مقامات افغانستان در سرحد با تاجکستان مرکز آمادگی تروریستان را کشف نموده اند

© AFP 2023 / JAVED TANVEERطالبان افغانستان
طالبان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در یکی از مدارس در ولایت قندوز جهادیستان جابجا ساختن ماین ها در سرکها و ساختن کمربند «انتحار» را می آموزند.

قرار اطلاعات واصله از کابل، اوضاع در منطقه سرحد افغانستان — تاجکستان فوق العاده پیچیده باقی مانده است. بخش قابل ملاحظه اراضی در آنسوی سرحد در افغانستان را طالبان کنترول میکنند. در تاجکستان نیز با دقت بر اوضاع نظارت مینمایند. موضوع را علیم فصح الدینوف خبرنگار ما در دوشنبه دنبال میکند.
در تاجکستان با نگرانی بر اوضاع در کشور همجوار افغانستان نظارت میکنند. تقریباً یک سوم اراضی ولایات شمالی این کشور در دست طالبان قرار دارد. مواضع اسلامگرایان خاصتاً در ولایت قندوز بسیار قوی می باشند. خدای بیردی خالق نظروف مدیر مرکز تحقیقات ستراتیژیک مربوط ریاست جمهوری تاجکستان به خبرگزاری «سپوتنیک» در این مورد چنین معلومات داد:"به اساس محاسبات متخصصین نظامی کشورهای مختلف، در ولایات شمالی از 4 تا 5 هزار گروه های مختلف طالبان قرار دارند. ولی آنها پراگنده می باشند و از همینرو مقابله با آنها آسانتر است".
در هفته جاری نمایندگان کابل راجع به موجودیت مراکز تربیه جهادیون در نزدیک سرحد افغانستان — تاجکستان اعلام داشتند. منجمله، اسدالله امرخیل والی قندوز به رسانه های افغانی خبر داد که در ولسوالی دشت ارچی تعلیم تروریستان مستقیماً در داخل مدرسه پیش برده میشود. در آنجا در حدود 300 جوان مصروف فراگیری دروس می باشند. به آنها مهارت های کار با آلات انفجاری آموخته میشوند. رهبری پروسه را تبعه پاکستان به نام عمران خان بر دوش دارد. والی قندوز شکایت کرد که نیروهای حکومتی نمی توانند مرکز تروریستی را نابود سازند، چون در منطقه قرار دارد که جنبش طالبان کنترول میکند. در عین حال، طالبان افغان در تاریخ 12 اپریل اعلام داشتند که موسم نو عملیات جنگی را آغاز میکنند. در ماهیت امر، این به معنی آغاز تهاجم بهاری دسته های اسلامگرایان تندرو می باشد. از قرار معلوم، افراد مسلح قصد دارند ساحه تحت کنترول شان را بطور جدی توسعه بخشند. قاسیمشو اسکندروف مدیر مرکز مطالعات افغانستان و آسیای مرکزی و مورخ از دوشنبه به این نظر است که تاجکستان در چنین وضع باید ناظر اوضاع باشد.
اسکندروف میگوید:"بهتر است تهدیدهای ناشی را بیشتر ارزیابی کرد، تا اینکه به آنها کمتر بها داده شود". اگر طالبان به سرحدات ما نزدیک شوند، واضح است که آنها تشنج معین را ایجاد میکنند. آنها میتوانند جهت تخلف از سرحد و نفوذ به کشور ما تلاش ورزند".
کارشناسان دوشنبه را این امر نگران می سازد که در کشور همجوار افغانستان نقاط فعالیت گروه تروریستی «دولت اسلامی» (داعش) که در تاجکستان و روسیه ممنوع است، بوجود آمده اند. طبق معلومات سازمان ملل متحد، حالا نمایندگان داعش در 25 ولایت از جمله 34 ولایت فعالیت میکنند. به آنها عمده تاً دسته های به اصطلاح رانده شدگان اوباش حلف وفاداری یاد میکنند. به گفته ویکتور دوبوفسکی دانشمند اکادمی علوم تاجکستان و داکتر علوم تاریخ، صحبت بر سر گروه های اتنیکی مطرح بحث می باشد که در جمله آنها باشندگان کشورهای آسیای مرکزی نیز شامل می باشند:" به داعش اشخاص طردشده سیاسی از جمله آنهایی می پیوندند که در افغانستان قرار دارند. این اعضای حزب اسلامی ازبکستان، جبهه آزادی ترکستان شرقی و گروه های کوچک دیگر از آسیای مرکزی و قفقاز شمالی می باشند. برعلاوه به آنها قوماندانان جریمه شده طالبان که از جنبش رانده شده، می پیوندند. یعنی این سازمان های می باشند که از کشورهای خود رانده شده و مهاجرت نموده یا طالبان می باشند که قومیان شان از قدرت محروم ساخته اند. آنها در چهره داعش حامی قوی در مبارزه به خاطر قدرت در وطن آبایی خود مشاهده میکنند. این نقطه جالب توجه است که داعش به مثابه پروژه بین المللی به تفاوت از طالبان برای منطقه آسیای مرکزی تهدید جدی به بار می آورد. سمتگیری به ایجاد خلافت اسلامی به جلب نیروهای به آن منجر میشود که در مبارزه خود خارج از افغانستان توجه مبذول میدارند".
در زمینه اوضاع روبه وخامت در شمال افغانستان، تاجکستان در حال حاضر حفاظت سرحد تاجکستان — افغانستان را تقویت میکند. طول این سرحد را 1300 کیلومتر تشکیل میدهد. در ماه مارچ در نزدیک سرحدات جنوبی جامعه دول مستقل مانور های نظامی تاجکستان — روسیه با شرکت نیروی هوایی جبهه یی برگزار شدند. این به بزرگترین مانورها در تاریخ همکاری نظامی مسکو و دوشنبه مبدل گشتند. در تاریخ 18 اپریل تمرینات قوماندانان قرارگاه ها در جنوب تاجکستان برگزار میگردند. در آنها قطعات تمام کشورهای عضو سازمان قرارداد امنیت دسته جمعی بکار گرفته خواهند شد. کارشناسان میگویند که نظامیان بدینوسیله به نیروهای در ساحل جنوبی دریای پنج هشدار میدهند که مفهوم آن ساده است — تاجکستان متحدین دارد که دوشنبه را در مصیبت تنها نخواهند گذاشت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала