درخواست یک نهاد مدنی از حزب اسلامی برای امضای موافقت‌نامه صلح

عضو شوید
سپوتنیک، کابل: یک نهاد مدنی افغانستان موسوم به «کمیسیون صلح و آزادی»، از گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی خواسته تا مسوده موافقت‌نامه صلح با دولت افغانستان را به «اسرع وقت» امضا کند.

نزدیک به سه هفته پیش، شورای عالی صلح افغانستان اعلام کرد که مسوده موافقت‌نامه صلح میان حزب اسلامی و دولت نهایی شده و این مسوده در انتظار امضای اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی است.

کمیسیون صلح و آزادی از نهایی شدن مسوده موافقت‌نامه صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی استقبال کرده و از مردم این کشور نیز خواسته تا حمایت‌شان را از امضای این موافقت‌نامه اعلام کنند. این کمیسیون شرایطی را برای امضای موافقت‌نامه صلح مطرح نکرده است. چند روز پیش‌تر از این درخواست، شماری دیگری از فعالان و نهادهای جامعه مدنی با استقبال انجام مذاکرات صلح با مخالفان مسلح دولت، اعلام کردند که صلح نباید مانع دادخواهی قربانیان جنگ و به دادگاه کشاندن جنایتکاران جنگی شوند.
حزب اسلامی یکی از احزاب جهادی پیشین و مخالف مسلح فعلی دولت افغانستان است. حزب اسلامی در کنار طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی، از پانزده سال به این سو علیه دولت افغانستان فعالیت مسلحانه داشته است. آن طوری‌که برخی از مقام‌های دولت افغانستان می‌گویند، رهبری این حزب در پاکستان به سر می‌برد.

دولت پیشین افغانستان نیز تلاش‌هایی را به منظور رسیدن به توافق صلح با حزب اسلامی انجام داد. اما این تلاش‌ها نتیجه‌ای در قبال نداشت. روند مذاکرات میان دولت افغانستان و حزب اسلامی، پس از امضای موافقت‌نامه امنیتی میان کابل و واشنگتن در نخستین روزهای آغاز به کار حکومت وحدت ملی متوقف شد. پیش از این خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان، از شرایط اصلی حزب اسلامی برای مذاکره با دولت بود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала