عادل: اگر کسی مانع تحصنم شود خود کشی میکنم

© khanwali Adilخیمه تحصن
خیمه تحصن - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در خانه ما دختران حق گرفتن کتاب و قلم را ندارند

خان ولی عادل که باشنده اصلی ولایت پکتیا، برای اولین بار در تاریخ افغانستان با برپا نمودن خیمه در برابر فامیل اش دست به تحصن زده است.
وی از فامیل, بزرگان قومی, علمای دینی و دولت افغانستان می خواهد که از خشونت علیح زنان در افغانستان جلوگیری نمایند.
عادل در گفتگوی با خبرنگار رادیو "سپوتنیک" گفت: " در خانه ما دختران حق گرفتن کتاب و قلم را ندارند و به بد داده میشوند. مردان خانه در مقابل کشتن و زخمی شدند چهار برادرم ده دختر را از خانواده مقتول میخواهند" وی گفت که علمای دینی و بزرگان قوم در این رابطه موافق هستند و میخواهند که نکاح این دختران را با مردان خانواده ما انجام بدهند.
گفتگوی مکمل خان ولی عادل را در لینک پاین میتوانید بشنوبد

باید گفت که قرآن، اجبار در ازدواج را ممنوع کرده و رضایت طرفین در ازدواج را شرط دانسته ‌است. حقوق زن در اسلام یکی از مباحث عمده و قابل تأمل در جامعه‏ی اسلامی بوده و دیدگاه‏ها و نظریات متعدد و حتا در مواردی متناقض نسبت به هم از سوی علما و محققان اسلامی در این مورد مطرح بوده است. بیشتر علما و بزرگان دینی بر این باور‌اند که زنان به عنوان نیمی از پیکره‌ی جامعه‌ی انسانی از حقوق و امتیازات مساوی و برابر با مردان در زندگی اجتماعی و خانوادگی برخوردار بوده و هیچ تفاوت یا تمایزی بین زن و مرد در حقوق و امیتازات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی وجود ندارد.
اما آنچه را که بیشتر علما می‏پذیرند و مستندات قرآنی نیز آن را تأیید می‏کند نظریه‌ی تساوی زنان و مردان در تمام زوایای زندگی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала