شرایط جدید حزب اسلامی برای مذاکره با دولت افغانستان

© Wikipedia / MrPenguin20حزب اسلامی
حزب اسلامی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: مولوی عطاالله سلیم از معاونین شورای عالی صلح، می‌گوید که حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار با مطرح کردن شدن جدید برای انجام مذاکرات صلح با دولت افغانستان، عقب‌گرد کرده است.

آقای سلیم که امروز در جلسه عمومی مجلس نمایندگان در مورد تلاش‌های دولت برای انجام مذاکرات با حزب اسلامی صحبت می‌کرد، گفت که برخلاف توافقات قبلی میان شورای عالی صلح و حزب اسلامی، این حزب خواستار مشخص شدن زمان خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، عضویت حزب اسلامی در نهادهای انتخاباتی و همچنین برجسته شدن نقش این حزب در دولت شده است. آقای سلیم افزود که این خواست‌ها برخلاف توافقات قبلی مطرح شده است.

معاون شورای عالی صلح همچنین گفت که حزب اسلامی تاکنون تصمیم خود در مورد ادامه یا قطع مذاکرات با حکومت افغانستان را مطرح نکرده است. وی گفت: «هیات حزب اسلامی برگشت و با وعده این‌که دوباره بر می‌گردد و یا هم احوال می‌دهد. چند هفته می‌گذرد، اما ماهنوز منتظر احوال، آمدن و تماس شان هستیم. خودشان بیشتر از ما بر تطبیق تفاهم‌نامه قبلی تاکید داشت.»

مولوی عطاالله سلیم افزود که هیات حزب اسلامی که چند بار به کابل آمده بود، دولت افغانستان اعضای آن را از مرز تورخم تسلیم شده بود. وی تاکید کرد که هیات حزب اسلامی از پاکستان آمده بود و به آن کشور برگشت.

در همین‌حال، برخی از اعضای مجلس نمایندگان می‌گویند که حزب اسلامی تحت نظر سازمان استخباراتی پاکستان صلاحیت انجام مذاکره با دولت افغانستان را ندارد. این نمایندگان تاکید دارند که شورای عالی صلح نیاز دارد تا به کارش ادامه بدهد. به گفته آنان، شورای عالی صلح تاکنون هیچ دست‌آوردی نداشته و حزب اسلامی نیز بدلیل عدم اعتماد بالای این شورا از انجام مذاکرات خودداری کرده است.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала