فشار بر رسانه ها در ترکیه مقیاس بین المللی کسب کرده است

© Sputnikخبرگزاری سپوتنیک
خبرگزاری سپوتنیک - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سایت خبرگزاری سپوتنیک در ترکیه بسته شده است. هنگام ورود به صفحه آن نوشته راجع به بکاربرد اقدامات اداری از جانب مقامات ترکیه رونما میشود.

به گفته تورال کریموف مدیر مسوول نمایندگی خبرگزاری بین المللی اطلاعاتی «روسیه امروز» در ترکیه، کدام اطلاعیه های که هشدار میداد و یا اطلاعیه های دیگر از جانب ارگان های ذیصلاح ترکیه در این باره دریافت نکرده بود، بعد از بسته شدن نیز هیچگونه اطلاعیه های مواصلت نه ورزیده اند.
گریگوری تروفیمچوک رئیس شورای کارشناسان فوند «کارگاه مفکوره ها» در مصاحبه با خبرگزاری سپوتنیک ابراز عقیده نمود که در سایت تجمع تدریجی مواد جریان داشت که طرف قبول مقامات ترکییه قرار نداشت.
تروفیمچوک میگوید:"بطور مثال، این نازضایتی رهبری ترکیه از تنویر حوادث اخیر، مربوط به مناسبات روسیه — ترکیه، نارضایتی از همکاری متقابل روسیه با کردان و در اصل، نارضایتی از این بود که خود اصطلاح «کردان» در رسانه های روسیه بوجود آمده است. نارضایتی از چگونگی تنویر بروز منازعه در قره باغ می باشد. و بالاخره، «خط مستقیم» ولادیمیر پوتین، جای که صحبت راجع به مناسبات روسیه — ترکیه و این مطرح شد که روسیه نسبت به ترکیه و ملت ترکیه چگونه برخورد مینماید. ملت از آنچه که مقامات انجام میدهند جدا شد و برخورد عده شخصیت های سیاسی نامتناسب خوانده شد. این همه، به نظر من، به مثابه انفجار دهنده همه آنچه مبدل گشت، تا بر سایت اثر بگذارد. و بصورت مشخص بصورت غیرمتناسب برخورد کنند. این برخورد غیرمتناسب در عمل تائید شد".
به نظر او، بستن سایت سپوتنیک — مورد فوق العاده خشن اثرگذاری بر رسانه ها می باشد.
گریگوری تروفیمچوک در ادامه گفت:" میخواهم خاطرنشان سازم که این واقعیت از این سبب نیز غیرعادی است که منابع غربی، منجمله سایت ها، عملاً هیچگاهی مسدود نمی شوند. ترکیه از این نقطه نظر همیشه خود را از نقطه نظر فکری به غرب مربوط میداند، تا به شرق. از همینرو این اقدام از جانب آن عجیب به نظر میرسد. این مورد غیرعادی اثرگذاری بر رسانه شمرده میشود. من فکر میکنم که کارشناسان و سیاستمدارن غربی باید حتماً به این کار توجه مبذول نمایند. بصورت کل، این تلاش جهت تغییر طرز ارایه مواد توسط رسانه های عمده روسیه و خصوصیت آنها از جانب ارگان های اداری ترکیه می باشد".
باید گفت که در ترکیه فیصله مسدودساختن سایت سپوتنیک نیز باعث بروز انتقاد از حکومت ایردوغان گردیده است.
به نظر باریش یاکارداش، نماینده حزب اپوزیسیون ملی — جمهوریخواه از ولایت استانبول و عضو کمیسیون نظارت در باره جلوگیری از فشار بر رسانه ها، فیصله ادراه تیلی کمونیکشن و مخابرات نسبت به سپوتنیک یک ثبوت دیگر بکار برد سانسور سختگیرانه، بی اساس و غیرقانونی نسبت به رسانه ها می باشد:"کدام صلاحیت ها به TİB اجازه بر دوش گرفتن مکلفیت های محکمه و اتخاذ چنین فیصله ها میدهد؟ حتی محکمه معمولاً دسترسی بر تمام سایت را مسدود نمی سازد و فقط آن نشرات در سایت را توقیف میکند که به اساس فیصله محکمه نقض کننده قانون شناخته شده اند. قانون № 5651 در خود حاوی چنین ماده می باشد. مسدودساختن کامل دسترسی مردم بر سایت نقض حق مردم در باره کسب معلومات از منابع الترناتیف می باشد و با قانون اساسی ضدیت دارد".
این نقطه جالب توجه است که دسترسی نه تنها به صفحه سپوتنیک به زبان ترکی، بلکه بر صفحات منبع به زبان های دیگر نیز قطع شده است. مسدودساختن صفحه سایت به زبان انگلیسی و زبان روسی نشان دهنده آنست که سانسور و فشار بر رسانه ها در ترکیه مقیاس بین المللی کسب کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала