شکل اعدام در عربستان سعودی

© Fotolia / ChiccoDodiFCاعدام
اعدام - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در سال 2015 میلادی هزار حکم اعدام صادر و اجرا شده است.

در گزارش  سازمان عفو بین الملل  مدافع  حقوق بشر Amnesty International آمده است که در سال 2015 میلادی  بیش از  1600 اعدام اشده است که بیشترین تعداد اعدام طی 25 سال  اخیر است.  بر طبق  گزارشات مدافعان حقوق بشر، 977 نفر  در ایران و در پاکستان 320 نفر اعدام شدند.

عربستان سعودی در ردیف سوم  این فهرست قرار می گیرد.  در سال 2015 میلادی 158 نفر اعدام شد که افزایش احکام اعدام در مقایسه با سال 2014 میلادی 76 % بود.  در عربستان سعودی و ایران احکام شرعی هستند و مجموعه  جنایاتی که حکم اعدام در رابطه با آنها صادر می شود  یکسان است. در عربستان سعودی حکم اعدام با زدن سر اجرا می شود. 

اعدام با تیرباران عمدتا در مورد زنان صورت میگرد.  طبق معمول اعدام  در محضر عام انجام می شود.  در کشور عربستان خاندان  جلاد ها  شکل گرفته است  و انتصاب مأمور اصلی  اجرای حکم اعدام  مکه توسط  شخص پادشاه  مورد تأئید قرار می گیرد.

اعضای خانواده سلطنتی  نیز بارها  محکوم به اعدام شده اند. در سال 1975 میلادی  برادرزاده  فیصل ابن مسعود السعود به جان کاکای خود سوء قصد کرد.  پادشاه شدید زخم شد که پس از مدتی درگذشت. پادشاه  فیصل ابن عبدالعزیز  قبل از مرگ،  از نزدیکان خود خواست  برادرزاده اش را اعدام نکنند. اما خواست او اجرا نشد. جلاد با یک ضربه شمشیر سر او را از بدنش جدا کرد و بعد به مدت 15 دقیقه برای تماشای عموم از تیر چوبی آویزان بود. در سال 1977 شاه دخت مشعل بن فهد آل سعود 19 ساله خواهر زاده  خلید، پادشاه آن زمان  اعدام شد. او را به جرم زنا متهم و تیرباران کردند. برادر  بزرگ  پادشاه شخصا اعدام  شهزاده توسط جلاد را رهبری کرد. اعدام شاه دخت همزمان با سر بریدن عاشق او — پسر سفیر عربستان در لبنان —  انجام شد. 5 ضربه شمشیر لازم شد تا  سر مرد بیچاره از تنش جدا شود.  احتمالا حکم اعدام را نه یک جلاد  حرفه ای ، بلکه یکی از خویشاوندان اجرا کرده است.

چین  مطابق با گزارشات مدافعان حقوق بشر  در تعداد  احکام مرگ در صدر قرار داد.  در گزارش  سازمان عفو بین الملل آمده است که در سال 2015 میلادی  هزار حکم اعدام صادر و  اجرا شده است.

در چین معمولا تیرباران می کنند.  اما در این اواخر هر چه بیشتر از تزریق مهلک استفاده می شود.  مدتهاست که در چین  اعدام  در محضر عام  انجام نمی شود. احکام هم ملایم تر شده اند. به طور مثال، در موردی به مدت دو سال اجرای حکم اعدام را به تعویق انداختند.  این به معنای آن است که تیرباران  به حبس ابد تغییر خواهد یافت.

اواخر سال 2014 میلادی  شایعاتی  پخش شد  که  در کشور چین اعضای بدن  زندانیان برای پیوند  به بیماران محتاج  رواج گسترده ای یافته است. هو آنگ جی فو رئیس  کمیته  مسائل اهدا عضو و پیوند اعضا چین  اعلام داشت  که از اول جنوری سال 2015  گرفتن اعضای  بدن زندانیان به قصد پیوند در چین ممنوع شده است. بنا به اطلاعات جائو هونتائو معاون رئیس کمیته در مسائل اهدا عضو و  پیوند اعضای بدن  که در سال 2011  در مجله طبی  « لانسِت»   منتشر شده بود،  در آن زمان در چین در65 %  حوادث  برای پیوند  ارگان بدن از جسد مردگان تمویل دهنده استفاده میشد. از جمله 90 % —  اعضای بدن زندانیان بود.

بر اساس  ائتلاف جهانی مخالفت با حکم اعدام  در چین سالانه بیش از 2000 زندانی اعدام می شود (آخرین  خبر درج شده در سایت این سازمان، در سال 2014 تقریباً 2400 نفر را  اعلام شده است). اگر به جمعیت چین توجه شود،  تعداد  زیادی نیست.

مطابق با گزارشات سازمان عفو بین الملل  طی سال گذشته  تعداد کشورهایی  که حکم اعدام  را در سطح قانونی  لغو کردند افزایش یافته است.  اما هستند کشورهایی که به حکم اعدام برگشتند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала