آزارهای جنسی زنان و دختران در رسانه‌های افغانستان

© Sputnik . Zuhal Sarhadخبرنگار زن
خبرنگار زن - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آزار و اذیت‌های جنسی از مشکلات عمده خبرنگاران زن در این کشور به شمار می‌رود

سپوتنیک، کابل: کمیته مصوونیت خبرنگاران افغانستان، اعلام کرده که براساس یک تحقیق این نهاد اکثریت زنان و دخترانی که در رسانه‌های این کشور کار می‌کنند،‌ مورد آزار و اذیت‌های جنسی قرار می‌گیرند.

کمیته مصوونیت خبرنگاران افغانستان که برای یافتن چالش‌های اصلی زنان و دختران کارمند در رسانه‌ها، در هفت ولایت با بیش از صد خبرنگار زن مصاحبه کرده است، در یافته‌هایش اعلام کرده که 69 درصد از خبرنگاران زن در رسانه‌ها هنگام اجرای وظایف شان مورد آزار و اذیت‌های جنسی قرار گرفته‌اند.

نجیب‌الله شریفی رییس کمیته مصوونیت خبرنگاران افغانستان، روز پنجشنبه، 26 حمل، با ارایه‌ یافته‌های جدید این نهاد حامی حقوق خبرنگاران در مورد وضعیت کاری کارمندان زن در رسانه‌ها، گفت که 59 درصد این خبرنگاران در داخل دفاتر کارشنان از سوی همکاران مرد شان مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته‌اند.

© Sputnik / Zafarshah Rouyeeآزارهای جنسی زنان و دختران در رسانه‌های افغانستان
آزارهای جنسی زنان و دختران در رسانه‌های افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
آزارهای جنسی زنان و دختران در رسانه‌های افغانستان

آقای شریفی همچنین افزود که شرایط کار برای خبرنگاران زن در افغانستان از سوی خانواده‌های شان نیز محدودتر شده است. به گفته نجیب‌الله شریفی، پنجاه و سه درصد از مصاحبه‌شوندگان گفته‌اند که اعضای خانواده‌شان با کار کردن شان در رسانه‌ها مخالف هستند. او تاکید کرد که میزان مخالفان خانواده‌‌ها در کابل بیست و پنج درصد اما در ولایت‌های شرق و جنوب افغانستان بیش از هشتاد درصد می‌رسد.

رییس کمیته مصوونیت خبرنگاران افغانستان می‌گوید که آزار و اذیت‌های جنسی از مشکلات عمده خبرنگاران زن در این کشور به شمار می‌رود. به گفته‌ او، ادامه این روند شماری از زنان و دختران کارمند رسانه‌یی را مجبور به ترک وظایف‌شان خواهد کرد.
نجیب‌الله شریفی همچنین افزود که زنان و دختران خبرنگار با تهدیدهای زیادی مواجه‌اند و از جمله هریک از مصاحبه‌شوندگان حداقل یک یا چند بار از سوی اقوام خانواده‌شان تهدید شده‌اند. آقای شریفی ابرازداشت که بیش از چهل و دو درصد از مصاحبه‌شوندگان همچنین گفته‌اند که کار در رسانه‌ها تاثیر منفی بر روابط شخصی و زندگی شان دارد. این مصاحبه شوندگان افزوده که احتمالا کار در سانه‌ها فرصت ازدواج را از آنها بگیرد.

طی سال‌های اخیر فعالیت رسانه‌ها در افغانستان گسترش یافته و اکنون صدها زن و دختر در رسانه‌های این کشور کار می‌کنند. اما با گسترش ناامنی‌ها پس از سال 2014 میلادی، حضور زنان و دختران رسانه‌ها کم‌رنگ شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала