روسیه نیروهای مسلح افغانستان را تقویت میکند

© Sputnik / Mikhail Klimentiev /  مراجعه به بانک تصاویر ملاقات رئیس جمهور ولادیمیر پوتین با اسلام کریموف رهبر ازبکستان
ملاقات رئیس جمهور ولادیمیر پوتین با اسلام کریموف رهبر ازبکستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روسیه و ازبکستان با امضا نمودن موافقت نامه راجع به همکاری متقابل در تاریخ 26 اپریل، در باره همکاری در عرصه صدور محصولات نظامی به کشورهای سومی توافق نمودند.

در آستانه بازدید رئیس جمهور اسلام کریموف خبر داده شده بود که رئیس دولت در کرملن مساله تجهیز نیروهای مسلح را مورد بحث قرار خواهد داد، چون توافق مقدماتی در باره صادرات تسلیحات روسیه موجود می باشد.
موافقت نامه امضا شده را میتوان، قبل از همه، به مثابه اقدام در جهت تحکیم نیروهای مسلح افغانستان که از آنجا برای تمام آسیای مرکزی تهدید ناشی میگردد، تعبیر نمود. این مطلب را ایگور کوروتچینکو کارشناس نظامی به خبرگزاری سپوتنیک اعلام داشت. ازبکستان که با خطرات بزرگ تهدیدهای تروریستی مواجه می باشد، مجبور است با روسیه در عرصه صادرات تسلیحات همکاری نماید.
کارشناس گفت:"روسیه به تحکیم پوتنسیال نیروهای مسلح ازبکستان علاقمند می باشد. ما از این نقطه نظر همه آنچه که ضرور است، بشمول اشکال مختلف کوپریشن و همکاری متقابل انجام خواهیم داد. در هر صورت، عامل فعالیت های ممکن مشترک مسکو و تاشکند در مورد حمایت از نیروها در افغانستان که با تروریزم بین المللی مقابله میکنند، بطور آشکار شامل کمک به حکومت در امر تحکیم نیروهای مسلح افغانستان خواهد بود".
الکساندر کاناوالوف رئیس انستیتوت ارزیابی های ستراتیژیک و پروفیسور مکتب عالی اقتصاد عقیده دارد که موافقت نامه متوجه تقویت مقابله با افراد مسلح در افغانستان می باشد، ولی، به گفته کارشناس، روشن نیست که بصورت مشخص به کی این تسلیحات ارسال خواهند شد.
کاناوالوف خاطرنشان ساخت:" در ازبکستان تمام تخنیک جنگی و تسلیحات ساخت روسیه می باشند. تنها در افغانستان تعداد زیادی جناح های در حال جنگ وجود دارند، آن هم چنان جناح های که ارسال هیچ چیز به آنها ضرور نیست. باید کاری کرد، تا سلاح های ارسالی به دست کسانی بیفتند که برای آنها مدنظر گرفته شده اند".
او اظهار داشت که در اصل، صحبت بر سر صادرات قسمی مطرح بحث می باشد. موافقت نامه به منظور رفع موانع حقوقی امضا شده است.
پروفیسور افزود:" زمانیکه ما به کسی تسلیحات ارسال میکنیم، مانند همه صادرکنندگان بزرگ، ما تذکر میدهیم که تسلیحات بدون اجازه ما به کشورهای سومی صادر شده نمی توانند. موافقت نامه به خاطری امضا شده، تا در صورت لزوم چنین موانع حقوقی را رفع نماید".
موافقت نامه راجع به همکاری متقابل در صورت تحقق صادرات محصولات نظامی به کشورهای سومی در روز سه شنبه الکساندر فومین رئیس اداره فدرالی در باره همکاری های نظامی — تخنیکی و ایلیور غنی یف وزیر روابط اقتصادی خارجی ازبکستان امضا نمودند. در ملاقات خاطرنشان گردید که روسیه که قبلاً اسناد مشابه راجع به همکاری با دول دیگر امضا کرده، یک بار هم سلاح به سازمان های غیرحکومتی صادر نکرده است.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала