سلیمان لایق: "هشت ثور عکس العمل در براربر هفت ثور بود"

© AFP 2023مجاهدین
مجاهدین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
برای تاریخ نویسان بسیار مشکل است٬ تا امروز قضاوت های بی طرفانه از تاریخ معاصر کشور خود داشته باشند

شنوندگان عزیز٬ در این هفته ما شاهد جر وبحث های زیادی در رابطه به دو تحول بزرگ در تاریخ معاصر کشور خود بودیم ٬ که البته مقصدم از روز ۷ ثور سال ۱۹۷۸ و ۸ ثور سال ۱۹۹۲ میباشد. در پروگرام «صحبت داغ هفته » من کوشش کردم تا دیدگاه های صاحب نظران این دو تحول را با شما شریک بسازم.
دوستان ٬ باید اقرار نمود که در مجموع برای تاریخ نویسان بسیار مشکل است٬ تا امروز قضاوت های بی طرفانه از تاریخ معاصر کشور خود داشته باشند و آن هم٬ اگر صاحبان قدرت این دوره هنوز در جامعه بالای اذعان عامه حاکم باشند. برداشت ها خوای نخوایی دستخوش تاثیرات مثبت ویا هم منفی بازیگران این مقطع تاریخ قرار میگیرند. اما من متیقن هستم که با گذشت چند دهه با استفاده از ارشیف ها٬ اسناد ثبت شده ٬ شارنوت ها٬ کتب ٬مقالات و سایر منابع موثق که در دسترس مورخین قرار خواهند گرفت ٬ بدون شک با قضاوت های عاری از صلیقه و فردیت ترسیم واقعی ازاین مراحل تاریخی صورت می ګیرد.
امروز این دو مرحله جامعه کنونی ما را به چهار دسته تقسیم نموده ٬ که دو دسته آن البته بازیگران ۷ و ۸ ثور را تشکیل می دهند ٬که من خواستم نظرهر دو جانب را در پروگرام خود داشته باشم ٬دسته سوم را مخالفین هر دو مرحله تشکیل می دهند که به شکل از انواع از این مراحل متظرر شده اند و یا جریان سیاسی استند که تشنه قدرت باقی ماند ، دسته چهارم که البته شاهدان عینی هر دو دوره بوده اند و قضاوت های شان بیطرفانه است ٬که تعداد شان محدود است. به هر ترتیب بهترخواهد بود تا در جمله از دسته چهارم آن مورخین را در آینده داشته باشیم ٬که بتوانند خارج از تراوش مغزی خود٬ صرف به اتکا به اسناد و مواد موثق در دست یافته شان ٬ ترسیم درست این دو مرحله ای تشنج بر انگیز تاریخ کشور ما را در نوشته های خود درج نمایند.
محترم اکادمیسن سلیمان لایق که ازرهبران عصر حزب دموکراتیک خلق افغانستان و حزب وطن بودند ٬ شیر الله جبار خیل رییس «حزب ملی وطن» و همچنان محترم داوود کلکانی وکیل در شورای ملی کشور "مهمانان برنامه داغ هفته" در مورد ابراز نظر نموده و شما می توانید نظریات ایشان را در لینک ذیل بشنوید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала