جاپان کشور فارغ از سلاح اتمی

© REUTERS / Poolنشست جی هفت
نشست جی هفت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آماده شدن افکار عمومی مردم جاپان برای برخورداری از سلاح اتمی

آیا جاپان یا کوریائی جنوبی می توانند زیر چتر حمایت هسته ای امریکا بمانند، یا اینکه زمان ساخت سلاح هسته ای در کشور فرا رسیده است؟ رسانه های غرب با نزدیک شدن حضور باراک اوباما رئیس جمهور امریکا در اجلاس جی هفت در جاپان این سوالات را مطرح می کردند.

باراک اوباما در حاشیه نشست سری به هیروشیما زد و جاپانی ها نیز یک بار دیگر راجع به تمایل خود درباره دنیای بدون سلاح اتمی سخن گفتند. با این حال معنای این سخنان خودداری از سلاح اتمی نیست. ویکتور پاولیاتنکو کارشناس مسایل جاپان از انستیتوت خاور دور در این باره می گوید: «امروز برای جاپان برخورداری از امکانات برای ساخت سلاح اتمی در صورت لزوم بسیار مهم شده است. جاپان چه از نظر تکنالوژیی و چه مالی آماده شروع این پروژه می باشد. این کشور یکی از قدرت های بزرگ غیرهسته ای به شمارمی رود که قادر به بازتولید سوخت مصرف شده ایستگاه های اتمی و رساندن آن به سطح پلوتونیوم 239 با توان تولید سلاح است. جاپان این امکانات را حفظ کرده و بعید است که امریکایی ها بتوانند این کشور را در آینده نزدیک محدود بسازند. بویژه این که جاپان عضو جنبش عدم گسترش سلاح های اتمی بوده و دایما راجع به دنیای بدون سلاح اتمی  و خلع سلاح کردن کشورها سخن می گوید. با این حال توکیو به خوبی متوجه است که دستیابی به نتایج مشخص در حوزه خلع سلاح اتمی در حال حاضر تقریبا غیر ممکن است. به همین خاطر مسیر صلح آمیز خود را پی گرفته و از تمام امکانات استفاده می کند تا در صورت لزوم بتواند در اسرع وقت سلاح اتمی تولید کند. توجیه توکیو «تهدید هسته ای کوریائی شمالی» و «تهدیدات چین» است. افکار عمومی نیز برای ساخت بمب اتمی آماده شده اند. بی دلیل نیسست که یاسو فوکودا نخست وزیر جاپان راجع عدم منع تولید سلاح هسته ای در قانون اساسی کشور سخن گفته است.

بحث درباره حق جاپان برای تولید سلاح اتمی در کوریائی جنوبی دنبال می شود. کوریائی جنوبی بعد از جاپان دومین شریک مهم واشنگتن است. سال 2013 نظرسنجی در بین مردم کشور نشان داد که دو سوم مردم از تولید سلاح اتمی در پاسخ به تهدید کوریائی شمالی حمایت می کنند. با این حال هنوز آرزوی هسته ای کوریائی جنوبی امریکایی ها را نگران می کند.

ویکتور پاولیاتنکو می گوید:«چند سال پیش کوریائی جنوبی موفق شد 20 گرم پلوتونیوم فراوری شده را غنی سازد و سراسر جاپان از این دستاورد دانشمندان کشور خرسند بودند. به عبارتی کوریائی جنوبی همین امروز ظرفیت تبدیل شده به قدرت هسته ای را دارد. اما امریکایی ها نیز هر موضعی را نسبت به کوریائی جنوبی اتخاذ می کنند تا جلوی تحقیقات هسته ای را بگیرند.

با تمام این احوال ادامه کار ساخت سلاح راکت — هسته ای در کوریائی شمالی و گسترش ظرفیت هسته ای چین می تواند بهانه ای به دست جاپان و کوریائی جنوبی بدهد تا طرح های خود را آغاز کنند. هیچ کس بیاد نمی آورد که کوریائی شمالی و چین تحت تاثیر سیاست های امریکا از ظرفیت های هسته ای خود چشم پوشیدند. امریکا همیشه سعی کرده ارباب دنیا باشد و برنامه های چین را به عقب بیندازد. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала