افغانستان خواستار مبارزه مشترک منطقه و جهان علیه مواد مخدر شد

© Photo / دفتر معاون دوم ریاست جمهوریافغانستان خواستار مبارزه مشترک منطقه و جهان علیه مواد مخدر شد
افغانستان خواستار مبارزه مشترک منطقه و جهان علیه مواد مخدر شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقام‌های دولت افغانستان نسبت به عدم همکاری کشورهای منطقه و جهان در مبارزه با مواد مخدر در این کشور هشدار داده می‌گویند درصورتی که در این زمینه همکاری و هماهنگی لازم صورت نگیرد، بعید است که مواد مخدر در افغانستان کاهش یاید.

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، امروز یکشنبه، در همایشی که به مناسبت آغاز هفته بسیج ملی به منظور مبارزه با مواد مخدر در کابل برگزار شده بود سخن می‌گفت، افزود که دولت افغانستان با چالش‌های جدی در مبارزه با مواد مخدر مواجه است. به گفته او، افزایش تقاضای بازارهای منطقه‌یی و جهانی به مواد مخدر، حضور مافیای بین‌المللی در افغانستان و عدم هماهنگی‌های لازم منطقه‌یی و بین‌المللی، گسترش ناامنی‌ها در این کشور، فقر اقتصادی در افغانستان و کمبود بودجه و امکانات از جمله چالش‌های مهم در راستای کاهش و از بین بردن مواد مخدر در افغانستان به شمار می‌روند. سرور دانش گفت: «تا زمانی‌که این چالش‌ها و مشکلات وجود داشته باشند، افغانستان همچنان با مشکل مواد مخدر مواجه خواهد بود.»
معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان تاکید کرد که مواد مخدر به یک مشکل جدی منطقه‌یی و بین‌المللی مبدل شده و تمام کشورها باید در این زمینه همکاری و هماهنگی لازم داشته باشند. سرور دانش گفت: «دولت افغانستان از کشورهای دور و نزدیک و همچنان از نهادها و سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهیم با بازنگری برنامه‌های خود زمینه هماهنگی و همکاری بیشتری را فراهم سازند. کمک‌های مالی و تخنیکی که در گذشته از سوی جامعه بین‌المللی صورت گرفته بیشترین شان توسط نهادهای غیردولتی تطبیق شده و معمولا نهادهای ملی و داخلی ما کمتر صلاحیت تطبیق این برنامه‌ها را داشته‌اند. این روش با نتایج چندان موثر و ملموس همراه نبوده است. دولت افغانستان انتظار دارد که کمک‌های جامعه جهانی در عرصه مبارزه با مواد مخدر همچون سایر عرصه‌ها نه تنها که افزایش یابد، بلکه از طریق نهادهای حکومتی افغانستان تطبیق شود تا تمام تلاش‌ها و کوشش‌های ما در این راستا به نتیجه مطلوب برسد.»

منبع تمویل تروریزم

سرور دانش در این همایش از مواد مخدر به عنوان منبع اصلی تمویل گروه‌های تروریستی و ادامه جنگ‌های فرسایشی در افغانستان یاد کرد و گفت، در صورت کاهش مواد مخدر جنگ‌ها نیز در این کشور فروکش خواهد کرد. معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان تاکید کرد که گروه‌های تروریستی بزرگ‌ترین قاچاقچیان مواد مخدر به شمار می‌روند. سرور دانش گفت: «بعد مهم‌تر و خطرناک‌تر مواد مخدر این است که مواد مخدر در حقیقت بودجه جنگ تحمیلی افغانستان را تامین و تروریزم را تمویل می‌کند. امروز در افغانستان بخش عمده‌ی اقتصاد نامشروع و منابع عمده مالی مخالفان مسلح و تروریستان از قاچاق مواد مخدر تامین می‌گردد. در حقیقت مخالفان مسلح دولت بزرگ‌ترین قاچاقچیان مواد مخدر و حامیان کشت و تولید مواد مخدر هستند. به همین جهت امنیت افغانستان و جهان به مواد مخدر گره خورده است. از سوی دیگر، مواد مخدر پیوند مستقیم با مافیای داخلی و خارجی دارد و باعث بلند رفتن گراف جرایم به ویژه جرایم سازمان یافته شده است.»

در همین‌حال، عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان، در پیامی در همایشی آغاز هفته بسیج ملی به منظور مبارزه با مواد مخدر، گفت که دولت کاهش و از بین بردن مواد مخدر را در صدر برنامه‌های کاری خود قرار داده است. آقای عبدالله در پیام خود کشت مواد مخدر در افغانستان را محصولی از جنگ‌های تحمیلی در این کشور توصیف کرده گفت: «باید اذعان کرد که کشت، ترافیک و استفاده از مواد مخدر نه تنها این که منحصر به قلمرو افغانستان نمی‌باشد، بلکه زیان‌های جبران ناپذیر آن از این جغرافیا آغاز می‌گردد و تا دورترین نطقه دنیا انتشار می‌یابد. پس این یک واقعیت است که مبارزه علیه این پدیده را نمی‌توان به تنهایی به دوش حکومت و مردم افغانستان گذاشت. تشریک مساعی کشورهای منطقه و جامعه جهانی در جهت کاهش و بلاخره ریشه‌کن کردن این پدیده یک وجبه بین‌المللی می‌باشد که مستلزم همکاری و هماهنگی تمام حکومت‌ها و جوامع بشری دانسته می‌شود.»

همچنین بازمحمد احمدی معین مبارزه مواد مخدر وزارت امور داخله افغانستان نیز، از مواد مخدر در این کشور به عنوان منبع اصلی گروه‌های تروریستی یاد کرده گفت که جامعه جهانی باید در این زمینه همکاری پایدار با افغانستان داشته باشد. وی گفت: «مواد مخدر یگانه منبع تروریزم و دوام جنگ در کشور، عامل جرایم سازمان یافته، فساد گسترده، اعتیاد فراگیر و امراض در کشور گردیده است. مواد مخدر مشکل یک یا چند کشور نبوده و می‌بایست به آن بحیث یک مشکل جهانی دیده شده و همه‌ی کشورهای جهان علیه نابودسازی آن به گونه عملی برخورد نمایند.»

معین مبارزه بامواد مخدر وزارت امور داخله افغانستان گفت که نزدیک به نود و پنج درصد مواد مخدر از مناطق ناامن این کشور بدست می‌آید. آقای احمدی گفت که دولت افغانستان طی سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی در راستای از بین بردن آن انجام داده است. به گفته او، نیروهای پولیس طی شانزده ماه گذشته توانسته‌اند بیش از سه و نیم هزار مورد عملیات نظامی را برای از بین بردن مواد مخدر اجرا کرده که در نتیجه آن 3672 قاچاقبر به شمول ده قاچاقبر بزرگ شامل فهرست سیاه جامعه جهانی بازداشت شده‌اند و همچنین بیشتر از 435 تن مواد مخدر و مشروبات الکولی نیز کشف و بدست آمده است. آقای احمدی تاکید کرد که طی شانزده ماه گذشته بیست و هشت تن از ماموران پولیس مبارزه با مواد مخدر کشته و نزدیک به پنجاه تن دیگر زخمی شده‌اند.

در همین‌حال، سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر می‌گوید که افغانستان با کاهش یازده درصدی در سال 2015 میلادی، شصت و پنج درصد مواد مخدر جهان را تولید کرده است. وی افزود که میزان تولید مواد مخدر در سال گذشته‌ی میلادی نوزده درصد کاهش داشته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала