بحران سیاسی در برازیل احتمالاً با مداخله امریکا صورت گرفته است

© AP Photo / Evaristo Saدیلما روسیف رئیس جمهور برازیل
دیلما روسیف رئیس جمهور برازیل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
برخلاف دیلما روسیف رئیس جمهور برازیل پروسیجر سلب اعتماد جریان دارد. نیکولاس مادورو رئیس جمهور وینزویلا مسوولیت اوضاع را بر دوش مقامات امریکا گذاشته است.

رئیس جمهور وینزویلا اعلام داشت:"من شک ندارم که بر این کودتا علامت «ساخت امریکا» آویزان است".
این گفته توسط سلسله کامل افشاگری ها تائید میشود. اول اینکه، به زودی بعد از رای گیری راجع به اعلام سلب اعتماد از روسیف الوایزو نونیس سیاستمدار اپوزیسیون از واشنگتن بازدید نموده بود و در آنجا در جریان سه روز با شخصیت های مختلف رسمی امریکا ملاقات ها انجام میداد. دوم اینکه، طبق گزارشات واصله، میشیل تیمیر رهبر موقتی کشور قبلاً مخبر امریکا بود و به واشنگتن معلومات دارای خصوصیت سیاسی راجع به رهبران برازیل می داد. سوم اینکه، لیلیانا ایالدی سفیر کنونی امریکا در برازیل در پاراگوای در دوران، قبل از سرنگونی فیرناندو لوگو رئیس جمهور چپگرای آن کشور ایفای وطیفه مینمود. از همینرو نزد بسیاری ها در باره تقرر وی در برازیل در سال 2013 سوالات بوجود می آیند.
مایکل فوکس مبصر سیاسی در باره کشورهای امریکای لاتین میگوید:"حالا جزئیات نو روشن میشوند. بطور مثال، سفیر امریکا در برازیل مقام مشابه در پاراگوای قبل از کودتای دولتی در این کشور احراز میکرد. برعلاوه این، از مواد WikiLeaks ما راجع به چیزهای زیادی نو در باره تیمیر مطلع شدیم. دیلما روسیف در سال 2013 بازدید خود از امریکا را نسبت جنجال پیرامون کمپنی دولتی نفت و گاز Petrobras لغو کرد. آنگاه حقایق به این امر اشاره میکردند که امریکا علیه برازیل جاسوسی میکند. اینکه این تا چه حد دلیل برای نگرانی است؟ گفتن آن دشوار است".
ثبوت های مستقیم در باره دخالت امریکا در بحران سیاسی در برازیل تا به حال وجود ندارد. ولی بادرنظرداشت تجربه کار امریکا در کشورهای امریکای لاتین، یک عده کارشناسان مستقیماً اعلام میدارند که به احتمال زیاد، کار بدون واشنگتن صورت نگرفته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала