مینه‌پال: تا زمانی‌که در افغانستان امنیت تامین نشود، دیورند قابل بحث نیست

© Photo / کسرادواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی دفتر ریاست جمهوری افغانستان
دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی دفتر ریاست جمهوری افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتینک، کابل: دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی دفتر ریاست جمهوری افغانستان، می‌گوید تا زمانی‌که صلح و ثبات در این کشور تامین نگردد، دولت موضوع حل اختلاف‌ها میان افغانستان و پاکستان در مورد خط دیورند را مطرح نمی‌کند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که برخی از آگاهان سیاسی معتقدند که دلیل اصلی تنش‌های مرزی اخیر میان افغانستان و پاکستان در گذرگاه تورخم، لاینحل ماندن مساله خط دیورند است. خط دیورند در زمان حکمرانی عبدالرحمان خان در افغانستان، طی معاهده‌ای با هند تحت استعمار بریتانیا به عنوان مرز رسمی بین افغانستان و پاکستان شناخته شد.

دولتت افغانستان تاکنون این خط را به رسمیت نشناخته اما پاکستان تلاش دارد تا این خط را به عنوان مرز بین‌المللی بین افغانستان و پاکستان بشناساند. دولت‌های این دو کشور از ده‌ها قبل تاکنون در این مورد اختلاف نظر دارند.

دواخان مینه‌پال که امروز در یک کنفرانس خبری صحبت می‌‌کرد، گفت که حکومت‌های افغانستان و پاکستان صلاحیت بحث روی چگونگی خط دیورند را ندارند بلکه مردم هر دوکشور باید در این زمینه باهم بحث کنند. وی گفت: «تازمانی که در افغانستان امنیت تامین نشود، به هیچ صورت خط دیورند قابل بحث نیست. ابتدا پاکستان و دیگر کشورهای همسایه‌ باید برای تامین صلح دایمی در افغانستان کار کنند.»

برخی از آگاهان سیاسی می‌گویند که یکی از عوامل اصلی مداخله پاکستان در امور داخلی افغانستان،‌ ناشی از لاینحل ماندن خط دیورند است.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала