موج دوم ناامنی‌ها در راه است

© Flickr / ResoluteSupportMediaموج دوم ناامنی‌ها در راه است
موج دوم ناامنی‌ها در راه است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: مقام‌های ارشد امنیتی افغانستان هرچند از شکست جنگجویان گروه‌های مسلح مخالف دولت در رویارویی با نیروهای امنیتی این کشور خبر داده، اما می‌گویند که این گروه‌ها تلاش دارند تا در ماه‌های آینده موج دوم حملات تروریستی و تخریبی شان را راه‌اندازی کنند.

وزیران دفاع، امور داخله و رییس عمومی امنیت ملی که به منظور ارایه توضحیاتی در مورد اوضاع امنیتی کشور روز شنبه به مجلس نمایندگان فراخوانده شده بودند، می‌گویند که نیروهای امنیتی برای دفع تهدیدها و خنثاسازی برنامه‌های عملیاتی گروه‌های مسلح مخالف دولت تدابیر ویژه‌ای دارند.

مسعود اندرابی معاون اداره عمومی امنیت ملی افغانستان، در نشست امروزی مجلس نمایندگان گفت که گروه طالبان در رسیدن به اهداف عملیارت بهاری «عمری» ناکام‌ مانده‌ اما تلاش دارد تا در ماه‌های آینده موج دوم حملات تروریستی شان را راه‌اندازی کند. آقای اندرابی گفت: «دشمن در صدد این است که در ماه‌های آینده هم یک بار دیگر موجی از حملات گروهی خود را بالای مناطق مختلف کشور راه‌اندازی بکند تا بتواند به هرشکلی که شده یک منطقه استراتژیک را بدست بیاورد.»

معاون ریاست عمومی امنیت ملی تاکید کرد که نیروهای امنیتی افغانستان برای دفع حملات احتمالی شورشیان آمادگی لازم دارند و این بار نیز جواب «داندان شکن» به مخالفان مسلح دولت خواهند داد.

مسعود اندرابی همچنین در جلسه امروزی مجلس نمایندگان تاکید کرد که پس از شکست طالبان در رسیدن به اهداف‌شان، اعضای این گروه به حملات تروریستی در مناطق مزدحم و گروگان‌گیری مسافران در شاهراه‌ها رو آورد. آقای اندرابی گفت که کشته ملا اخترمحمد منصور رهبر پیشین این گروه در نتیجه حمله هوایی نیروهای امریکایی در پاکستان، طالبان را دچار بحران مالی و رهبری کرد. او گفت پس از دچار شدن گروه طالبان به بحران مالی و رهبری، شبکه ترویستی حقانی نقش خود را در افغانستان بارزتر ساخته است. معاون اداره عمومی امنیت ملی گفت: «مرگ اختر منصور بر بحران رهبری طالبان افزود و فعلا نقش شبکه حقانی از هرنگاه بیشتر بارز گردیده است.»

همچنین جنرال تاج‌محمد جاهد وزیر امور داخله افغانستان نیز می‌گوید که گروه طالبان با راه‌اندازی حملات بهاری شان تحت نام «عمری»، اهداف مشخصی را تعیین کرده بود. آقای جاهد در جلسه عمومی مجلس نمایندگان گفت که یکی از اهداف اساسی گروه طالبان تحت کنترول درآوردن مناطق وسیعی از افغانستان به ویژه سقوط برخی از ولسوالی‌ها، شهرها و مسدود کردن مسیر شهرها بود. به گفته وزیر امور داخله، با آنکه گروه تروریستی طالبان با حملات سنگین و تهاجمی زیادی حملات بهاری شان را آغاز کرد، اما نتوانست که ساحه تحت کنترول خود را گسترش دهد. وزیر امور داخله افغانستان با بیان این‌که جنگجویان طالبان طی سه ماه گذشته در بیست و پنج ولایت حملات تهاجمی و تروریستی داشته‌اند، گفت: «دشمنان مردم افغانستان اهداف و استراتیژی تشدید جنگ را در پیش گرفتند. تصرف کردن برخی از مناطق در سطح ولسوالی‌ها، شهرها، مسدود کردن مسیر شهرها، وارد کردن تلفات به نیروهای امنیتی، کشتار مردم و ایجاد رعب و وحشت در داخل شهرها و گروگان‌گیری در اکثر مناطق جز برنامه‌های دشمن بود.»

در همین‌حال، جنرال عبدالله حبیبی وزیر دفاع افغانستان، می‌گوید که با تشدید حملات تروریستی در این کشور،‌ نیروهای امنیتی نیز تاکتیک‌های جنگی خود را تغییر داده‌اند. به گفته او، قبل از این در اجرای عملیات‌های نظامی تعداد زیادی از نیروهای امنیتی شرکت می‌کردند اما این روش موثریت چندانی در قبال نداشت. آقای حبیبی گفت، زمانی‌که شورشیان در میدان‌های نبرد می‌دیدند که شمار نیروهای امنیتی زیاد است، از ساحه فرار و یاهم پنهان می‌شدند و به این ترتیب عملیات‌های امنیتی نتیجه لازم را بدست نمی‌آورد. وی افزود که حالا بیشتر از نیروهای کماندو کار گرفته می‌شود و این نیروها توان بیشتری برای ضربه زدن مراکز تجمع طالبان دارند. وزیر دفاع افغانستان که نزدیک به ده روز قبل همراه با رییس عمومی اداره امنیت ملی از مجلس نمایندگان رای اعتماد بدست آورد، در جلسه امروزی مجلس نمایندگان گفت: «در این عملیات‌ها ما سر مار را قطع می‌کنیم؛ وقتی که سر مار قطع شود، دیگر ضرر رسانده نمی‌تواند.»     

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала