اتحادیه کشور های جنوب شرق آسیا ASEAN

© Sputnik / Iliya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر Photo session of the delegation heads - ASEAN-Russia Summit participants at the Radisson Blu Resort & Congress Centre in Sochi
Photo session of the delegation heads - ASEAN-Russia Summit participants at the Radisson Blu Resort & Congress Centre in Sochi - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مساحت مجموعی آنرا ۴۵ ملیون کیلومتر مربع تشکیل میدهد. درآمد ناخالص داخلی آن به ۷۳۷ ملیارد دالر میرسد

ASEAN یک سازمان بین‌المللی سیاسی، اقتصادی وفرهنگی در آسیای جنوب شرقی است. این سازمان در ۱۸ اګست ۱۹۶۷ توسط کشور های تایلند، اندونزی، مالزی، سنگاپور و فیلیپین برای همبستگی علیه ویتنام و شورش‌های درون مرزهای خود این کشورها تأسیس شد.
پس از نشست در جزیره بالی در ۱۹۷۶ این سازمان بیشتر به سیاست های همکاری اقتصادی روی آورده و سایر کشورهای این منطقه منجمله ویتنام لاوس٬ تیمور جنوبی٬ کمبوچیا٬ میانما٬ برو نه داروسلام عضویت آنرا حاصل نمودند ٬ که بدین اساس نفوس مجموعی کشور های شامل ASEAN)) به ۵۰۰ ملیون نفر می رسد و مساحت مجموعی آنرا ۴۵ ملیون کیلومتر مربع تشکیل میدهد. درآمد ناخالص داخلی آن به ۷۳۷ ملیارد دالر میرسد.
ساختار رهبری این سازمان
همه ساله سران کشور های این اتحادیه گرد هم جمع می شوند ٬ که اورګان عالی رهبری این سازمان را سامیت یا نشست لیدر های کشور ها تشکیل می دهد. ایشان سال دوبار به مدت سه روزګرد هم جمع می شوند. ارګان رهبری این سازمان را جلسه کمیته وزرای خارجه کشور ها تشکیل می دهد ٬ که سالانه چند بار ملاقات مشترک را انجام می دهند ٬ همچنان همه ساله وزرای مالیه ٬ اقتصاد و زراعت این کشور ها اجلاس خود را دایر می نمایند٬ امامهمترین تصامیم شان در جلسه مشترک وزرای خارجه شان به امضاَ میرسد. رهبری همه روزه این ارګان را وزیر خارجه کشوری که ریاست نوبتی آنرا دارد٬ در تبانی با سفرای کشور های مقیم این کشور پیش میبرد. سکرتریت دایمی ASEAN)) در جاکارتا قرار دارد و حنرال سکرتر آن وزیر خارجه سابق ویتنام لی لیونګ مین٬ از سال ۲۰۱‍۳ برای ۵ سال٬ منتخب ګردیده. کار در ۲۹ کمیته و ۱۲۲ ګروپ سازمان داده شده و همه ساله بیش از ۳۰۰ تصامیم و اقدامات در چوکات ASEAN)) صورت میګیرد.
خلاصه اګر بګویم این سازمان بزرګ منطقوی مانند ارګان رهبری عمومی در عرصه های حیاتی اقتصادی کشور های شامل آن عمل میکند. در سال ۱۹۹۰ مالیزیا پیشنهاد نمود تا شورای اقتصادی آسیای جنوب شرقی کشور های ASEAN)) با کشورهای چین ٬ جاپان و کوریای جنوبی ایجاد ګردد٬ که هدف از ایجاد این شورا مقابله با رشد تاثیرات امریکا در سازمان همکاری‌ های اقتصادی آسیا-اقیانوسیه (Asia-Pacific Economic Cooperation, APEC) و در مجموع درآسیا بود ٬ اما جاپان تحت فشار ایالات متحده امریکا قرار ګرفت واین پیشنهاد جامه عمل نپوشید.
اما به هر ترتیب این کشور ها آرام ننشستند و در سال ۱۹۹۲ این سازمان تهداب تجارت آزاد بین کشور های ASEAN گذاشتند. در سال ۱۹۷۹ پیشنهاد مالیزیا در ادغام اقتصادی این کشور ها با جمهوری مردم چین٬ جاپان و کوریای جنوبی عملی ګردید٬ که بنام ASEAN+3)) مسما ګردید. در رابطه به مسایل صلح و امنیت در ۱۵دیکابر سال ۱۹۹۵« قرارداد زون آزاد از سلاح هستوی» را در آسیای جنوب شرقی به امضا رسانیدند. در قرن ۲۱ مسلًه اقلیم مطرح بحث قرار ګرفت٬ که تابه امروز یکی از اجزاع مهم اجنداً این سازمان را تشکیل میدهد. در سال ۲۰۰۶ اسامبله عمومی سازمان ملل متحد حیثیت ناظررا در این اتحادیه حاصل نمود.
تجارت آزاد:
در سال ۲۰۰۷ این سازمان به پیشرفت های مزیدی در مناسبات شان باهم دست یافتند: اساس نامه این سازمان تصویب ګردید ٬ حیثیت بین المللی حقوقی را دریافت کرد و اعلان نمود که پلان دارد تا موافقت نامه تجارت آزاد را٬ بر علاوه ای کشور های چین٬ جاپان٬ کوریای جنوبی٬ با استرالیا٬ زیلند جدید و هند نیز تا سال ۲۰۱۳ امضا نماید. در سال ۲۰۱۵ اجماع اقتصادی را بااین کشور تصویب نمود. در همین سال قطعنامه امنیت انرژیتیکی را نیز به تصویب رسانید.
مناسبات این اتحادیه بزرګ منطقوی با فدراسیون روسیه:
در هفته گذشته شهر زیبای سوچی روسیه میزبان نشست مهم سران این کشور ها و تعدادی عظیم نمایندګان شان بود که این سامیت مشترک «ASEAN — روسیه» مسما ګردیده.
از سال ۲۰۰۶ روسیه پارتنر برحق در مباحثات با ASEAN)) شمرده می شود. در این دوران تهداب حقوقی و نورم های همکاری بین شان فورمولبندی ګردیده وقطعنامه مشترک بین کشور های ASEAN با روسیه در موارد همکاری های شان در ساحات ذیل به امضاً رسید:
— تاًمین امر صلح و امنیت و همچنان شګوفایی و ترقی در منطقه آسیاو اقیانوس آرام٬ که در ۱۹ جون سال ۲۰۰۳ در پنوم پن پایتخت کمبوج به امضا رسید.
— مبارزه با تروریزم بین المللی٬ که در ۲ جولای سال ۲۰۰۴ در جاکارتا ٬پایتخت اندو نیزیا به امضا رسید.
— موافقت نامه بین حکومت ها در همکاری روسیه و ASEAN در عرصه های اقتصادی٬ که در۱‍۳ دیکابر سال ۲۰۰۵ در کوالامپور مرکز مالیزیابه امضاً رسید.
— مجموع از پروګرامها عملی در پیشروی مناسبات روسیه و ASEANاز سال ۲۰۰۵تا٬۲۰۱۵٬ که در ۱۳ دیکابر ۲۰۰۵ در کوالامپور مرکز مالزی به امضا رسید. در آنجا اولین نشست به اشتراک و.و.پوتین برکزار شد و به تصویب رسید که چنین نشست ها به طور مداوم دایر ګردد. وزیر جارجه روسیه همواره در کار کنفرانس های وزرای خارجه کشور های ASEAN شرکت می کند٬ که بنام«ASEAN +1 » مسما است.
در چوکات پارتنر روسیه با ASEAN میکانیزم های ذیل همکاری ها به تصویب رسید:
کمیته مشترک همکاری ایجاد ګردید و به تصویب ګردید که روسیه حق الحضویت خودرا به مبلغ یک ملیون دالر در سال بپردازد. ګروپ کاری در عرصه اقتصادی ٬ تجارتی٬ علم وتخنیک ایجاد ګردید. همچنان در سطح سُفرای کشورهای ASEAN در روسیه «کمیته مسکو» ایجاد ګردید٬ که به شکل مداوم در سطح معاونین وزرای خارجه رو سیه و ASEAN یک بار در یک و نیم سال جلسات خود را دایر می نماید. مهمترین موافقت نامه برای کشور های ASEAN باروسیه در مورد توریزم بود٬ که در سال ۲۰۰۷ امضا ګردید. چون روسیه یکی از بزرګترین کشور هایست که تعداد زیادی از اتباع شان سالانه به سواحل ګرم کشور های ASEAN سفر می کنند و از این درک ایشان ملیونها دالر مفاد بدست می آورند. مناسبات در سطح پارلمان های کشور ها نیز قایم ګردیده و اعضای پارلمان روسیه همواره در جلسات پارلمانی کشور های ASEAN منحیث ناظر شرکت میورزند. از تاریخ ۱۹ الی ۲۰ ماه مه سال جاری نشست روسیه و ASEAN در شهر سوچی روسیه برګذار شد. در این نشست ملاقات ای صورت ګرفت که سمت همکاری های کشور های شامل این سازمان را مشخص ساخت. در این کنفرانس سرمایه داران کشور ها شرکت فعال داشتند. ولادیمیر پوتین منحیث میزبان این کنفرانس در بیانیه خود شاخص های عمده ای کار را در عرصه ای تحکیم و کسترش مناسبات بین کشور ها شامل این اتحادیه مشخص ساخت.
جانب روسیه نقشه راه را پیشنهاد نمود ٬ که مرکب از ۵۷ پروژه است در عرصه شد تکنالوژی و مدرنیزه سازی صنعت مدنظر ګرفته شده.
جالبتر از همه پوتین پیشنهادی تاریخی نمود که با عملی نمودن آن میتوان انتظار برد که توازن علایق به طرف آسیا به مراتب بیشتر از هر زمان خوا هد شد. هدف از ادغام سه سازمان بزرګ منطقوی: «اتحاد اقتصادی آسیا — اروپا» ٬ «سازمان همکاری شانهای» و «اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا» است٬
تا از سیستم های موازی صرف نظرصورت ګیرد و فضای مساعد برای رشد تجارت بین کشور ها آیجاد ګردد. تمامی شاملین این کنفرانس از چنین پیشنهاد پوتین پشتی بانی خود را اعلان نمودند.
نتیجه گیری:
بعد ازکودتای اوکراین در سال ۲۰۱۴ مناسبات روسیه با جهان غرب صدمه دید و روسیه علاقمندی خود را به طرف آسیا بیشتر ساخته و از طرف هم این کشور ها در حال رشد سریع استند ٬ روسیه با پوتانسیل عظیم علمی٬ تخنیکی و انرژیتیکی خود می تواند مناسبات خود را با این کشور ها بیشتر از هر زمان دیګر رشد دهد٬ که بدون شک مورد علاقمندی بزرګ کشورهای شامل ASEAN قرار ګرفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала