مرتضوی: جنرال دوستم در تصمیم‌گیری‌های مهم نقش اساسی دارد

© Photo / commons.wikimedia.orgعبدالرشید دوستم
عبدالرشید دوستم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک،‌ کابل: بدنبال انتقاد جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری از توزیع ناعادلانه قدرت میان اشرف‌غنی رییس جمهور عبدالله عبدالله رییس اجراییه، شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید که آقای دوستم در سطح بلند رهبری قرار دارد و در تمام تصمیم‌گیری‌های مهم دولت نقش دارد.

جنرال دوستم که هم اکنون در خط اول جنگ با طالبان در شمال افغانستان به سر می‌برد، روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران از به حاشیه راندانش توسط آقایان غنی و عبدالله انتقاد کرده بود.

آقای دوستم که در مورد عدم انتصابش به عنوان سرپرست ریاست جمهوری در زمان سفر اشرف‌غنی به تاشکند با خبرنگاران صحبت می‌کرد، افزود که در خیلی از موارد پس از اتخاذ تصمیم‌های مهم وی در جریان قرار می‌گیرد.

معاون ریاست جمهوری افغانستان می‌افزاید که تنها دو تن از والیان با خواست وی تعیین شده‌اند اما دیگر تمام مقام‌های دولتی در داخل و سفارت‌های افغانستان براساس فیصله میان رییس جمهور و رییس اجراییه تعیین شده‌اند.

اما شاه حسین مرتضوی بدنبال انتقاد جنرال عبدالرشید دوستم می‌گوید که معاون اول رییس جمهور براساس قانون در سطح بلند رهبری حکومت قرار دارد و از تمام صلاحیت‌های خود استفاده کرده می‌تواند. آقای مرتضوی به سپوتنیک گفت: «معاون اول رییس‌جمهور و دیگر رهبران حکومت وحدت ملی در تصمیم‌گیری‌های مهم دولت در کابینه، شورای وزیران، شورای عالی اقتصاد و دیگر تصمیم‌گیری‌ها نقش اساسی دارند و رییس‌جمهور نیز براساس لزوم‌دید در تصمیم‌گیری‌ها با آنان مشورت می‌کند.»

جنرال دوستم در پیروزی اشرف‌غنی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 نقش اساسی داشت. آقای دوستم که رهبری ترک‌تباران افغانستان را نیز به عهده دارد، در پی بی‌توجهی رهبران حکومت وحدت و تلاش این رهبران برای تضعیف موقعیت اجتماعی‌اش هشدار داده که نباید اشتباه حکومت‌های گذشته را تکرار کنند.

اشاره جنرال دوستم به سقوط حکومت داکتر نجیب‌الله رییس جمهور پیشین افغانستان است. آقای دوستم در زمان حاکمیت نجیب‌الله از حکومت جدا شد و به جمع گروه‌های مجاهدین پیوست. جدایی دوستم از حکومت داکتر نجیب‌الله، باعث تضعیف و سقوط حاکمیت وی شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала