ترکیه همکاری با داعش را ادامه میدهد

© Photo / Arşivایرین ایردیم نماینده حزب اپوزیسیون مردمی – جمهوریخواه ترکیه
ایرین ایردیم نماینده حزب اپوزیسیون مردمی – جمهوریخواه ترکیه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ایرین ایردیم نماینده حزب اپوزیسیون مردمی – جمهوریخواه ترکیه طی سخنرانی در کنفرانس مطبوعاتی سازماندهی شده در پارلمان، سند 422 صفحه ای حاوی یاداشت های شنیدن مکالمات تیلفونی راجع به فعالیت داعش در خاک ترکیه نشان داد.

ایرین ایردیم در مصاحبه با خبرگزاری «سپوتنیک» راجع به محتوای اسناد بصورت مفصل معلومات داد.
او گفت:"از اسناد برمی آید که ادارات استخباراتی مکالمات تیلفونی ایلهام بالی که در سال 2014 در لست «جنایتکاران خاصتاً خطرناک تحت تعقیب» که از طرف اداره امنیت ترکیه ترتیب شده بود، قرار داشت، می شنیدند. به خاطر دستگیری او انعام به اندازه 4 میلیون لیره ترکی (تقریباً 1.3 میلیون دالر) اعلان شده بود. بالی یکی از اشخاصی بود که مصروف راه اندازی فعالیت هسته داعش در ترکیه بود. این مکالمات ثبت شده تیلفونی دلیل برای جنجال به مقیاس دولتی شمرده میشود. به خاطریکه در آن معلومات راجع به عبور و مرور 1500 نفر بصورت غیرقانونی از سرحد ترکیه — سوریه در دسته های 5 — 10 نفری شامل می باشد. باوجود این معلومات، ادارات ساتخباراتی هیچگونه اقدامات را جهت جلوگیری از این پروسه اتخاذ نمی کند. تقریباً 70 — 80% جنگجویان که از سرحد سوریه می گذرند، بعداً دوباره به ترکیه بر میگردند. این اشخاص اند که اعمال تروریستی را در سوروچ و انقره سازماندهی نموده بودند. راجع به اینکه الهامی بالی سازمانده حملات خونین در خاک ترکیه می باشد، روزنامه صباح نزدیک به حلقات حکومتی نوشته بود".
به گفته ایردیم، در صحبت های تیلفونی که در اسناد انعکاس یافته، بصورت بسیار مفصل تشریح شده که گروپ نامزدان جهاد را از کجا برخواهند گزید، در کجا منتظر آنها خواهند بود، در کدام محل سرحدی عبور آنها به خاک سوریه تحقق خواهد یافت. هنگام آشنایی با اسناد این نقطه توجه را بخود جلب میکند: تروریست توسط تیلفون راجع به محل موقعیت خود خبر میدهد، هوتل را نام می برد که در آن اقامت دارد، ولی اداره امنیت، باوجود این همه، افراد خود به هوتل روان نمی کند و این تروریست را دستگیر نمی کند. در شرایط نورمال باید او را فوراً دستگیر می کردند، به خاطریکه مطلقاً روشن است که او قبلاً در داعش شامل شده و یا قصد شمول در آن دارد. این مردم از طریق سرحد ماشیندارها، هاوان ها و کلاشینکوف ها انتقال میدهند. آنها آزادانه از طریق تیلفون که شنیده میشود، با همدیگر صحبت میکنند، اما هیچکس هیچ اقدام را جهت بازداشت آنها اتخاذ نمی کند. آنها به بسیار سهولت حمل و نقل مردم را از طریق سرحد در هردو طرف انجام میدهند. در این نقطه این سوال بوجود می آید: چرا ادارات استخباراتی در پروسه مداخله نمی کنند؟
ایردیم نماینده پارلمان ترکیه در اخیر گفت:"در اسناد معلومات راجع به معالجه تروریستان در ترکیه وجود دارند. بطور مثال، نوارهای مکالمات تیلفونی وجود دارند که در جریان آنها جنگجویان خبر میدهند که به چه تعداد تعداد زخمیان به کدام شفاخانه انتقال داده شوند. تروریستان در شفاخانه ها معالجه میشوند و بعد از آن سرکرده گروپ راجع به بهای معالجه پرسان می کند. به او جواب میدهند:"ما بیش از 18 هزار دالر پرداخته ایم". این قوماندان جهادیون در پاسخ اعلام میدارد:"شما پول زیاد پرداخته اید، بهتر می بود که ما شفاخانه با بهای قابل قبول می پالیدیم". خلاصه اینکه، تروریستان، با استفاده از خاک ترکیه، نیازمندی های شان را برآورده می سازند، گویی آن یک مرکز بزرگ صحی — تجارتی می باشد".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала