چهل و هفت‌ درصد باشندگان مناطق روستایی به راه‌های مواصلاتی دسترسی ندارند

© Flickr / DVIDSHUBباشندگان مناطق روستایی
باشندگان مناطق روستایی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان می‌گوید که تاهنوز چهل و هفت درصد از باشندگان مناطق روستایی به راه‌های مواصلاتی دسترسی ندارند.

اکبر رستمی سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات، امروز در یک نشست خبری گفت که این وزارت تلاش دارد تا دسترسی باشندگان مناطق روستایی را به راه‌های مواصلاتی بیشتر سازد. آقای رستمی گفت که وزارت احیا و انکشاف دهات که مسوولیت ساخت سرک‌های درجه سوم در مناطق روستایی را به عهده دارد، تاکنون توانسته پنجاه و سه درصد باشندگان مناطق روستایی را به مراکز خدماتی وصل کند. وی گفت: «چهل و چهار هزار کیلومتر سرک روستایی که طی چند سال گذشته ساخته شده است، خوشبختانه توانسته که هفده‌هزار و 804 قریه را در سراسر افغانستان باهم وصل بسازد. این آماری را که بیان کردم، پروژه‌های آن در 384 ولسوالی و در سی و چهار ولایت افغانستان تطبیق شده است. اما، وزارت احیا و انکشاف دهات طی شش ماه سال مالی گذشته از طریق برنامه‌های انکشافی خود 891 کیلومتر سرک را جدیدا در سراسر افغانستان ساخته است.»

سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات می‌افزاید که در سراسر افغانستان باید هشتاد و شش هزار کیلومتر سرک روستایی ساخته شود تا تمامی قریه‌ها با همدیگر و مراکز ولسوالی‌های شان وصل شوند. اکبر رستمی همچنین تاکید کرد: «بعد از ماه میزان، میزان دسترسی مردم به سرک‌های روستایی افزایش پیدا می‌کند. یعنی ما در شش ماه گذشته، وزارت احیا و انکشاف دهات توانسته به طور اوسط روزانه 4.9 کیلومتر سرک بسازد. در حالی‌که این آمار در سال‌های گذشته روزانه به طور اوسط 3.3 کیلومتر بوده است.»

در همین‌حال، وزارت فواید عامه نیز از آغاز کار احداث یک سرک در کابل خبر داده است. این وزارت می‌گوید که این سرک از منطقه تنگی تره‌خیل الی دو راهی قصبه به طول بیش از سیزده کیلومتر ساخته می‌شود. هزینه ساخت این سرک بیش از 358 میلیون افغانی برآورد شده است. پروژه این سرک از طرف دولت جاپان تمویل می‌شود. وزارت فواید عامه می‌گوید که طی سال‌های اخیر بیش از ده‌هزار کیلومتر سرک درجه یک و درجه دو به منظور وصل کردن شهرها و ولسوالی‌ها ساخته شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала