سرتاج عزیز: مرگ رهبران طالبان، پروسه صلح را پیچیده تر می سازد

© AP Photo / Rahmat Gulسرتاج عزیز
سرتاج عزیز - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کشتن ملامنصور نشانه مبارزه آمریکا با تروریست نیست

سرتاج عزیز گفته است که مرگ رهبران طالبان، پروسه صلح را پیچیده تر می سازد. مشاور امنیت ملی نخست وزیر پاکستان می گوید که با کشته شدن ملا اختر محمدمنصور، رهبر طالبان در حمله هواپیمایی بدون سرنشین آمریکایی، پروسه صلح افغانستان پیچیده تر شده است. سرتاج عزیز گفت که آمریکا خلاف گفتگوهای چهارجانبه عمل کرده و نباید در خاک پاکستان عملیات انجام می داد.

زلمی وردک، آگاه مسایل سیاسی گفت: به جای اینکه مردم افغانستان به یک نقطه اوج می رسیدند متاسفانه در یک نقطه قهقرا قرار دارند. حرف های سرتاج عزیز، حرفهایی است که از آن بوی خوشی به مشام نمی آید. این حرف ها را می زنند که آتش جنگ در افغانستان شعله ورتر شود.

وی، ادامه داد: آمریکا هم در کنار پاکستان نمی خواهد در افغانستان آرامش وجود داشته باشد. آنها می خواهند در افغانستان تفرقه در میان مردم و سران حکومت وجود داشته باشد، مردم در فقر و بدبختی زندگی کنند و حکومتی ضعیف وجود برقرار باشد تا آنها به راحتی بتوانند به اهدافی که می خواهند برسند.

وردک، معتقد است کشتن ملامنصور نشانه مبارزه آمریکا با تروریست نیست و افزود: آمریکایی ها ملامنصور را در خاک پاکستان کشته اند، درحالیکه کشتن یک رهبر از یک گروه بزرگ از تروریست ها هیچ دردی را دوا نمی کند، آنها باید بر تمویل کننده و جایی که این رهبران در آن رشد می کنند فشار وارد کنند، که چنین کاری نمی کنند.

به گزارش سایت afghanpaper این آگاه سیاسی، در خصوص حرف های سرتاج عزیز اظهار کرد: این حرف های سرتاج عزیز به این معنی است که به آمریکا اولتیماتوم دهد که اگر کمک ها کاهش داده شود یا کم شود، آنها هم کاری خواهند کرد که استراتژی های آنها در افغانستان با مشکل مواجه شود.

به باور وردک، بسیاری از ناامنی ها از داخل افغانستان تمویل می شوند و گفت: متاسفانه بسیاری از مشکلاتی که در افغانستان وجود دارد، به خودمان بر می گردد. این ما هستیم که دروازه های خود را باز کرده ایم، از هر طرف استخبارات منطقه و فراتر از منطقه را به داخل خاک خود آورده ایم و در اینجا حمایتشان می کنیم. به آنها جا و مکان می دهیم و افغانستان را میدان حرب قرار داده ایم.

طالبان - اسپوتنیک افغانستان
امتناع طالبان از مذاکرات با کابل

وی، با بیان اینکه هر کاری که پاکستان و آمریکا در خصوص تروریست ها و رهبران آنها انجام می دهند، مستقیماً بر مردم مظلوم و بیچاره افغانستان تاثیر می گذارد، افزود: ملامنصور توسط آمریکا کشته شده است، پاکستان اعلام کرده است که این کشتن ملامنصور روند صلح را خدشه دار می کند و جنگ ها شدت پیدا می کند. آیا نمی توانیم بگوییم که در کل کشته شدن ملامنصور بهانه ای برای شدت دادن جنگ شده است و یا اصلاً نمی توانیم بگوییم به همین هدف انجام شده است؟

وردک، ادامه داد: همانطور که آمریکایی ها هیچگاه کاری نمی کنند که در جهت منافع شان نباشد مرگ ملامنصور نیز از این دسته است. آنها برای منافع خود این کار را انجام داده اند نه برای آوردن آرامش و صلح و ثبات در افغانستان. چرا که اگر چنین نیتی وجود داشت راه های بهتر و ساده تری هم بود که می توانستند انجام دهند.

این آگاه سیاسی در پایان گفت: حکومت افغانستان باید متوجه این موضوع باشد که فریب حرف های چرب و نرب دوستان ظاهری مانند آمریکا و پاکستان را نخورد. اینها کسانی هستند که خنجر از پشت می زنند. حکومت داران ما باید سیاست های خود را به شکلی بسازند که بتوانند از این مهلکه نجات پیدا کنند. حکومت را از ستون های پنجمی که برای منافع شخصی خود خدمت بیگانه را می کنند عاری سازند. حلقه ای که اطراف رییس جمهور را گرفته است، افرادی سالم و پاک نیستند. آنها سیاست های افغانستان را به سمتی به پیش می برند که افغانستان از هیچ لحاظی بر پای خود ایستاده نباشد. ضرب المثلی است که می گوید یک حاکم باید ده مرمی را برای از بین بردن خاینان داخل وطن استفاده کند و یک مرمی را برای از بین بردن دشمن. چرا این خاینان هستند که کشور را به قههقرا می برند و زمینه راه یافتن دشمن را به وطن فراهم می کنند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала