رییس اجراییه افغانستان: آزادی زندانیان طالب اشتباه تاریخی بود

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر عبدالله عبدالله
عبدالله عبدالله - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان، از حامد کرزی رییس جمهور پیشین این کشور شدیدا انتقاد کرده می‌گوید که حکومت پیشین شماری از زندانیان جنگجویان طالبان را بدون هیچ تضمینی آزاد کرده و این جنگجویان پس از آزادی دوباره به صفوف جنگ پیوستند.

آقای عبدالله که امروز چهارشبنه، در مراسم گرامی داشت از هشتم ثور، روز پیروزی مجاهدین افغانستان سخن می‌گفت، افزود که یکی از فرماندهان ارشد طالبان که توسط حکومت پیشین از زندان آزاد شد، رهبری تمام جنگ در ولایت آشوب زده هملند در جنوب افغانستان را به پیش می برد. رییس اجراییه حکومت وحدت ملی گفت: «آنهایی که از زندان‌ها آزاد شدند و معلوم بود که فرزندان بی‌گناه این مردم را به قتل رسانده و در کشتار این‌ها سهم داشتند و امروز هم پس رفته با افتخار اعلام می‌کنند که ما (فرماندهان آزاد شده طالبان) بودیم که از زندان آزاد شدیم و مصیبت را بار دیگر بر مردم تحمیل کردیم. آزادی این‌ها یک کار و اشتباه بزرگ تاریخی بوده است.»

رییس اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان تاکید کرد که آزادی زندانیان طالب و دیگر جنایتکاران هیچ‌گونه توجهی ندارد. وی با انتقاد از حکومت پیشین گفت: «آیا هرخشونتی و انتحاری‌که در هلمند صورت می‌گیرد، به اثر همان یک نفر نیست که در راس عملیات‌های دهشت‌افگنانه در هلمند قرار دارد.»

به نظر می‌رسد که اشاره رییس اجراییه حکومت وحدت ملی به آزادی ملا عبدالقیوم ذاکر است. ملا ذاکر که در اوایل نظام جدید سیاسی افغانستان بازداشت شد، پس از سه‌ سال گذراندن در زندان، از بند رها شد. او پس از آزادی دوباره به صفوف دیگر جنگجویان طالبان در ولایت جنوبی هلمند پیوست. ملا عبدالقیوم ذاکره در شورای رهبری طالبان موسوم به شورای کویته نیز راه ‌یافت.
پیش از این اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان نیز گفته بود که وقت آزادی بدون موجب زندانیان طالب و دیگر جنایتکاران در این کشور به پایان رسیده است.

رییس اجراییه حکومت وحدت ملی، بدون نام بردن از حامد کرزی رییس جمهور پیشین این کشور، افزود که آقای کرزی باید به میراث خود نگاه کرده و بعد در مورد کارکرد حکومت وحدت ملی ابرازنظر کند. داکتر عبدالله گفت: «کسانی‌که امروز به اصطلاع در برج عاج نشسته و نظر ارایه می‌کنند، ببینند که چه از خود برای این حکومت چه میراثی را گذاشته‌اند. سال گذشته با چه وضعیتی گذشت؟ این میراث را که در هرعرصه ببینیم از مشکل‌ترین میراث‌هایی است که یک حکومت می‌تواند به عهده بگیرد.»
عبدالله همچنین به کشورهای حامی تروریزم نیز هشدارداد و گفت که این کشورها در حمایت از تروریزم در افغانستان، قیمت بیشتری خواهند پرداخت.

در همین‌حال، اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان نیز، بدون نام بردن از کشوری خاصی گفت که حکومت وحدت ملی دیگر حاضر نیست به هیچ کشوری امتیاز دهد. آقای غنی گفت: «حکومت وحدت ملی هیچ‌گاه حاضر نبوده که به منافع ملی به یکی از کشورهای دیگر امتیاز بدهد و هیچ وقت هم برای امتیازدهی حاضر نخواهد شد.»
رییس جمهور افغانستان تاکید کرد که جنگ جاری در این کشور تحمیلی است، اما کسانی‌که بخواهند این جنگ را بیشتر از این بالای مردم افغانستان تحمیل کنند، به گفته آقای غنی منجربه نابودی خودشان خواهد شد.

هشتم ثور
از هشتم ثور به عنوان روز پیروزی مجاهدین افغانستان همه سال در این کشور تجلیل می‌شود. تا پیش از سال 1388 از این روز به صورت وسیع‌تری تجلیل می‌شد، اما پس از آن که شرکت‌کنندگان مراسم هشت ثور سال 1388 در کابل مورد حمله مسلحانه قرار گرفتند، برگزاری این مراسم در داخل ارگ ریاست جمهوری محدود شد.
در حمله مسلحانه‌ای که بالای مراسم تجلیل از هشتم ثور در سال 1388 خورشیدی در کابل صورت گرفت، حامد کرزی رییس جمهور پیشین این کشور نیز حضور داشت. در این حمله سه نفر به شمول یک عضو مجلس نمایندگان افغانستان به قتل رسیدند.
در هشتم ثور سال 1371 خورشیدی، گروهی از شهروندان افغانستان تحت نام مجاهدین در پی سقوط رژیم داکتر نجیب‌الله رییس جمهور وقت، وارد کابل شده و اقدام به تشکیل حکومت اسلامی کردند. این گروه نزدیک به چهارده سال برای تشکیل حکومت اسلامی با نظام سیاسی وقت مبارزه کرد تا این‌که توانست در هشتم ثور 1371 قدرت را در کابل بدست گیرند.

مبارزه برای تسخیر قدرت سیاسی از هفتم ثور سال 1357 خورشیدی شروع شد. در هفتم ثور، جمهوری داوودخان در نتیجه اقدامات مسلحانه احزاب سیاسی تحت حمایت اتحاد جماهیر شوروی وقت سقوط کرد و رژیم کمونیستی در این کشور حاکم شد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала