هند از دیدگاه افغان‌ها

© Photo / ارگهند از دیدگاه افغان‌ها
هند از دیدگاه افغان‌ها - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نارندرا مودی نخست وزیر هند، قبل از این‌ برای افتتاح بند سلما در غرب افغانستان، وارد شهر هرات شود،‌ در پیامی به دو لسان رسمی افغانستان،‌ دری و پشتو، در توییترش نوشت که سفر کوتاهش به افغانستان پیامدهای مثبت طولانی مدتی برای تامین منفعت و تحکیم دوستی میان افغانستان و هند خواهد داشت.

اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان نیز،‌ از ورود نخست وزیر هند به عنوان «بهترین دوست» یاد کرده در توییترش خطاب به آقای مودی نوشت: «بسیار خوش آمدی به خانه دوم خود افغانستان،‌ بهترین دوست من.»

هند از جمله مهم‌ترین کشورهای کمک کننده به افغانستان در منطقه است. این کشور با ساخت بند سلما در هرات، توانست رویای چهل ساله مردم افغانستان را به واقعیت تبدیل کند. کار ساخت این بند در سال 1976 میلادی در زمان حاکمیت رژیم داوودخان آغاز شد، اما به گفته دولت افغانستان،‌ کار این بند بدلیل هجوم نیروهای شوروی سابق در سال 1981 به افغانستان،‌ متوقف شد.

با سقوط رژیم سیاه طالبان در افغانستان،‌ دولت هند برای ساخت بند سلما تجدید تعهد کرد؛ هرچند با آغاز دو باره کار ساخت این بند بارها با مشکلاتی از جمله سبوتاژ برخی از کشورهای همسایه‌ افغانستان و ناامنی همراه شد.

دولت هند برای ساخت بند سلما در هرات، 290 میلیون دالر هزینه کرد. این بند از جمله مهم‌ترین پروژه‌های زیربنایی افغانستان به شمار می‌رود. بند سلما برعلاوه تولید 42 میگاوات برق، نزدیک به هشتاد هزار هکتار زمین زراعتی را زیر آب قرار می‌دهد.

میلیون‌ها نقطه پیوند

هند برعلاوه ساخت بند سلما و ساختمان جدید شورای ملی، از سال 2001 به این سو بیش از دوصد پروژه خرد و بزرگ انکشافی را در افغانستان تمویل کرده است. همچنین طی سال‌های اخیر برای بیشتر از هفده هزار تن از جوانان افغان در هند فرصت‌های آموزشی و تحصیلی مساعد شده است. همچنین این کشور برعلاوه سهم‌گیری در روند بازسازی افغانستان و فراهم‌سازی زمینه برای آموزش جوانان این کشور، به تقویت نیروهای امنیتی نیز سهم فعالی داشته است. هند برعلاوه آموزش سربازان ارتش در کشورش، چند فروند هلی‌کوپتر نیز به نیروهای امنیتی افغانستان کمک کرده است.

اشرف‌غنی با اشاره به برخی از کمک‌های عمده‌های هند به بازسازی و نوسازی افغانستان، می‌گوید که مردم افغانستان و هند باهم «میلیون‌ها» نقطه پیوند دارند و این پیوندها در حال افزایش است. آقای غنی که روز شنبه در مراسم افتتاح بند سلما با حضور نخست وزیر هند در شهر هرات صحبت می‌‌کرد،‌ گفت: «ما از این رو سپاس خود را از هندوستان دو چندان می­كنیم زیرا الگویی ارایه می­دارد كه جوهر آن را سازندگی، همكاری و كمك به آبادانی تشكیل می‌دهد. به همین دلیل است كه امروزه نام هند در كشور ما و در منطقه‌ی ما با خاطره­هایی شیرین، تاریخی و بیاد ماندنی گرِه خورده است. مردم افغانستان، هند امروز را با بنای ساختمان زیبا و شكوهمند پارلمان افغانستان می­شناسند كه هدیه پرمعنا و گران­بهای بزرگ­ترین دموكراسی جهان به دموکراسی جوان و نوپای ماست.»

 

رییس جمهور افغانستان با اشاره غیرمستقیم به پاکستان،‌ رقیب دیرینه هند، تاکید کرد که هند و افغانستان بر خلاف برخی از کشورها که هنرشان خراب کردن است، مسوولیت آباد کردن را به دوش گرفته‌اند. اشرف‌غنی بر ادامه‌ی همکاری‌ها میان هند و افغانستان تاکید کرده گفت: «ما به دشواریِ راه واقفيم و مي­دانيم كه ويران كردن آسان است و آباد كردن دشوار. ما دو کشور، بر خلاف یک عده که مهم­ترین هنرشان خراب کردن و پیام ویرانی فرستادن است، مسوولیت دشوار آباد کردن را به دوش گرفته‌ایم تا به هدف مشترک امحای فقر نایل آییم. يقين قاطع داريم كه جبهه آباداني بر جبهه ويران­گري پيروز مي­شود، زيرا؛ آباداني حق است و ويرانگری باطل است.»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала