رقم تلفات غیرنظامیان بیش از هفده درصد افزایش یافته است

© Photo / کسرارقم تلفات غیرنظامیان بیش از هفده درصد افزایش یافته است
رقم تلفات غیرنظامیان بیش از هفده درصد افزایش یافته است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، از افزایش بیش از هفده درصدی تلفات غیرنظامیان در نتیجه جنگ‌ها و درگیری‌های مسلحانه در این کشور خبر داده می‌گوید که در جریان سال 1394 خورشیدی، 9431 نفر کشته و زخمی شده‌اند.

داکتر سیماسمر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر، امروز با ارایه گزارش جدید این کمیسیون در مورد تلفات غیرنظامیان در سال 1394 خورشیدی، در یک کنفرانس خبری گفت که طی سال گذشته 3129 غیرنظامی کشته و 6302 تن دیگر زخمی شده‌اند. خانم سمر سال 1394 را خونین‌ترین سال توصیف کرده گفت: «تلفات افراد ملکی در سال 1394 در مقایسه با سال قبل ان 17.6 درصد افزایش یافته است. در طول سال 1394 خورشیدی آمار تلفات افراد ملکی به 9431 نفر شامل 3129 کشته و 6302 زخمی رسید که از این میان 4642 تن آنها مرد، 775 تن آنها زن و 1116 تن دیگر کودک بوده‌اند.»

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان همچنین افزود که بیشترین تلفات به غیرنظامیان از سوی گروه‌های مسلح مخالف دولت وارد شده است. به گفته داکتر سیما سمر، عامل هفتاد و دو درصد تلفات غیرنظامیان گروه‌های مسلح مخالف دولت شامل گروه‌های تروریستی طالبان، شبکه حقانی، القاعده و داعش شناخته شده‌اند. وی افزود که عامل نه درصد تلفات غیرنظامیان نیروهای حامی دولت افغانستان شناخته شده و عاملان نوزده درصد دیگر گروه‌ها و افرادی بوده‌اند که هویت‌شان تاکنون مشخص نشده‌اند. رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر تاکید کرد که در جریان سال گذشته 2294 غیرنظامی توسط گروه‌های مسلح مخالف دولت کشته و 4476 تن دیگر زخمی شده‌اند. همچنین 268 غیرنظامی دیگر توسط نیروهای امنیتی افغانستان کشته و شش‌صد و دوازده تن هم زخمی شده‌اند.

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که بیشترین تلفات به غیرنظامیان در نتیجه حملات انتحاری و انفجار بمب‌های کنار جاده‌ای وارد شده است. داکتر سیما سمر گفت که عامل سی و چهار درصد تلفات غیرنظامیان حملات انتحاری و بیش از چهارده درصد دیگر انفجار بمب‌های کنار جاده بوده است. به گفته خانم سمر، میزان تلفات غیرنظامیان در نتیجه حملات انتحاری در سال گذشته‌ی خورشیدی نسبت به سال قبل آن بیش از پنجاه و پنج درصد افزایش داشته است.

سیما سمر می‌گوید که گروگان‌گیری غیرنظامیان توسط گروه‌های مسلح مخالف دولت نیز از چالش‌های عمده امنیتی در جریان سال گذشته بود. به گفته او، در سال 1394 خورشیدی، نود نفر از غیرنظامیان توسط گروه‌های مسلح مخالف دولت به گروگان گرفته شده و بیست و دو تن از این افراد کشته شده‌اند. وی تاکید کرد که تاهنوز از سرنوشت پنج غیرنظامی دیگر که توسط شورشیان به گروگان گرفته شده‌اند معلوم نیست.

افزایش قابل ملاحظه‌ی تلفات زنان

داکتر سیما سمر می‌گوید که مقایسه آمار تلفات زنان در نتیجه خشونت‌های مسلحانه در افغانستان نشان می‌دهد که میزان تلفات زنان در سال 1394 نسبت به سال قبل آن نزدیک به سی و نه درصد افزایش داشته است. به گفته خانم سمر، در سال گذشته 775 زن کشته و زخمی شده‌اند در حالی‌که این رقم در سال 1393 به 477 تن رسیده بود.

با این‌حال، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که گروه‌های مسلح مخالف دولت بارها با انتشار اعلامیه‌هایی بر حفاظت از جان غیرنظامیان در جریان نبردها تاکید کرده‌ اما تاکنون به گفته‌های شان عمل نکرده‌اند. خانم سمر گفت: «باوجودی که گروه‌های مسلح مخالف دولت و همچنین دولت به منظور کاهش تلفات افراد ملکی دست به یک سلسله اقداماتی زده‌اند، اما آمار تلفات همچنان روبه صعود بوده است. دولت افغانستان بورد جلوگیری و کاهش تلفات ملکی را تشکیل کرده است و طالبان نیز با بیش از هشتاد اعلامیه عمومی را به منظور حفاظت از افراد ملکی به نشر رسانده‌اند. این اقدامات نه تنها که آمار تلفات ملکی را کاهش نداده است، بلکه بیشتر از گذشته افزایش یافته است. بنا براین سال 1394 خورشیدی یکی از خونین‌ترین سال در کشور محسوب می‌شود.»

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر از تمامی طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان خواست تا قوانین بین‌المللی را در جریان جنگ رعایت کرده و از جان غیرنظامیان حفاظت نمایند. وی تاکید کرد که طرف‌های درگیر جنگ باید درک کنند که هدف قراردادن غیرنظامیان پیگرد قضایی را بدنبال دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала