وزارت دفاع افغانستان: عملیات شبانه بدون کمک مردم اجرا نمی‌شود

© Photo / MrPenguin20وزارت دفاع افغانستان
وزارت دفاع افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: مقام‌های وزارت دفاع افغانستان می‌گویند که عملیات‌های شبانه از موثرترین عملیات‌های نظامی در این کشور است و این عملیات‌ها به همکاری نزدیک مردم به پیش برده می‌شود.

دولت وزیر سخنگوی وزارت دفاع، امروز در یک نشست خبری مشترک با سخنگوی وزارت امور داخله، گفت که نیروهای امنیتی افغانستان در هر شب از یک تا شش مورد عملیات شبانه دارند. به گفته آقای وزیری، در این عملیات‌ها بیشتر افراد کلیدی طالبان مورد هدف قرار می‌گیرند. سخنگوی وزارت دفاع افزود: «عملیات‌های شبانه را که ما اجرا می‌کنیم، اگر کمک مردم نباشد هیچ ممکن نیست که ما موفق شویم. بخاطری که این یک فرمانده یا سر گروپ مخالفان ویاهم گروهی از مخالفان در یک جایی جابجا می‌شوند، اگر مردم به ما کمک نکنند و ما را خبر نکنند، عملیات شبانه اجرا نمی‌شود.» دولت وزیری همچنین تاکید کرد: «هر شب ما از یک تا شش عملیات شبانه اجرا می‌کنیم و نتایج‌شان هم بسیار خوب است. دلیلش این است که مردم با ما کمک می‌کنند، خبر می‌دهند و بعد از تجزیه و تحلیل گزارش مردم، وقتی‌که دقیق شد عملیات شبانه را برنامه‌ریزی می‌کنیم و نیروهای ما می‌روند هدف را از بین می‌برند.»

وزارت دفاع افغانستان در حالی از نتایج عملیات‌های شبانه را قناعت بخش توصیف می‌کند که حامد کرزی رییس جمهور پیشین این کشور با اجرای عملیات شبانه در زمان حکومت خود شدیدا مخالف بود و اجرای این عملیات‌ها را متوقف کرد.

دولت وزیری می‌‌گوید که پیش از این عملیات‌های شبانه توسط نیروهای خارجی در افغانستان اجرا می‌شد و در این عملیات‌ها غیرنظامیان نیز آسیب می‌دیدند. وی تاکید کرد از زمانی‌که نیروهای امنیتی افغانستان مسوولیت تامین امنیت را به عهده گرفته‌اند، عملیات‌های شبانه توسط خود نیروهای داخلی به پیش برده می‌شود و تاکنون کسی از اجرای این عملیات‌ها شکایتی نکرده است.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت که در اجرای عملیات شبانه که بیشتر در ولایت جنوبی هلمند صورت می‌گیرد، از تجهیزات و امکانات پیشرفته کار گرفته می‌شود تا به غیرنظامیان آسیبی نرسد. به گفته او، در نتیجه این عملیات‌ها تاکنون صدها تن از غیرنظامیان و نیروهای امنیتی افغانستان که توسط افراد طالبان اسیر و در زندان‌های طالبان در هلمند نگهداری می‌شدند، آزاد شده‌اند. دولت وزیری می‌گوید: «ما همین حالا برای اجرای عملیات شبانه طیارات مخصوص pc12 را داریم که این طیارات تمام ساحه مورد عملیات شبانه را روشن کرده و دوامدار عکس از محل مورد نظر روان می‌کنند و در کابل در صفحه تلویزیون دیده می‌شود. اگر عملیات در هلمند هم اجرا شود، از کابل راهنمایی می‌شود. یعنی همین امکانات فعلا در افغانستان موجود است.»

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان ابرازداشت که نیروهای امنیتی این کشور در مواردی اگر در اجرای عملیات‌های شبانه با مشکل مواجه شوند، از نیروهای بین‌المللی مستقر در این کشور نیز مشوره و کمک می‌خواهند.

فرار طالبان با لباس زنانه

در همین‌حال، صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان از ناکامی عملیات بهاری طالبان خبر داده می‌گوید که افراد کلیدی این گروه با استفاده از لباس زنانه فرار می‌کنند. آقای صدیقی در این کنفرانس خبری افزود که عملیات «عمری» به عملیات «چادری» تغییر کرده و شماری از فرماندهان طالبان با پوشیدن چادری (برقه) اقدام به فرار کرده اما توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. سخنگوی وزارت امور داخله گفت:‌ «عملیات عمری که بعضی از دوستان ما آن را عملیات چادری نام‌گذاری کرده، ناکام مانده است. بخاطری‌که اکثریت از فرماندهان طالبان وقتی که بازداشت شده‌اند می‌خواستند با استفاده از چادری فرار بکنند. فرماندهان ما که شامل عملیات شفق هستند، نام عملیات عمری را چادری مانده‌اند.»

سخنگوی وزارت امور داخله همچنی افزود جنگجویان طالبان زمانی که در میدان جنگ زخمی می‌شوند، برای تداوی در لباس زنانه به پاکستان می‌روند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала