پول واحد اتحادیه اقتصادی اوراسیایی

© Fotolia / Andrey Burmakinبانک
بانک - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
همگرایی بین کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی ارواسیایی بحران اقتصادی را در این کشورها ملایم تر کرده است.

تاتیانا والووایا عضو شورای جهات اساسی همگرایی و اقتصاد بزرگ کمیسیون ی اقتصادی و اوراسیایی به این نکته اشاره کرده گفت که به دلیل شرایط سخت بازار حجم تجارت در داخل اتحادیه کاهش یافته است، اما جریان سقوط در مقایسه با تجارت با کشورهای ثالث بسیار پائین است.

نقش همگرایی در غلبه بر بحران اقتصادی بسیار قابل ملاحظه می باشد. حجم تجارت تنها به دلیل کاهش قیمت انرژی پایین آمده ، با این حال حجم فیزیکی تجارت رو به رشد است. در ماه جنوری و فبروری حجم تجارت متقابل 18% کاهش یافت، اما حجم تجارت با کشورهای ثالث تا40% پائین آمد.

بازار و پول واحد

بازار پولی مشترک در فضای اوراسیایی تا سال 2025 آماده می شود، تا آن زمان تنظیم کننده فراملیتی واحدی را ایجا میاید که جایگزین تنظیم کنندهگان ملی نمی شود اما برای بازار مشترک «قوانین مشترک» را تعیین خواهد کرد.

اقتصاد دان گفت: "این برنامه بسیار بلندپروازانه است، کار ایجاد بازار پولی مشترک جریان دارد و طبق برنامه پیش می رود. علاوه بر این، باید مساله نهاد پولی هم حل و فصل شود، زیرا معیارهای افرادی که در بازار مشترک پولی کار می کنند، باید هماهنگ باشند".

اتحادیه اقتصادی اوراسیایی و اتحادیه اروپا

جامعه اروپا بر خلاف تجارت اروپایی هنوز به برتری های اتحادیه اقتصادی اوراسیایی پی نبرده اند. در حال حاضر تعاملات با اتحادیه اروپا مراحل اولیه خود را پشت سر می گذارد، زیرا شاکله های قدیمی مانع پیشرفت کار می شوند.

تاتیانا والووایا در عین حال تاکید می کند که اتحادیه اقتصادی اوراسیایی چند سال قبل به همکاران اروپایی پیشنهاد شروع گفتگوها در این مورد را مطرح کرده بودند. به اعتقاد والووایا، این ارتباطات هم برای تجارت و هم دول اتحادیه و دول اروپا ضروری است.

وی در ادامه می گوید: «تجارت اروپایی نمی تواند مساله تنظیم تخنیکی بازار یا کار گمرکی در روسیه و بلاروس و قزاقستان و حتی ارمنستان و قرغزستان را حل و فصل کند، در صورت تمایل به ارتباط، بایست با اتحادیه اوراسیایی گفتگو شود. نیاز به ایجاد فضای مشترک اقتصادی از لیسبون تا ولادیقفقاز نیز وجود دارد.

به گفته والووایا، بسیاری در اروپا اتحادیه اقتصادی اوراسیا را یک اتحادیه سیاسی می دانند و تصور می کنند که روسیه تصمیم گیرنده در تمام امور است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала