نی به سازمان ملل: هفته اول اسد را بنام رسانه‌های اجتماعی ثبت کنید

© Fotolia / Wellphotoنی به سازمان ملل: هفته اول اسد را بنام رسانه‌های اجتماعی ثبت کنید
نی به سازمان ملل: هفته اول اسد را بنام رسانه‌های اجتماعی ثبت کنید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اداره «نی» حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان، با گرامی‌داشت از هفته اول ماه اسد، هفته رسانه‌های اجتماعی، از سازمان ملل متحد به ویژه سازمان آموزشی، علمی فرهنگی این سازمان، یونسکو، خواسته است تا هفته اول ماه اسد را بنام هفته «رسانه‌های اجتماعی» ثبت کند.

اداره‌ »نی» از پنج سال به این سو، هفته اول ماه اسد در افغانستان را به عنوان «هفته رسانه‌های اجتماعی» تجلیل کرده و امسال در نظر دارد تا این هفته را با شعار «اطلاعات بین‌المللی برای شهروندان از طریق رسانه‌های اجتماعی» تجلیل کند.

صدیق‌الله توحیدی مسوول دیده‌بان رسانه‌ها در اداره «نی»، با آغاز هفته تجلیل از هفته‌ رسانه‌های اجتماعی، گفت که این اداره سال گذشته با ارسال مکتوب رسمی چند بار از نهادهای سازمان ملل متحد در افغانستان و همچنین وزارت کار و امور اجتماعی این کشور خواست تا هفته اول ماه اسد را به عنوان هفته رسانه‌های اجتماعی در سازمان یونسکو و تقویم افغانستان ثبت نمایند. آقای توحیدی گفت که تاکنون به این درخواست اداره «نی» پاسخ مثبت داده نشده است. صدیق‌الله توحیدی افزود: «ما یک بار دیگر از سازمان یونسکو تقاضا داریم که این هفته را ثبت کرده و شامل تقویم جهانی سازمان ملل متحد بسازد. همچنین از وزارت اطلاعات و فرهنگ مصرانه تقاضا می‌کنیم که بحث ثبت شدن این هفته به عنوان هفته رسانه‌های اجتماعی در تقویم افغانستان تلاش بورزد و وزارت کار و امور اجتماعی نیز مکلف است که طرح این پیشنهاد را به مجلس وزرا یا کابینه افغانستان ارایه کند.»

صدیق‌الله توحیدی گفت که رسانه‌های اجتماعی طی سال‌های اخیر بخشی از زندگی جداناپذیر مردم در سراسر جهان شده و با استفاده از این رسانه‌ها تحولات مهمی در برخی از کشورها و جهان رخ داده است. وی تاکید کرد: «تاثیرگذاری رسانه‌های اجتماعی در یک دهه اخیر نشان داد که هیچ وسیله‌ی بهتر از رسانه‌های اجتماعی بخاطر بسیج عمومی وجود ندارد. همچنین اطلاعات و معلوماتی که به سرعت تبادله می‌شوند ممکن است که در برخی از موارد بیشتر به نفع جامعه بشری و کاربران باشد. در این هم شکی نیست که برخی از شایعات سبب آسیب ‌رساندن هم در برخی از کشورها و جوامع بشری می‌شود.»

مسوول دیده‌بان رسانه‌ها در اداره «نی» با اشاره به تحولات چند سال اخیر در برخی از کشورهای خاورمیانه گفت که هرچند این تحولات نتایج مثبتی در قبال نداشته، اما کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌توانند که از این رسانه‌ها به وجه بهتری استفاده کنند. صدیق‌الله توحیدی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در افغانستان خواست تا از این شبکه‌ها برای همبستگی مردم، رعایت دموکراسی و قوانین و بهتر شدن زندگی مردم‌شان استفاده کنند. وی ابرازداشت: «کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌توانند برای بازسازی اذهان عمومی نقش بسیار ارزنده‌ای را بازی کنند. همکاران ما که بیشتر با رسانه‌های اجتماعی کار می‌کنند متوجه باشند آنچه را که می‌نویسند، تصویری یا ویدیویی را که می‌گذارند در دسترس همگان قرار می‌گیرد. یعنی مسوولانه بنویسند، مسوولان پست کنند، مسوولانه آنچه را که در دسترس عامه می‌گذارند عواقب مثبت و منفی‌اش را بررسی کنند.»

وی تاکید کرد که کاربران شبکه‌های اجتماعی در برابر آنچه ‌که می‌نویسند و در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند، مسوول هستند. وی گفت که رسانه‌های اجتماعی یک وسیله سرگرمی نیست. آقای توحیدی می‌گوید که تمام کاربران رسانه‌های اجتماعی باید قوانین افغانستان را رعایت کنند.

استفاده عجیب و غریب

مسوول دیده‌بان رسانه‌ها در اداره «نی» حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان، می‌گوید که رسانه‌های اجتماعی در اطلاع رسانی و بازتاب وقایع و رویدادها نسبت به رسانه‌های سنتی، یعنی رادیو، تلویزیون و روزنامه‌ها پیشگام‌تر هستند. به گفته او، هرچند بازتاب وقایع و رویدادها توسط رسانه‌های اجتماعی از اعتبار زیادی برخوردار نیست، زیرا به گفته او، از این رسانه‌ها استفاده‌های «عجیب و غریب» هم می‌شوند. صدیق‌الله توحیدی با اشاره چگونگی استفاده از رسانه‌های اجتماعی توسط برخی از تروریستان و شریک ساختن فجیع‌ترین وقایع در این رسانه‌ها، گفت که کاربران مسوولیت دارند تا از رسانه‌های اجتماعی برای اتحاد و همبستگی مردم و اقدامات مثبت استفاده کنند.

با این‌حال، صدیق‌الله توحیدی می‌افزاید که اداره «نی» در جریان هفته تجلیل از رسانه‌های اجتماعی، بحث‌ها و برنامه‌های مختلفی را در مورد موضوعات مهم جهانی راه‌اندازی خواهد کرد. به گفته او، بحث انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در ایالات متحده امریکا، مهاجرت و اوضاع مهاجرین در یونان از جمله موضوعاتی اند که در این برنامه‌ها مورد توجه قرار خواهند گرفت.

استفاده از رسانه‌های اجتماعی یک فرصت جدید برای شهروندان افغانستان است. آمار جدیدی در مورد رقم کاربران شبکه‌های اجتماعی در افغانستان در دست نیست، اما ارزیابی‌هایی که قبلی صورت گرفته است، بیش از یک میلیون نفر در این کشور از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала