنند. آقای عبدالله با اشاره به کنار آمدن دولت ایران و کشورهای غربی بر سر مساله هسته‌ای جمهوری اسلامی، گفت که دولت‌ و کشورهای غربی سال‌ها از راه‌های غیردیپلوماتیک تلاش کردند تا همدیگر را وادار به کوتاه آمدن کنند، اما موفق نشدند. به گفته او، این کشورها از طریق مذاکرات و دیپلوماسی توانستند تا روی مساله هسته‌ای به توافق برسند. عبدالله عبدالله با اشاره گفتگوهای مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران و کشورهای غربی گفت: «شما مثال‌هایی از موفقیت‌های دیپلوماسی را دیده باشید. در حالی‌که یکی از معضله‌های بسیار بزرگ در سطح جهان رابطه ایالات متحده امریکا با جمهوری اسلامی ایران بود. اما دیدید که دیپلوماسی راه را چطور باز کرد. صحنه‌های مذاکرات را در ژنو، وینا و دیگر شهرهایی که صورت گرفت، شاید دیده باشید که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای از دو طرف گاهی می‌گفتند که پیشرفتی حاصل شده و گاهی هم اعلام می‌کردند که مذاکرات ادامه می‌یابد. این گونه کاریست که همه روز در شورای امنیت سازمان ملل متحد صورت می‌گیرد. اما، در پشت سر آن ساعت‌ها و روزها بی‌خوابی، جنجال، بحث است اما در اخیر یک نتیجه و یک توافق است که در آن هیچ کسی نمی‌‌گوید که آن چیزی را که بدست آورده صد درصد خواسته‌هایش بوده است.»

رییس اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان تاکید کرد که با شبیه سازی سازمان ملل متحد، جوانان این کشور برای رسیدن به توافق، همیشه از طریق گفتگو و مذاکره به پیش بروند. به گفته عبدالله عبدالله، در مذاکره جایی به طرف مقابل هم گذاشته شده و یک جانبه عمل نمی‌شود.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала