امریکا میخواهد در سوریه برای نبردها ریزرویشن ایجاد کند

© AP Photoجان کری
جان کری - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فعالیت های محاربوی دوامدار در سوریه امریکا را به «عصری سازی» طرح آتش بس که قبلاً توسط روسیه پیشنهاد شده بود، مجبور ساخته است.

در واشنگتن به اطمینان های صلح آمیز مسکو باور نمی کنند و از آن حقه بازی انتظار دارد و از همینرو غرب قصد دارد مساعی مذاکرات را در چوکات سازمان ملل متحد فعالتر سازد.
امریکا با روسیه سیستم نو 24 ساعته در باره آتش بس در سوریه که ایجاد ناحیه فعالیت های برحق جنگی علیه تروریستان را پیشبینی میکند، مورد توافق قرار داده است.
"ما حتی تعیین خط، خط مطلق را پیشنهاد کردیم و گفتیم:"شما به آنجا وراد نشوید، ما به اینجا داخل نمی شویم و همه آنچه در وسط قرار دارد، بازی صادقانه است". این مطلب را جان کری وزیر خارجه امریکا در مصاحبه با روزنامه New York Times اعلام داشته و افزود که مسکو این پیشنهاد را بررسی میکند و در هفتته آینده جواب خواهد داد.
کری در مصاحبه همچنان در مورد صداقت روسیه در مورد اعلامیه های آن در این باره که هدف عمده آن در سوریه مبارزه با تروریزم می باشد، ابراز شک و تردید نمود. کارمندان در امریکا به دو گروپ تقسیم شده: یک گروپ عقیده دارد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه جهت خاتمه بخشیدن به منازعه تلاش می ورزد و دیگران فعالیت های او را به مثابه روپوش برای حمایت از اسد بررسی میکنند. در این باره آژانس رویتر خبر داده است.
چارلز لیستیر کارشناس انستیتوت شرق نزدیک عقیده دارد: " رژیم روسیه بازی بسیار زرنگانه انجام داد".
جیفری وایت تحلیلگر اسبق استخبارات نظامی امریکا ضمن موافقه با این گفته افزود: "این از همان ابتدا بازی بی شرمانه پوتین بود".
رویتر خاطرنشان می سازد، در واشنگتن در رابطه با سوریه سیاست واحد امریکا وجود ندارد. سیوزان رایس مشاور امنیت ملی و یک عده دستیاران دیگر هرگونه تقویت فعالیت های امریکا را در سوریه رد میکنند. ولی «خاموشی» امریکا مناسبات با عربستان سعودی و کشورهای دیگر خلیج فارس که میخواهند اسد را سرنگون سازند و ترکیه که بصورت منظم بر مناطق شمالی سوریه آتشباری میکند، را تشدید میکند.
در وزارت خارجه روسیه عقیده دارند که ابتکار کری بیانگر شکست آتش بس در سوریه می باشد. الکسی بورادوفکین نماینده دایمی روسیه در نمایندگی در سازمان ملل متحد و سازمان های دیگر بین المللی در ژینیو در مصاحبه با آژانس تاس اعلام داشت که «همه صحبت ها راجع به اینکه رژیم قطع فعالیت های محاربوی «مرده است»، مطلقاً غیرموثق و بی بنیاد می باشند. آنهای که چنین شایعات را پخش میکنند، قابل باورکردن نیستند".
او یاداوری نمود که قبلاً در جریان صحبت تیلفونی کری با سرگی لوروف وزیر خارجه روسیه تائید کرده بود که رژیم آتش بس بصورت کل رعایت می شود.
کارشناسان با چنین ارزیابی همنوا می باشند.
الکساندر ایگناتینکو رئیس انستیتوت مذاهب و سیاست اعلام داشت:"ابتکار اخیر به هیچ وجه بدان معنی نیست که آتش بس برهم خورده و اجرا نمی شود. پیشنهاد کری بیانگر انست که طرفین میخواهند از اثرگزاری فعالیت های ضدتروریستی روسیه بر فعالیت های امریکایی جلوگیری نمایند".
ولی ابتکارات صلح آمیز را متوقف ساخته اند. ایگناتینکو اظهار داشت:" حالا، در ماهیت امر، شکست مذاکرات ژینیو مشاهده میشود که از دو طرف — هم از طرف کمیته عالی اپوزیسیون در باره مذاکرات و هم از طرف حکومت سوریه، سبوتاژ میشوند. هیات ها طرح های کاملاٌ متناقض پیشنهاد میکنند که حامیان پروسه ویانا را به جستجوی اشکال دیگر حل بحران سوریه با جلب جامعه جهانی و بصورت مشخص سازمان ملل متحد و شورای امنیت سازمان ملل متحد به آن مجبور می سازد".
ستیفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل متحد در مورد از سرگیری مشوره ها در هفته آینده، بصورت احتمالی — در روز چهارشنبه، وعده داده است. این مشورها به سطح رسمی و تخنیکی، ولی نه در چوکات مستقیم، صورت خواهند گرفت.
ایران نیز سعی می ورزد سهم خود را در خاتمه بخشیدن به بحران سوریه ایفا نماید. تلویزیون «ال میادین» لبنان در روز شنبه اطلاعیه محمد علاوی وزیر استخبارات ایران را منتشر ساخت که مطابق آن تهران به اسد و خانواده او پناهندگی پیشنهاد کرده است. ولی اسد از پذیرش آن امتناع ورزیده و اعلام داشته که خانواده او، مانند سوریایان دیگر، در دمشق باقی می مانند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала