دشمنی اردوغان با دوست نزدیک اش

© AFP 2023 / Adem Altanاردوغان
اردوغان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گیولن «تروریست» و «مؤسس دولت موازی» در ترکیه قبلاً دوست اردوغان بود

در سابق فتح الله گولن نویسنده و شخصیت اجتماعی که اساسگذار جنبش «خدمت» میباشد در ترکیه طرفداران زیادی داشت که مفکوره پیشرفت آموزش و گفت و گوی فرهنگ‌ها بین مردم را به آن جلب می‌کردند.

برعلاوه، جنبش گولن در موفق شدن حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان در انتخابات که در آن زمان نخست وزیر ترکیه بود نقش مهم را ایفا کرد

ولی بعد ها دولت ترکیه جنبش «خدمت» را  «سازمان ترورسیتی فتح الله گولن» نامید. چه با عث شد که دوستی نزدیک فی ما بین به دشمنی مبدل شود؟

در سال 2013 در ترکیه هرج و مرج برقرار شد. اعتراض های صلح آمیز علیه ساخت خانه‌ها در محوطه پارک گزی استانبول به موجی از تجمعات و اغتشاشات در سراسر کشور تبدیل شد. پولیس اقدامات شدید علیه فعالین اتخاذ کردند که در نتیجه چند نفر کشته شدند.

گولن اعمال مقامات را که تظاهرات را متفرق کردند مورد انتقاد قرار داد. در آخر همان سال دولت ترکیه بر اثر اتهامات متعدد به فساد متزلزل شد و در نتیجه امواج اعتراضات و در خواست برکناری دولت در کشور بلند شد. ارگان های نظم عامه ترکیه دست به بررسی یک تعداد از کارمندان عالی‌مقام نزدیک به اردوغان زدند.

اردوغان در جواب گفت که مبتکر آغاز تحقیقات جنبش گولن است. وی همچنین دوست قدیمی خود را به این متهم کرد که وی در راس یک سازمان تروریستی قرار دارد که تلاش میورزد تا دولت ترکیه را سرنگون کند. گولن این اتهامات را رد کرد.

اردوغان و حزب وی طرفداران گولن را در سراسر ترکیه تعقیب می کند. افراد و  شرکت های مربوط به جنبش «خدمت» اغلب بازداشت می شوند. روزنامه «زمان» هم بسته شد. این نشریه پیش از سرد شدن مناسبات اردوغان و گولن یکی از مشهور ترین رسانه‌ها در کشور بود.

گولن در آمریکا در حالت تبعید داوطلبانه زندگی می کند. محکمه ترکیه سه بار حکم دستگیری او را صادر کرده بود. بعلاوه به محکمه امریکا درخواست محاکمه گولن در رابطه با نقض احتمالی حقوق بشر واصل شد.

به این شکل فردی که نزدیکترین دوست و همقطار اردوغان محسوب می‌شد در لیست جنایتکاران مورد تحقیب ترکیه قرار گرفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала