ریاست جمهوری افغانستان: سفر هیات طالبان به پاکستان سوال‌ برانگیز است

© Sputnik / Zafarsha Rouyeeشاه‌حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
شاه‌حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: دفتر ریاست جمهوری افغانستان در برابر سفر هیات طالبان از دفتر این گروه در قطر به پاکستان، واکنش تندی نشان داده می‌گوید که این سفر سوال برانگیز است.

اخیرا گروه طالبان اعلام کرده که چند عضو این گروه از دفتر قطر به منظور بحث بر سر مساله مهاجرین افغان مقیم پاکستان و همچنین مسایل مرزی میان دو کشور به پاکستان سفر کرده است.
شاه‌حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، امروز پنجشنبه، 9 ثور، در یک کنفرانس خبری گفت که گروه طالبان صلاحیت بحث کردن با مقام‌های دولت پاکستان در باره مهاجرین افغان و مسایل مرزی میان کابل و اسلام‌آباد را ندارد. آقای مرتضوی گفت: «سفر هیات طالبان از قطر به پاکستان، از دید ماه کاملا سوال‌برانگیز است. یک گروه تروریستی اجازه سفر به کشورها را ندارد. مهم‌تر از همه این‌که این هیات اعلام کرده که سفرش به پاکستان به منظور بررسی وضعیت مهاجرین افغان در پاکستان صورت گرفته است. بخش زیادی از افغان‌ها بدلیل خشونت‌ها و جنایت‌های گسترده طالبان از این کشور آواره شده‌اند. گروهی که مسوولیت خشونت و جنایت و آوارگی مردم را دارد، به هیچ وجه صلاحیت رسیدگی و بررسی در مورد وضعیت مهاجرین را ندارد.»
آقای مرتضوی همچنین تاکید کرد: «مساله دیگری که در سفر هیات طالبان به پاکستان مطرح شده، بحث سرحدات است. بحث روی سرحدات یک کشور از صلاحیت‌های دولت‌هاست. انتظار ماهم از کشورهای همسایه به ویژه پاکستان این است که روابط شان با افغانستان باید دولت‌محور باشد. از دید ما هرنوع رابطه، چه در ارتباط به مهاجرین،‌ سرحدات و یاهم مسایل دیگر با گروه‌های تروریستی محکوم است و هرگز حکومت افغانستان به این رویه‌ها اجازه نخواهد داد.»

تروریستان منتظر به اعدام

معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان از ارایه فهرست تروریستانی که از سوی نهادهای عدلی و قضایی این کشور به اعدام محکوم شده‌اند نیز،‌ به رییس جمهور این کشور خبر داد. شاه‌حسین مرتضوی می‌گوید که قرار است تا اخیر امروز این فهرست از سوی نهادهای عدلی و قضایی افغانستان به اختیار اشرف‌غنی رییس جمهور این کشور قرار بگیرد. به گفته آقای مرتضوی، رییس جمهور تصمیم دارد که با دریافت این فهرست، احکام اعدام تروریستانی را که از سوی دادگاه‌ها محکوم شده‌اند را توشیح کند. وی گفت: «امروز اولین فهرست از افرادی که حکم اعدام بالای آنان صادر شده است بدست رییس جمهور کشور می‌رسد. حکومت افغانستان متعهد به اجرای قانون اساسی و ارزش‌های حقوق بشری می‌باشد و در چارچوب قانون اساسی کشور و ارزش‌های حقوق بشری، احکام لازم را علیه افرادی‌که دست به جنایت زده صادر کرده و رییس جمهور براساس تعهدی که داده این حکم را توشیح خواهد کرد.»

معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان از اجرای احکام اعدام تروریستانی که توسط دادگاه‌ها محکوم شده‌اند، اطمینان داد و افزود: «در این مورد هیچ کس شک نکند که چوبه‌های دار در انتظار تروریستان خواهد بود.»

شاه‌حسین مرتضوی در این کنفرانس خبری همچنین گفت که اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان هفته گذشته به نهادهای عدلی و قضایی این کشور دستور داده بود تا پرونده‌های تروریستانی را که از سوی دادگاه‌ها محکوم به اعدام شده‌اند دو باره بررسی کنند. وی تاکید کرد که این دستور به منظور دقت بیشتر در فیصله‌های دادگاه‌ها صادر شده است.

در همین‌حال، جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجراییه حکومت افغانستان نیز، می‌گوید که اجرای احکام اعدام به منظور جلوگیری از خشونت‌ها صورت می‌گیرد. آقای فیصل با اشاره حمله تروریستی اخیر در کابل که در آن نزدیک به چهارصد تن کشته و زخمی شدند، گفت که یکی از عاملان این حمله توسط حکومت پیشین از زندان پلچرخی، از مخوف‌ترین زندان‌های افغانستان آزاد شده بود.

جاوید فیصل همچنین تاکید کرد که حکومت افغانستان کسانی‌ را که به کشتار مردم دست‌ داشته‌اند به جزای اعمال شان می‌رساند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала