سمیع الله پویا: ایجاد مناذعه در تورخم از خواسته های نا مشروع پاکستان است

© AP Photo / Channi Anandپاکستان:اقوام متحدہ کی جنرل اسمبلی کے مجوزہ اجلاس میں پاک بھارت سرحدی تناؤ کا سوال اٹھایا جائے گا
پاکستان:اقوام متحدہ کی جنرل اسمبلی کے مجوزہ اجلاس میں  پاک بھارت سرحدی تناؤ کا سوال اٹھایا جائے گا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نگاه های کلاسیک و عنعنوی تشنج آ میز بین دو کشور از بُعد تاًسیس پاکستان تا به حال همواره گراف سعودی و نزولی خود را پیموده

دوستان در برنامه «صحبت داغ هفته» من سمیع الله پویا با همکار دائمی پروگرام ما محترم عمر شریفی آگاه در مسایل منطقوی تبصره ای داریم در رابطه به تنش های نظامی در تورخم.
یکشنبه گذشته یک بار دیگر در تاریخ دو کشور صفحه جدید ٬ اما خطر ناکی باز شد ٬که عواقب اش می تواند بسیار سنگین باشد. ٬ در صورتی که دولتمندان دو کشورهر چه زودتر روی میز مذاکره بنشینند و ازدیپلوماسی فعال در عرصه رفع منازعات موجود استفاده ننمایند. دو کشور مسلمان و همسایه در حالت جنگ بزرگ قرار گرفتند.
نگاه های کلاسیک و عنعنوی تشنج آ میز بین دو کشور از بُعد تاًسیس پاکستان تا به حال همواره گراف سعودی و نزولی خود را پیموده ٬ که البته به بحث کلان تاریخی نیاز دارد. 

پاکستان:اقوام متحدہ کی جنرل اسمبلی کے مجوزہ اجلاس میں  پاک بھارت سرحدی تناؤ کا سوال اٹھایا جائے گا - اسپوتنیک افغانستان
مسولیت عواقب درگیری در تورخم بدوش پاکستان خواهد بود

باید انکار ننمود ٬که تا به حال همواره ازمناذعات بین دو کشور ٬ پاکستان بهره برداری های بزرگ نموده ٬ اما برعکس افغانها جز زیان ثمره ای دیگری را نصیب نگردیده اند ٬تآسف دیگر من اینکه از سیاست خصمانه خود پاکستانی ها اکثرآً٬ نه تنها از نیروهای فزیکی خود افغانها استفاده ابزاری نموده ٬ بلکه از متحدین غربی و عربی خود نیز امتیازات بزرګ مادی بدست آورده و اقتصاد کشور خود را تقویه نموده. اما باوجودیکه ملیون ها مردمان ٬ملیت ها و اقوام برادر افغانها که آن طرف مرز وجود دارند و اګر از حق نګزریم٬ افغانها همواره جهت دفاع از حقوق حقه شان برآمده اند ٬اما تا به حال استفاده مطلوب بدست نیاورده اند.
امید من اینست تا این بارحاکمیت در کابل به پاکستان این موقع را یک بار دیگر مساعد نسازد٬ تا از ایشان باز هم تشنج را دامن بزنند و بهره برداری نمایند ٬ بلکه با متانت و برده باری راه عملی سلاختن پلان های اقتصادی و تقویه نیرو های نظامی خود را به پیش ببرند ٬تا بتوانند با یګانه پدیده شوم که تروریزم طالبانی و داعشی و امثال آن است مبارزه نمایند ٬ که فکر می کنم قادر به مبارزه با چنین پدیده های شوم شده اند، پاکستان٬ با درک این قابلیت حکومت کابل٬ می خواهد تشنج دیګری را ایجاد نماید ٬ که از توان افغانها بیرون باشد٬ باید هوشیاری را از دست نداد و اینبار به خواسته های نا مشروع پاکستان لبیت نګفت.
مصاحبه داکتر سمیع الله پویا با عمر شریفی را در لینک ذیل می توانید بشنوید

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала