قالب RICنقش خود را به ویژه در شرایط بحران بین المللی مهم ثابت ساخت

© AP Photo / Wu Hongروسیه چین و هند
روسیه چین و هند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دید گاه مسکو، که به طور کامل در پکن و دهلی نو مورد قبول قرار گرفته است ، به پلت فرم گفتگو RIC تبدیل شده است

در مسکو 14 مین دور نشست وزرای امور خارجه روسیه ، هند و چین در قالب (RIC)به اشتراک وزیر امور خارجه روسیه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه جمهوری هند سوشما سواراج و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین وانگ یی برگزار شد
در سخنرانی خود در این نشست، وزیرامور خارجه روسیه تاکید کرد که ، جلسه های 14 گانه که تا اکنون بر گذار شده گویندگی از ان میکند که میکانیسم RIC)) قابل استفاده ، موثر و محبوب میباشد. دید گاه مسکو، که به طور کامل در پکن و دهلی نو مورد قبول قرار گرفته است ، به پلت فرم گفتگو RIC تبدیل شده است که یک عامل مهم در سیاست جهانی میباشد. این در حالی است که بد بینان این پلت فرم شک و تردید داشتند که با در نظر داشت پیچیدگی روابط هند و چین RIC به زودی از هم خواهد پاشید. تنش بین چین و هند با وجود پیشرفت ها در عرصه تجارت و همکاری های اقتصادی باقی می ماند. اما این موضوع باعث ان نمی گردد که این دو کشور یکجا با روسیه رول خود را در حل مسائل بین الملل و منطقوی بازی ننمایند.
انگیزه اصلی از ایجاد فرمت RIC همکاری با هم برای حل مشکلات در زمینه امنیت منطقه میباشد. این رویکرد هنوز تا امروز مهم میباشد. تا اکنون توجه اساسی در قالب RIC به شکل گیری معماری جدید امنیتی منطقه آسیا و اقیانوس آرام، صورت میگیرد. با توجه به اجلاس آغاز شده در اوفا روند ورود هند به سازمان همکاری شانگهای، یک فوریت در هماهنگی سه جانبه در سازمان همکاری شانگهای و دیگر سازمان های کلیدی چند جانبه ، بشمار میرود.
به گفته بسیاری از تحلیلگران، همکاری ها در شرایط چالش های جهانی و منطقه ای سه کشور یک میکانیسم اثر بخش ثابت شده است. متخصص آکادمی علوم اجتماعی ، زونگ جیان پینگ نقشی که چین، روسیه و هند می تواند در مبارزه با تهدید های تروریستی در منطقه ایفا کنند برجسته ساخته است.

من فکر می کنم چین و هند می تواند در تامین امنیت در مرز سین کیانگ همکاری نموده ، و نیروهای خود را برای مبارزه با نفوذ نیروهای داعش در سین کیانگ متحد بسازند. شایان ذکر است که دولت اسلامی که نه تنها چین را تهدید می کند همزمان تلاش دارند تا نفوذ خود را دربعضی از مناطق روسیه افزایش بخشند ، لذا ضرور است که هر سه کشور چین ، روسیه و هند با هم موضوع گیری مشترک داشته باشند.
همکاری سه کشور در زمینه امنیت ، به مبارزه با تروریسم محدود نمی شود. در نشست مسکو، تصمیم گرفته شد که در این سال برای اولین بار مشاوره در قالب RIC در خصوص امنیت سایبری صورت بگیرد. روسیه، هند و چین، از اصول باز بودن پیروی کرده و از رویارویی با سایر گروه ها و دولت ها دوری جسته و در اینده ، نیروهای سازنده و مثبت در جامعه بین المللی باقی بمانند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала