در سمنگان بعد از ۹ سال کوکنار دوباره کشت شد

© Flickr / United Nations Photoمواد مخدر
مواد مخدر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
طالبان می‌گوید که طالبان با کشت و کار مردم سرو کار ندارد

سپوتنیک کابل: در نُه سال گذشته، کوکنار در ولايت سمنگان کشت نشده بود؛ اما امسال دوباره در ولسوالى هاى دره صوف پايين و دره صوف بالاى اين ولايت کشت شده است.
غلام سخی رضوانی ريیس مبارزه با مواد مخدر سمنگان، ضمن بيان اين مطلب به آژانس خبرى پژواک گفت مشکلات امنيتى سبب شده است که کوکنار، دوباره در برخى مناطق اين ولسوالى ها کشت شود.
وى گفت که در سال های قبل، هیچ منطقه این ولایت تحت تسلط مخالفان مسلح دولت قرار نداشت؛ اما سال گذشته مخالفان مسلح توانستند مناطق وسیع ولسوالی هاى دره صوف پايین و دره صوف بالا را تحت کنترول شان درآورند.
به گفته او، مخالفان مسلح در اين ولسوالى ها بالاى دهقانان فشار آورده که کوکنار کشت کنند؛ زيرا از مدرک عشر آن عايد به دست مى آورند.
او بدون ارايه جزئيات گفت که تریاک، در زمین های للمى محلات دوردست ولسوالى هاى يادشده نيز کشت شده است.
درهمین حال، سمونوال عبدالحق شیرزاده مدیر مبارزه با مواد مخدر قوماندانی امنیه سمنگان گفت که در ١٥ قریۀ ولسوالی دره صوف پایين و هفت قریه ولسوالی دره صوف بالا که تحت کنترول مخالفان مسلح دولت می‌باشد، تریاک کشت شده است.
به گفته او گزارش ها مى رساند که در اين قريه ها، حدود ١٥٠٠ دهقان هر کدام از يک تا سه جريب زمين کوکنار کشت نموده و ممکن تا ٢٥ روز ديگر به حاصل بردارى برسد.
شیرزاده گفت که قوماندانی امنیه سمنگان، به ولسوالان و قومندانان امنيۀ اين ولسوالی ها هدایت داده است که در ساحات تحت مسوولیت شان از کشت، قاچاق و ترافیک مواد مخدر جلوگیری کنند.
به گفته او، قوماندانی امنیه در نظر دارد که قبل از برداشت حاصل تریاک در مناطق يادشده، عمليات تصفيوى بر ضد مخالفان مسلح دولت انجام دهد و کشت کوکنار را نيز تخريب کند.
در همین حال احمد علی حسنی ولسوال دره صوف بالا گفت که در چند قريۀ محدود اين ولسوالى که هم مرز با مناطق ناامن ولسوالی دره صوف پايين می‌باشد، ترياک کشت شده است.
به گفته او در دو ماه گذشته، چندین بار با بزرگان قریه جات این ولسوالی گفتگو نموده و از آنها خواسته است که در محلات شان، ترياک کشت نکنند.
اما قارى محمديوسف احمدى يک تن از سخنگويان طالبان می‌گوید که طالبان با کشت و کار مردم سرو کار ندارد و اظهارات مبنى بر مجبور کردن مردم به کشت کوکنار را به شدت رد مى کند.
قابل ذکر است که افغانستان، يکى از بزرگترين توليد کنندگان مواد مخدر در جهان است.
با در نظرداشت حدود ٣١ ميليون نفوس افغانستان و حدود سه ميليون معتاد مواد مخدر در کشور، گفته شده است که در افغانستان، تقريباً از هر ده تن، يک تن معتاد به مواد مخدر می‌باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала