مقاسیه عملیات « شفق» با عملیات «عمری»

© Photo / ResoluteSupportMediaمقاسیه عملیات « شفق» با عملیات «عمری»
مقاسیه عملیات « شفق»  با عملیات  «عمری» - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شنوندگان عزیز٬ در برنامه امروز«صحبت داغ هفته» تبصره ای مقایسوی داریم در مورد عملیات «عمری» طالبان و عملیات «شفق» حکومت وحدت ملی افغانستان و همچنان با محترم وحید غروال استاد پوهنځی ژورنالیزم پوهنتون کابل در عرصه تبلیغات و وسایل اطلاعات جمعی که رول عمده در موفقیت و شکست جنگ دارد ٬ صحبت خواهیم نمود.

دوستان قسمی که شما می دانید  بیشتر از سه ماه به این طرف در ۱۲ اپریل همین سال گروه طالبان در اعلامیه‌ای عملیات بهاری  «عمری» که به یاد بود از ملا عمر رهبر اول شان با ناره های تکبیر اعلان نمودند. این عملیات شان توسط رهبرمقتول این گروه ملا اختر منصور٬اعضای کمیسیون نظامی و متخصصان جنگی طراحی شده بود. البته قبل از این عملیات مقامات نظامی و سیاسی امریکا سال جاری را سال خونین برای افغانستان اعلان نمود ٬که خود برای طالبان روحیه ای جنگی داد و باعث نگرانی مردم کشور گردید ٬ چنان چه شما شاهد استید از همین روز ها مسًله مهاجرت افغانها هم به کشور های غربی و همسایه به اوج خود رسید. با عملیات عمری  طالبان مصمم بودند تا به صورت تهاجمی علیه نیروهای امنیتی داخلی و بین‌المللی در افغانستان پیشروی نمایند.  قرار این عملیات کماندو قطعات  طالبان باید مناطق حساس و مقام‌های دولت افغانستان را هدف قرار می دادند و آزادی زانیان طالبان نیز از اهداف مهم عملیات بهاری «عمری» بود. دوستان ٬ طالبان با نشر ویدیوی تبلیغاتی آمادگی این گروه  از این عملیات به نمایش گذاشتند ٬  اما این عملیات طالبان تا به حال  مثل عملیات سال گذشته تحت نام  عملیات خیبر و  خالد بن ولید که در ماه ثور  سال گذشته سازمان  داده بودند نه تنها بی نتیجه باقی ماند ٬ بلکه تلفات سنگین برای خود شان وارد نمود ٬ و حتا رهبر جنگی  خود ملا اختر محمد منصور را نیز از دست دادند ٬  با از بین بردن این شخص در منابع مادی این گروه نیز صدمات بزرگ وارد آمد٬ چون ملا منصور از درک قاچاق مواد مخدر وتمویلات از کشور های عربی دستاورد های زیادی داشت.  امسال طالبان بیش از هر سال گذشته پارچه پارچه گردیده و با مساعی زیادی که به خرج دادند ٬ توان مقاومت را در مقابل قوای نظامی کشور از دست داده اند٬ در اول  اعلان عملیات طالبان حکومت  افغانستان با واکنش به آغاز عملیات بهاری طالبان گفت  که این گروه ضعیف شده و نمی‌تواند در جریان امسال ابتکار عمل را بدست گیرد ٬ قسمی که اگر  نتایج امروزی عملیات عمری طالبان و  با عملیات  شفق نیرو های امنیتی را به مقایسه قرار دهیم ٬ ادعای حکومت افغانستان کاملاً برحق بوده٬ در عملیات عمری طالبان اشوبگران چیچینی‌، پنجابی‌،عربی‌، ازبکی٬ یغوری‌ و دیگر تروریستان سهم  فعال گرفتند  که جز تلفات از مردم بی گناه و تعدادی هم از سربازان شریف کشور ٬ نتیجه ای دیگری  از مقاصد شان٬ که گویا جهاد برای دفاع از نوامیس کشور و اسلام است٬ بدست نیاوردند. طالبان هیچ دستاوردی ندارند.       

 نتیجه  دیگری را که ازین عملیات طالبان  بدست آوردند٬ اینست: ایشان حاکمیت در کشور را کاملاً به این امر متیقن نمودند٬ که ایشان کاملا دشمن  آشتی ناپزیر حکومت و ملت افغان استند و تلاش حاکمیت  برای مذاکرات صلح با ایشان  خواب  وخیال بیشتر نیست٬ که این خود به زیان طالبان تمام میگردد ٬ زیرا با گذشت هر روز آنها فرصت را از دست می دهند و برای نابودی کامل شان تصامیم جدی اتخاذ میگردد.

نیرو های امنیتی افغانستان که عملیات گسترده ای را تحت عنوان  «شفق»  به راه انداختند ٬رهبران و فرماندهان کلیدی گروه‌های تروریستی  طالبان را در افغانستان مورد هدف قرار داند ٬ که اگر از حق نگذریم ٬ نتایج این عملیات به مراتب موثر تر از عملیات عمری طالبان است. دوستان  درمواسم زمستان ٬ که من برنامه ها در مورد طالبان داشتم٬ همه  ناظرین به یک صدا نگرانی های خود را از آمدن فصل بهار که همواره مرحله آغاز عملیات جدید طالبان تحت عناوین مختلف بوده ٬ اظهار می نمودند ٬ امسال که  طالبان بیشتر از سالهای گذشته فعالتر عمل نمودند٬ جواب دادن شکن از قوای امنیتی کشور دریافت نمودند. اما در یک عرصه هنوز هم طالبان موفق تر از حاکمیت عمل می کند ٬ آن هم عرصه تبلیغاتی است ٬ ایشان با وجود عدم دسترسی به و سایل اطلاعات جمعی باز هم تبلیغات شان بیشتر به گوش مردم می رسد و درجلب و جزب افراد نقش بالاتر از حاکمیت را دارند. در مورد من از محترم وحید غروال رییس پوهنځی ژورنالیزم پوهنتون کابل دعوت نمودم٬تا باایشان تبادل نظر نمایم.

 کلیک کنید و بشنوید:​

دوستان در اخیر خواستم اشاره نمایم که امسال اگر برنامه های حاکمیت قرار فیصله های ناتو در وارساو  عملی گردد که البته بخش عمده ای آن احیای قوای هوای کشور است و اگر اشرف غنی به حرف خود صادق باشد و از برنامه مصالحه با تروریستان دست بکشد و مبارزه قاطع را شعار خود قرار دهد٬  شورای عالی صلح را که در عرصه کاملا ناکام٬ اما پرمصرف بوده  ٬ ملغا قرار دهد و بودجه این شورا را به مقاصد تلیغ وترویج در بلند بردن مورال  سربازان کشور به مصرف برساند ٬ حیثیت قوای امنیتی کشور واقعاً٬ با عملی ساختن این تدابیر٬ بیشتر از هر وقت دیگر٬ بلندتر می گردد. باید در کشور یک جنبش همگانی در مبارزه با  طالبانیزم به راه انداخته شود ٬ از حماسه ها و قهرمانی های سربازان دلیر کشور در مطبو عات  برنامه ها گرفته شود ٬  سرود ها و ترانه ها در بلند بردن مورال افسران کشور نشرگردد.  و امید  یک کانال نشراتی علایده  مثلا به نام «سرباز»  در رابطه به عملیات نظامی و دستاورد های اردوی کشور ایجاد گردد٬ از مبارزین کشور در سنگر های گرم  برنامه و راپور تاژ های تبلیغاتی به نشر برسد  و همزمان با آن  ویدو ها و نشرات از بیدادگری ها و ترور طالبان  پخش گردد و از تلفات طالبان باید همواره گذاشات وقتآ فوقتآ نشر گردد٬ این امر از عدم پیوستن افراد کشور به صفوف ایشان بسیار موثر تمام می گردد و برعکس تشویق می گردند تا به صفوف قوای مسلح جذب گردند . باز هم می گویم   در حال حاضر بد بختانه تبلیغات طالبان با همه وحشت افکنی های که می کنند٬ موثر تراز تبلیغات حکومت افغانستان است٬  شما خوب می دانید که خاصتاً کشور های در حال جنگ٬ همان قدری که در جنگ  مصرف می کنند ٬ چیزی را هم  در عرصه تبلیغاتی باید به مصرف برسانند. امید صدای ما به گوش مقامات کشور برسد.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала