هشتاد کشته و 265 زخمی در حادثه شبنه، یکشنبه ماتم ملی اعلام شد

© REUTERS / Mohammad Ismail هشتاد کشته و 265 زخمی در حادثه شبنه، یکشنبه ماتم ملی اعلام شد
هشتاد کشته و 265 زخمی در حادثه شبنه، یکشنبه ماتم ملی اعلام شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بدنبال وقوع دو حمله انتحاری در میان هواداران جنبش روشنایی در شهر کابل و کشته و زخمی شدن صدها تن در این حملات، اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان روز یکشنبه را ماتم ملی اعلام کرده است.

بعد از ظهر روزشنبه، همزمان با ادامه‌ی اعتراض هزاران تن از هواداران جنبش روشنایی در شهر کابل، دو حمله کننده انتحاری مربوط به گروه تروریستی داعش خود را در میان معترضان رسانده و مواد منفجره جازی شدن در بدن شان منفجر کردند.

وزارت امور داخله می‌گوید که در این حملات هشتاد تن از معترضان کشته شده و 231 تن دیگر زخمی شدند. اما وزارت صحت عامه آمار متفاوتی در مورد تعداد کشته شدگان و زخمیان این حملات اعلام کرده است. اسماعیل کاووسی سخنگوی وزارت صحت عامه، شام امروز گفت که آخرین آمارها نشان می‌دهد که 64 نفر از تظاهرات‌کنندگان کشته و 264 تن دیگر زخمی شده‌اند.

وزارت امور داخله در اعلامیه‌ای گفته است که در میان قربانیان این حملات آمران حوزه‌های اول، سوم و ششم پولیس نیز شامل هستند. این وزارت می‌افزاید که سه تن از تروریستان قصد داشتند تا معترضان را مورد هدف قرار دهند و دو تن شان موفق شده و یک تن دیگر شان قبل از رسیدن به هدف توسط نیروهای امنیتی شناسایی و به قتل رسید. وزارت امور داخله می‌گوید: «باوجود این‌که نیروهای امنیتی کشور برای تامین امنیت تظاهرات‌کنندگان تلاش‌های زیادی را به خرچ دادند اما با آنهم تروریستان و دشمنان قسم خورده مردم افغانستان یک‌بار دیگر با استفاده از فرصت دست به جنایت نابخشودنی زده و مردم بی‌گناه ما را به خاک و خون کشاندند. به اساس گزارش‌های اولیه پولیس ملی، این حمله توسط ۳ تن  انتحارکننده صورت گرفته که فرد اول دست به انتحار زده، دومی انتحار ناقص و ترورست سومی به اثر فیر نیروهای امنیتی از بین برده شده است.»

بدنبال این رویداد خونین تروریستی، اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان،‌ شام امروز در یک بیانیه تلویزیونی روز یکشنبه را ماتم ملی اعلام کرد و از تمام مردم خواسته تا به یاد قربانیان این رویداد تروریستی در مساجد دعا کنند. آقای غنی در بیانیه خود گفت: «من امروز به مثل والدین شهدا داغدارم و شریک درد و غم هرخانواده‌یی که امروز عزیزان خود را از دست دادند و زخمی شدند می‌باشم. من به نمایندگی از ملت فردا (یکشنبه) را ماتم ملی اعلام می‌دارم و از مساجد و تکایا می‌خواهم تا به این منظور به روح شهدا اتحاف دعا نمایند.»

اشرف‌غنی همچنین گفت که وی به تمامی نهادهای صحی دستور داده تا در تداوی زخمیان این رویداد از تمام امکانات دولتی استفاده کنند.

رییس جمهور افغانستان در بیانیه تلویزیونی خود افزود که او پیش از راه‌اندازی تظاهرات امروزی نگران امنیت معترضان بود. به گفته آقای غنی، وی از یک هفته به این سو با سازماندهندگان این تظاهرات در مورد چگونگی تامین امنیت آنان گفتگو داشته است. رییس جمهور افغانستان گفت: «من به عنوان یک پدر و مسوول اول کشور، ضمن آنکه از اعتراض‌های مدنی برای تقویت دموکراسی نوپای ما خوشحال می‌شدم، در عین‌حال بدلیل درک از عملکرد دشمن مکار مان نگران امنیت تک تک شهروندان بودم. به همین دلیل است که من و همکارم در بیشتر از یک هفته به صورت دوامدار در گفتگو و بحث با سازماندهندگان اعتراضات بوده‌ایم و تدابیر شدید امنیتی امروز نیز به همین دلیل رویدست گرفته شده بود. اما، دشمن حیله‌گر از هر وسیله و فرصت ممکن استفاده کرده و سیمای جلاد گونه خود را به ملت مان یک بار دیگر به نمایش گذاشت.»

اشرف‌غنی در بیانیه خود تاکید کرد که وی انتقام خون قربانیان حادثه خونین امروزی را می‌گیرد. وی همچنین گفت که او دستور ایجاد یک کمیسیونی به منظور بررسی چگونگی وقوع رویداد را داده است. به گفته آقای غنی، پس از تحقیقات هرکسی که مقصر شناخته شود، مجازات خواهد شد.

 عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان نیز، نسبت به وقوع حادثه تروریستی امرزوی ابراز تاسف کرده می‌گوید که وی به نیروهای امنیتی این کشور دستور داده تا عاملان این رویداد را شناسایی و بازداشت نمایند. آقای عبدالله حمله انتحاری امروز را کار «دشمنان قسم خورده» مردم افغانستان خوانده است.

همچنین شماری از نهادهای بین‌المللی و سفارت‌خانه‌های خارجی در کابل نیز این حمله را محکوم کرده‌اند.

تاکید بر ادامه‌ی اعتراض

جنبش روشنایی که اعضای آن از قوم هزاره هستند، در پی فیصله هفتم ماه ثور کابینه شکل گرفت. کابینه افغانستان در هفتم ثور گذشته فیصله کرد تا لین برق وارداتی پنج‌صد کیلوولت ترکمنستان از مسیر سالنگ عبور کند. اما باشندگان مناطق مرکزی نسبت به این تصمیم حکومت اعتراض کرده می‌گویند که براساس ماسترپلان ملی برق، ولایت بامیان برای عبور این لین انتخاب شده است.

هواداران جنبش روشنایی در پی تاکید حکومت مبنی‌بر فیصله‌‌اش برای عبور دادن لین برق ترکمنستان از سالنگ، در بیست و هفتم ماه ثور گدشته در کابل دست تظاهرات گسترده زد. در تظاهرات امروزی نیز ده‌ها هزار تن از هواداران این جنبش شرکت داشتند. هواداران جنبش روشنایی که تظاهرات خود را از دشت برچی در غرب کابل آغاز کرده می‌خواستند به نزدیکی ارگ ریاست جمهوری رفته و در آنجا خیمه‌های تحصن برپا کنند. اما نیروهای امنیتی باگذاشتن موانع کانتینیری در مسیر تظاهرات هواداران جنبش روشنایی، مانع رفتن این معترضان در نزدیکی ارگ ریاست جمهوری شدند. هوداران جنبش روشنایی که تمام شان از قوم هزاره هستند، با برخورد با موانع امنیتی در چوک دهمزنگ کابل حرکت به سوی ارگ ریاست جمهوری را متوقف کرده و در آنجا اقدام به برپایی خیمه‌های تحصن کردند.

همزمان با برپایی خیمه‌های تحصن در چوک دهمزنگ، دو حمله انتحاری صورت گرفت و تجمع معترضان را به هم زد. معترضان پس از وقوع حملات انتحاری، دو باره در این چوک تجمع کرده و می‌گویند تا زمان برآورده شدن خواست‌های شان مبنی‌بر انتقال لین برق وارداتی ترکمنستان از مسیر ولایت بامیان، به اعتراض و تحصن خود ادامه می‌دهند.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала