ویتالی چورکین: مواد کیمیاوی داعش ساخت ترکیه است

© AFP 2023 / Kena Betancurچورکین
چورکین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ویتالی چورکین نماینده دایمی روسیه در سازمان ملل متحد اعلام داشت، مواد کیمیاوی که تروریستان در عراق به کار برد‌ه، ساخت ترکیه است.

ویتالی چورکین در روز جمعه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد به ارتباط اوضاع در عراق گفت:"بررسی ترکیبات کیمیاوی بمب‌های داعش که در نزدیکی شهر تکریت به دست آمده…نشان می‌دهد این مواد یا در ترکیه تولید شده یا در آنجا خریداری شده اند".

چورکین افزود:"استفاده از مواد کیمیاوی در منطقه به سرعت در حال افزایش است و تروریستا این مواد را به کار می‌برند، اما برخی کشورها نسبت به این موضوع از خود بی تفاوتی نشان میدهند".

وی خاطر نشان ساخت:"روسیه و چین مسوده فیصله نامه را آماده کرده‌ که بر اساس آن تولید و استفاده غیرقانونی از مواد سمی ممنوع خواهد شد، اما کشورهای غربی به بهانه‌های مختلف مانع تصویب این مسوده می‌شوند".

نماینده دایمی روسیه، ضمن ابراز حمایت از مساعی دولت عراق در مبارزه با تروریزم خاطر نشان ساخت:"افزایش فعالیت‌های تروریستی، خاصتاً در بغداد باعث می‌شود، تا در باره موثریت فعالیت های ایتلاف که خود را جهانی می‌خواند، ابراز تردید نمود".

چورکین همچنان دولت ترکیه متهم کرد که حق حاکمیت عراق را به طور متناوب نقض می‌کند.

چورکین با اشاره به حملات هوایی ترکیه بر مناطق شمال عراق خاطرنشان ساخت که این حملات به احتمال زیاد میتوانند به مرگ و میر غیرنظامیان منجر شوند که به این مساله در گزارش (سازمان ملل) نیز اشاره شده است".

نماینده روسیه در سازمان ملل حضور نظامی ترکیه در عراق را یکی از موارد دیگر نقض حاکمیت این کشور عربی خواند و افزود:"نظامیان ترکیه به بهانه مبارزه با تروریزم در پایگاه بعشیقه حضور دارند، اما به اعتراض‌های بغداد نسبت به این مساله توجه نمی‌شود.»".
طبق گزارش پرس تی وی، موصوف قبلاً در شورای امنیت سازمان ملل اعلام اشته بود که ترکیه فروشنده اصلی سلاح و تجهیزات نظامی به داعش در سوریه است.

چورکین تاکید کرد: انقره فروش این اقلام به داعش را «از طریق سازمان‌های غیر دولتی و با نظارت سازمان امنیت ملی ترکیه» انجام می‌دهد.

به گفته او، انتقال این تجهیزات در چارچوب کاروان‌های کمک های بشری صورت میگیرد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала