صلاحیت نیروهای امریکایی در افغانستان افزایش یافت

© Photo / ارگصلاحیت نیروهای امریکایی در افغانستان افزایش یافت
صلاحیت نیروهای امریکایی در افغانستان افزایش یافت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اشتون کارتر وزیر امریکا در سفری به کابل، می‌گوید که صلاحیت‌های نیروهای امریکایی در افغانستان افزایش یافته است.

آقای کارتر که امروز سه‌شنبه، در یک سفری از قبل اعلام ناشده وارد کابل شد، پس از دیدار با رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان، گفت که جنرال نیکل سون فرمانده نیروهای این کشور در افغانستان، می‌‌تواند از صلاحیت‌های جدید به صورت اعظمی استفاده کند. وی تاکید کرد که یکی از اهداف مهم سفرش به کابل، بیشتر ساختن صلاحیت‌های فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان است.

اشتون کارتر که در یک کنفرانس خبری مشترک با اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان صحبت می‌کرد، گفت: «به جنرال نیکل سون از جانب خودم و از جانب رییس جمهور اوباما صلاحیت‌های گسترده‌ای داده شده است. این صلاحیت‌ها برای قوای امنیتی ما هم صدیق می‌کند. صلاحیت‌هایی عمده‌ی که به صلاحیت‌های جنرال نکیل سون اضافه شده است، می‌تواند با همکارانش در افغانستان قوت‌های میدان نبرد را پیش‌بینی و قوای شان را باهم در میدان نبرد بفرستند. به شکلی که یک وضعیت را متوقف بسازد و خراب‌تر نشود. در مراحل ابتدایی، وقتی که دشمن برنامه‌ریزی می‌کند و پیش از این‌ که حمله کند، آنها را متوقف بسازند. قبلا برای شان طوری هدایت داده شده بود که منتظر بماند تا وقتی که وضعیت انکشاف پیدا کند و بعد از آن با همکاران افغانی خود کار کند. استفاده از قوا به آن شکل مفید نبود. حالا حتا در مرحله برنامه‌ریزی پیش از این‌ که کدام کاری شود، می‌تواند از قبل مداخله بکند.»

اشتون کارتر همچنین به حمایت ایالات متحده امریکا از افغانستان اطمینان داد و گفت که نیروهای امریکایی در کنار نیروهای امنیتی افغانستان تا پایان موفقانه ماموریت‌شان می‌مانند. وی گفت: «ما با شما هستیم و ما با شما مساعی را بخرج می‌دهیم تا ماموریتی را که آغاز کرده‌ایم موفقانه به پایان برسانیم.»

وزیر دفاع ایالات متحده امریکا توانایی نیروهای امنیتی افغانستان را در مبارزه با گروه‌های تروریستی در این کشور مورد ستایش قرار داد و گفت که عملکرد این نیروها باعث تعجب وی شده است. آقای کارتر گفت که او مطمین شده است که نیروهای امنیتی افغانستان در تامین امنیت این کشور موفق خواهند شد. به گفته او، 320 هزار نیروی نظامی افغانستان، همه روزه مصروف جنگ و مبارزه علیه گروه‌های تروریستی و دهشت‌افگن در این کشور هستند.

وزیر دفاع امریکا از تعهد دیگر کشورهای متحد ایالات متحده در مبارزه علیه گروه‌های تروریستی به افغانستان نیز اطمینان داد و افزود که کمک‌های جامعه جهانی برای تجهیز و تمویل نیروهای امنیتی این کشور ادامه می‌یابد.

پیام روشن برای مخالفان صلح

اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان، از تصمیم‌های اخیر امریکا مبنی‌بر تمدید ماموریت هشت‌هزار و چهارصد تن از سربازانش در افغانستان و همچنین ارایه تعهد جدید مالی به منظور تمویل نیروهای امنیتی، قدردانی کرده گفت که اتخاذ این تصامیم پیام روشنی برای نسل آینده افغانستان و مخالفان صلح داده است. آقای غنی گفت: «تصمیمی که دولت ایالات متحده امریکا گرفت، یک تصمیم راجع به آینده و نسل‌های آینده افغانستان است. از این جهت یک فضای اطمینان ایجاد شده و در عین حال پیام واضح به کسانی که صلح و ثبات نمی‌خواهند داده شد که آرزوی شوم خود را در میدان جنگ بدست آورده نمی‌توانند.»

اشرف‌غنی همچنین افزود که تلاش‌های دولت افغانستان برای تامین صلح در این کشور تاکنون با شکست مواجه شده است. وی با اشاره به نقش پاکستان در تامین صلح در افغانستان، گفت که اسلام‌آباد برای مبارزه علیه گروه‌هایی که از پیوستن به برنامه صلح خودداری می‌کنند، تعهد امضا شده دارد اما انتظار می‌رود که برای اجرای تعهدش تصمیم مناسب‌تری رویدست گیرد. وی گفت که تفاوت قایل نشدن میان تروریزم خوب و بد، از جمله اقداماتی است که دولت پاکستان می‌تواند اتخاذ کند.

اشرف‌غنی روز دوشنبه نیز در یک کنفرانس خبری گفت که دولت افغانستان دیگر از پاکستان انتظار ندارد تا صلح کند، بلکه از اسلام‌آباد می‌خواهد تا گروه‌ها و افرادی را که با روند صلح مخالفت می‌کنند از کشورش بیرون سازد.

سفر وزیر دفاع ایالات متحده امریکا به کابل پس از تمدید حضور هشت‌هزار و چهارصد سرباز آن کشور در افغانستان و تعهد جدید اعضای ناتو به ادامه حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان صورت می‌گیرد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала