کار عملیاتی و تدارکاتی پروژه توتاپ به حالت تعلیق درآمد

© Fotolia / peerawat444کار عملیاتی و تدارکاتی پروژه توتاپ به حالت تعلیق درآمد
کار عملیاتی و تدارکاتی پروژه توتاپ به حالت تعلیق درآمد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک،‌ کابل: با ادامه‌ی اعتراض‌ها در پی تغییر مسیر لین انتقال برق وراداتی پنج‌صد کیلوولت ترکمنستان به افغانستان، توتاپ، اشرف‌غنی رییس جمهور این کشور با صدور فرمانی کار عملیاتی و تدارکاتی این پروژه را به حالت تعلیق درآورد.

آقای غنی در این فرمان خود گفته تا زمانی‌که نتیجه بررسی‌های کمیسیون بررسی لین برق ترکمنستان نهایی و ارایه نشود، کار عملیاتی و تدارکاتی این پروژه متوقف خواهد بود.

رییس جمهور افغانستان در این فرمان خود همچنین یک کمیسیون سیزده نفره را برای بررسی اسناد و مدارک مربوط به پروژه توتاپ توظیف کرده است. در این کمیسیون مسوولانی از نهادهای حکومتی و اعضای جنبش روشنایی که به تغییر مسیر لین برق ترکمنستان معترض هستند، عضویت دارند. اشرف‌غنی به اعضای این کمیسیون ده روز فرصت داده تا نتیجه بررسی‌ها و دلایل رد و یا انتخاب هر دو مسیر سالنگ و بامیان را با راه بیرون رفت از جنجال‌های موجود به ریاست جمهوری ارایه کنند.

همزمان با صدور فرمان رییس جمهور برای به حالت تعلیق درآمدن کار پروژه توتاپ، معترضان برای راه‌اندازی تظاهرات گسترده در کابل آمادگی گرفته‌اند. این تظاهرات قرار است صبح دوشنبه در کابل راه‌اندازی شود.

پروژه توتاب پس از آن جنجالی شد که کابینه افغانستان در جلسه یازدهم ثور فیصله کرد تا لین برق ترکمنستان از مسیر سالنگ عبور کند. اما معترضان که اکثرا باشندگان اصلی مناطق مرکزی اند، به این تصمیم کابینه اعتراض کرده و خواهان انتقال این لین از مسیر ولایت بامیان هستند. این معترضان می‌گویند که براساس پیشنهاد شرکت معتبر آلمانی «فیشنر»، مسیر بامیان برای عبور این خط برق از نگاه امنیتی و اقتصادی موثریت بیشتری دارد.

همچنین رییس جمهور افغانستان روز یکشنبه با اعضای شورای ملی نیز در زمینه چگونگی حل جنجال‌های موجود برسر پروژه توتاپ دیدار و گفتگو داشت. براساس اعلامیه‌ای که توسط دفتر ریاست جمهوری منتشر شده، آقای غنی در این نشست گفته که مسیر انتقال برق وارداتی ترکمنستان سه سال قبل در زمان حکومت حامد کرزی با پیشنهاد اسماعیل خان وزیر وقت انرژی و ‌آب و امضای مارشال محمدقیسم فهیم معاون اول رییس جمهور پیشین از مسیر سالنگ مورد تایید قرار گرفته است. آقای غنی تاکید کرده که حکومت وحدت ملی در تعیین مسیر عبور لین این برق نقشی نداشته است.
مقام‌های مسوول تاکید دارند که با تغییر مسیر انتقال لین برق ترکمنستان از سالنگ به ولایت بامیان، فرصت برق‌رسانی به شماری از ولایت‌های جنوبی افغانستان به تاخیر می‌افتد و همچنین هزینه بیشتری مصرف خواهد شد. اما معترضان می‌گویند در صورتی‌که این لین از مسیر بامیان عبور نکند، مناطق مرکزی افغانستان تا سال 2032 شامل ماسترپلان برق‌رسانی نمی‌شوند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала