دگرمن چک:«از ما گذشت ناتو به روسیه را پنهان می کنند»

© AP Photo / Geert Vanden Wijngaertمقر ناتو در بروکسل
مقر ناتو در بروکسل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در تاریخ 20 اپریل اولین جلسه شورای روسیه – ناتو بعد از وقفه دو ساله برگزار شد. فعالیت آن از طرف پیمان نسبت پیوستن کریمیا به روسیه متوقف شده بود. چرا در رسانه های چک در باره از سرگیری کار شورای روسیه – ناتو هیچ خبر داده نشده است؟

دگرمن متقاعد ایوان کراتخوویل و شرکت کننده جنبش «نظامیان چکوسلواکیا بر ضد جنگ» در باره وضع به «سپونیک» چنین توضیحات داد:« رسانه ها خاموش اند، به خاطریکه این معلومات برای ما، چک ها، راز است، زیرا ناتو، در ماهیت امر، در برابر روسیه گذشت نموده است. وقفه قطع خواهد شد و این، واضحاً، سیگنال کاملاً مثبت است. زیر لحظه هرچه بیشتر نزدیکتر می باشد، وقتیکه بصورت واقعی میتوانند فعالیت های نظامی (جنگ) علیه روسیه بروز خواهد کرد. من این را، بنا بر ارزیابی اوضاع بین المللی و جیوپولیتیکی میگویم. ولی سیاست معقول خارجی روسیه ناتو را اصلاً به مدنظرگرفتن آن مجبور می سازد. و اگر چه جنرالان ناتو با فیصله اتخاذ شده مخالف اند، ولی آنها به پذیرفتن آن و از سرگیری دیالوگ با روسیه که چیزی در باره حلقه مسایل بین المللی برای گفتن دارد، مجبور می باشند. رسانه های چک در مورد اطلاعات از سرگیری دیالوگ روسیه — ناتو خاموشی اختیار کرده، چون تبلیغات دیوانه وار ضد روسیه ادامه دارند و این موضوع در آن به هیچ وجه نمی گنجد».
پیمان ناتو که نسبت اوکراین از همکاری با روسیه امتناع ورزید، تمام پروژه های مشترک، بشمول، پروژه افغانی، مبارزه با تروریزم، نابودسازی مهمات کهنه شده روسیه در ولایت کالیننگراد، متوقف ساخت. آیا به امنیت اروپایی در طی این دو سال زیان وارد ساخته شده یا خیر؟
شورای روسیه — ناتو — ارگان نظامی است که وظیفه آن حفاظت جهان از اشتباهات است که بصورت غیراردی باعث بروز منازعه نظامی شده میتواند. اگر ناتو کشتی ها و طیارات جنگی خود را به سرحدات دولت دیگر روان نه کند، پس آنها در نزدیکی خطرناک با محلات وسایل نظامی قرار نخواهند گرفت. اگر صحبت بر سر کشتی روسی در خلیج مکسیکو مطرح می بود، پس ماه همه، به گمان اغلب، فعالیت های دفاعی امریکا را تائید می کردیم و راجع به «تجاوز روسیه» صحبت می کردیم. به این ترتیب، من تعجب نمی کنم، وقتیکه روسیه طیاره تهاجمی خود را در بحیره بالتیک، جای که در نزدیکی مستقیم از بنادر نظامی آن کشتی جنگی امریکایی قرار دارد، استفاده میکند. این — عکس العمل نورمال دولت مستقل است. اگر شورای روسیه — ناتو کار خود را از سر گرفته، پس در پشت میز مذاکرات، در مورد چنین حوادث خطرناک هشدار داده خواهد شد. این که آیا قوماندانی نظامی به اعلامیه این شورا گوش خواهد کرد یا خیر، سوال جدا است؟ به هر صورت، باوجود تمام شک و تردیدها، واقعیت از سرگیری دیالوگ روسیه — ناتو — سیگنال مثبت به جهان می باشد».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала