آیا کوسووا اولین دولت عضو ناتو خواهد شد؟

© Sputnik / Iliya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر کوسووا
کوسووا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آیا کوسووا اولین دولت عضو ناتو خواهد شد؟ میتواند، اگر همه موافقت نامه های موجود، بطور مثال، فیصله نامه شماره 1244 شورای امنیت سازمان ملل متحد را تغییر دهد که به اساس آن کوسووا بخش صربستان شمرده میشود و همچنان اگر صربان در پارلمان کوسووا به تشکیل اردوی کوسووا رای دهند.

در واقعیت امر، امریکا به کوسووای مستقل به اساس یک علت ساده ضرورت داشت — تا در اینجا آشیانه مستریح نظامی بسازد.
ثبوت های صحت این نتیجه گیری چندی قبل از امریکا مواصلت ورزیده، جای که به سطح کانگرس فیصله راجع به ایجاد شرایط برای پیوستن کوسووا به پروگرام «مشارکت به خاطر صلح ناتو» فیصله اتخاذ شده است.
تحلیلگران این تلاش امریکا را در آغوش گرفتن تمام منطقه بالقان غربی میدانند. امریکا به این ترتیب زود یا دیر بیلگراد بی طرف را به شمول در ناتو مجبور خواهد ساخت.
هاشم تاچی رئیس جمهور فعلی کوسووا بعد از بازدید از امریکا در سال گذشته اعلام داشت که واشنگتن آغاز آمادگی برای اردوی کوسووا را تائید کرد که در چوکات ناتو فعالیت خواهد کرد.
حالا برای تاچی هیچگونه موانع برای مبدل ساختن نیروهای امنیتی کوسووا به نیروهای مسلح کوسووا وجود ندارد.
ولی مطابق فیصله نامه شماره 1244 شورای امنیت سازمان ملل متحد که تا هنوز به قوت خود باقی مانده، در خاک کوسووا فقط نیروهای نظامی ناتو، یعنی ماموریت KFOR قرار داشته میتوانند.
این بدان معنی است که اگر کوسووا میخواهد اردوی خود را تشکیل دهد که به گفته تاچی، در چارچوب ناتو فعالیت خواهد کرد، پس پیمان اتلانتیک شمالی ساختار موازی نظامی در این منطقه بوجود خواهد آورد.
اگر این کار صورت گیرد، پس کوسووا به مثال دیگر — اولین دولت عضو ناتو در تاریخ مبدل خواهد شد.
کوسووا چگونه میتواند اردوی خود را در غیاب فیصله نامه شماره 1244، با درنظرداشت این امر دریافت کند که لغو آن نسبت موضعگیری قاطع مسکو و پیکن در شورای امنیت سازمان ملل متحد ناممکن می باشد؟ واشنگتن و پریشتینا برای این پلان «ب» دارند.
برای این کار نیروهای موجود امنیتی که در خاک کوسووا در چوکات کی فور فعالیت میکنند، به نیروهای مسلح کوسووا مسمی میگردند. باید گفت که در زمان خود قول اردوی دفاع کوسووا به نیروهای امنیتی کوسووا مسمی شده بود.
میخواهیم موضوع را بالترتیب توضیح دهیم: در سال 1997 وزارت خارجه امریکا اردوی آزادیبخش کوسووا (Kosovo Liberation Army) را در لست سازمان های تروریستی شامل ساخته بود، ولی در سال بعد آن را از این لست حذف کرد. ناتو به جدایی طالبان کمک کردن آغاز نمود و از آنها حمایت همه جانبه بعمل می آورد.
بعد از ختم تجاوز ناتو علیه یوگوسلاویا فیصله نامه شماره 1244 تصویب شد که خلع سلاح اردوی آزادیبخش کوسووا و گروه های مسلح دیگر را، به وسیله تشکیل مجدد به اداره پولیس کوسووا و قول اردوی دفاع کوسووا را پیشبینی میکرد. مسوولیت غیرنظامی ساختن بر دوش کی فور، نمایندگی ملل متحد و ناتو قرار داشت.
در سال 2000 تعلیم رزمندگان سابق اردوی آزادیبخش کوسووا آغاز شد و بسیاری ها در نتیجه در قول اردوی دفاع کوسووا پذیرفته شدند که وظیفه اساسی آن چنین تعیین شده بود: کمک به نمایندگی ملل متحد در کوسووا و کی فور در از بین بردن عواقب آفات طبیعی.
در سال 2008 قول اردوی دفاع کوسووا به اساس فیصله حکومت کوسووا منحل شد. نیروهای امنیتی کوسووا تشکیل شدند. حکومت وقت صربستان نگرانی خود را ابراز داشت و خواستار برگزاری اجلاس عاجل شورای امنیت سازمان ملل متحد در باره این مساله شد که برگزار نشد.
به نیروهای امنیتی کوسووا استفاده از تسلیحات سنگین اجازه داده نشد، ولی آنها میتوانستند در عملیات حفظ صلح بین المللی شرکت ورزند.
همچنان وزارت نیروهای امنیتی کوسووا تشکیل شد. در حال حاضر کوسووا با انگلستان، لاتویا، هالند، البانیه، مونتی نیگرو، سویدن یادداشت های تفاهم امضا نموده و همچنان موافقت نامه های دوجانبه با سلواکی، کروویشیا و جرمنی عقد کرده است. پلان همکاری با مقدونیه در نظر می باشد.
نیروهای امنیتی کوسووا تمرینات مشترک نظامی با اردوی البانیه و مقدونیه انجام داده که افسران آنها در اکادمی های نظامی امریکا و انگلستان تعلیم دیده اند. وزارت با ناتو تماس های دایمی حفظ میکند.
پرسونل آن در بلغاریا، ترکیه و امریکا تحصیل کرده است. در کوسووا آنها را اعضای گارد ملی آیووا و نیروهای مسلح ترکیه تعلیم میدهند. بودجه این وزارت سال به سال افزایش می یابد.
طبق ارزیابی محکمه قانون اساسی کوسووا، هیچگونه موانع بر سر واردنمودن تغییرات در سند عمده که به تشکیل اردوی کوسووا مربوط میگردد، وجود ندارند. تصحیحات جهت بررسی به پارلمان ارسال شده، ولی نمایندگان اقلیت صرب از پروسه تشکیل اردو جلوگیری مینمایند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала