تسلیم شدن سازمان ملل در مقابل تهدیدهای عربستان

© AP Photo / Frank Franklin IIاسامبله عمومی سازمان ملل متحد
اسامبله عمومی سازمان ملل متحد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سازمان ملل را وادار کرد نام ائتلاف عربی به رهبری عربستان از لیست سیاه قاتلان کودکان حذف کند

تسلیم شدن سازمان ملل در مقابل تهدیدهای عربستان و هم پیمانانش برای خروج نام ائتلاف ریاض از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان، انتقاد شدید نهادهای حقوق بشری و دیپلمات های سازمان ملل درباره بی اعتبار شدن این نهاد جهانی را به همراه داشت.
سازمان ملل به دنبال اعتراض گسترده شخصیت های بین المللی و نهادهای حقوق بشری، ناگزیر به دفاع از تصمیمش در حذف نام ائتلاف عربستان از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان شد.
استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل تصریح کرد که تصمیم اتخاذ شده نهایی نیست و حذف نام ائتلاف عربستان به بازبینی ای منوط شده که انتظار می رود تا پیش از ماه اگوست کامل شود.
وی افزود: فکر نمی کنم این تصمیم، عقب نشینی از سیاست ها تلقی شود؛ باید منتظر شد و دید که نتیجه بازبینی به کجا می رسد و سپس مطابق نتیجه حاصله ٬فهرست مذکور را تنظیم کرد.
به گزارش ایرنا دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل روز گذشته بان کی مون دبیرکل سازمان ملل را به تسلیم در مقابل فشارهای عربستان متهم و تاکید کردند که این عقب نشینی به اعتبار سازمان ملل لطمه خواهد زد.
سازمان ملل در گزارش سالیانه اش در خصوص حقوق کودکان در جنگ های مسلحانه که روز پنجشنبه منتشر شد، ائتلاف عربستان را به کشتار کودکان یمنی طی یک سال گذشته متهم و آن را به فهرست ناقضان حقوق کودکان اضافه کرد.
عربستان در اعتراضی خشم آلود به این اقدام، بان کی مون را برای آن چه 'اصلاح' فهرست مذکور نامید، تحت فشار قرار داد.
عبدالله المعلمی سفیر عربستان در سازمان ملل مدعی شد که در ارائه آمار تلفات کودکان در نتیجه مداخله نظامی ائتلاف مربوطه، به شدت بزرگنمایی شده است.
دوجاریک در واکنش به این اعتراض گفت که سازمان ملل از محتوای گزارشش دفاع می کند، اما در عین حال آماده بازبینی اطلاعات است.
وی تاکید کرد: ما همچنان بر سر حرفمان در خصوص آمار و ارقام ارائه شده در گزارش مذکور هستیم.

بان کی مون - اسپوتنیک افغانستان
سازمان ملل متحد ائتلاف سعودی را در لست سیاه قرار داده است

دیده بان حقوق بشر٬بان کی مون را به تسلیم در برابرفشارهای عربستان متهم کرد و یادآور شد که این گزارش به صورت جامع و گسترده توسط خود سازمان ملل و با بررسی حمله های هوایی ائتلاف به مدارس و بیمارستان های یمن تهیه شده بود.
فیلیپ بولوپیون معاون این نهاد ٬این اقدام سازمان ملل را بسیار نگران کننده دانست و گفت: سازمان ملل با فراهم کردن امکان دستکاری در فهرست ناقضان حقوق کودکان، در حقیقت اعتبار خود را از دست داد و سابقه دبیرکل را در زمینه حقوق بشر لکه دار کرد.
وی افزود:این سطح جدیدی از انحطاط در سازمان ملل درخصوص موارد نقض حقوق بشر عربستان ضد کودکان در یمن است و سازمان ملل تحت فشارهای عربستان ٬نام این کشور را از لیست ننگین و سیاه خارج کرد ٬ این یک سیاسی کاری آشکار است.
عفو بین الملل نیز این اقدام را محکوم و از آن تحت عنوان 'تسلیم شدن شرم آور' در مقابل ائتلاف عربستان یاد کرد.
ریچارد بنت رئیس دفتر عفو بین الملل در سازمان ملل در بیانیه ای از تسلیم شدن سازمان ملل مقابل فشارها برای تغییر گزارشی که خود درباره کودکان قربانی جنگ تهیه کرده است، شدیدا انتقاد کرد.
وی افزود: این عقب نشینی فاحش ٬تلاش های سازمان ملل را برای احقاق حقوق کودکان گرفتار شده در جنگ ٬ بر باد خواهد داد.
مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که خود یکی از حامیان ائتلاف عربستان در جنگ یمن محسوب می شود ٬از تصمیم بان کی مون برای بازبینی در گزارش مذکور استقبال کرد.
وی سپس در اظهاراتی متناقض مدعی شد که واشنگتن به امنیت کودکان در جبهه های نبرد نیز بسیار اهمیت می دهد.
تونر برای موجه جلوه دادن استقبالش از عقب نشینی سازمان ملل افزود: عربستان قول داده است که کمیته ای را برای بررسی گزارش های معتبر درباره تلفات ناشی از حمله های هوایی ائتلافش تشکیل دهد.
بر اساس آمارهای سازمان ملل که در قیاس با منابع محلی یمن بسیار کمتر است، حدود شش هزار و 400 نفر در نتیجه مداخله نظامی عربستان کشته شده اند. این حمله ها همچنین باعث شده است که 80 درصد جمعیت یمن نیازمند کمک های بشردوستانه فوری شوند.

روزنامه تلگراف انگلیس نوشته:گروه های فشار٬ سازمان ملل را وادار کرد نام ائتلاف عربی به رهبری عربستان از لیست سیاه قاتلان کودکان حذف کند.
راب گریلی تحلیلگر سیاسی در نیویورک در گزارشی در این خصوص نوشت:لابی ها و فشارهای دیپلماتیک باعث شد سازمان ملل نام ائتلاف عربی را از این لیست حذف کند.

پیشنهاد هند به عربستان سعودی - اسپوتنیک افغانستان
پیشنهاد هند به عربستان سعودی

بر اساس این گزارش ٬ریاض و برخی پایتخت های کشورهای غربی و برخی اعضای شورای امنیت فشار وارد کردند و همچنین عربستانی ها تهدید به متوقف کردن کمک های خود به برنامه های سازمان های بین المللی و اثر گذاری بر مذاکرات کویت کردند.
برخی از رسانه های مستقل دیگر نیز نوشتند:آمریکا و انگلیس در این کار به عربستان کمک کردند زیرا این دو کشور ٬متحد راهبردی عربستان محسوب می شوند و عربستان یکی از مهم ترین مشتری های اسلحه این دو کشور است ٬ فروش اسلحه به عربستان طی مدت تجاوز به یمن افزایش یافته است و عربستان از این سلاح ها در تجاوز به یمن استفاده کرده و هزاران یمنی بی گناه به ویژه کودکان و زنان را به قتل رسانده است و این حملات باعث شده است عربستان به ارتکاب جنایت جنگی در یمن متهم شود و همچنین قرار گرفتن عربستان در لیست سیاه سازمان ملل٬ این دو کشور را نیز در تنگنا قرار می داد و در نتیجه این فشارها و همچنین دلارهای نفتی عربستان ٬ سازمان ملل از این تصمیم خود عقب نشینی کرد
رسانه های عربستانی عقب نشینی سازمان ملل از این تصمیم خود را یک موفقیت دیپلماتیک بزرگ دانستند و این در حالی است که سازمان های بین المللی مستقل ٬این اقدام سازمان ملل را سکوت اختیار کردن این سازمان بین المللی در قبال کشتارها و نقض حقوق مردم بی گناه یمن دانستند.
بحث بر سر اضافه کردن نام ائتلاف عربستان به فهرست سیاه سازمان ملل در حالی صورت می گیرد که سال میلادی گذشته نیز سرو صدای زیادی درباره تصمیم این نهاد برای حذف نام رژیم صهیونیستی از همین فهرست به راه افتاد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала