بر سر انتقال جزایر تیران و صنافیر به سعودی، اسرائیل و امریکا به توافق رسیدند

© Photo / commons.wikimedia.orgجزایر تیران و صنافیر
جزایر تیران و صنافیر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وصل شدن مصر به عربستان سعودی از طریق جزایر تیران و صنافیر که در تنگه تیران می باشد تبدیل به یکی از موضوعات اصلی مورد بحث تاریخ 12 اپریل رسانه های اسرائیلی و عربی شده بود.

با توجه به توافق دو طرف بین قاهره و ریاض، که بالای جزیره تیران یک پل درست می کند، که عربستان سعودی را به مصر وصل می کند، طوریکه قبلا جاده بنام ملک فهد از طریق دریا بحرین را به عربستان سعودی وصل کرد. و پل که از طریق تیران میگذرد به نام شاه فعلی عربستان سعودی سلمان عبدالعزیز خواهد بود.

ساخت این پول هزاران شغل جدید را ایجاد می کند. در قرارداد ذکر شده است که عربستان سعودی 10 میلیارد دالر به عنوان کمک مالی باید به مصر بدهد.

خروج داوطلبانه مصر از جزایرکه در یک منطقه استراتژیک در خلیج عقبه و دریای سرخ واقع شده است، باعث موج از انتقادها در مصرشده است.

این قرار داد باید به تصویب پارلمان مصر هم برسد.
مذاکرات در مورد تحدید حدود از مرز دریایی میان مصر و عربستان سعودی بیش از شش سال انجام شد. در مجموع 11 جلسه در این زمان در باره تعیین حدود برگزار شد.

وضعیت در این جزایر توسط پیمان صلح که در سال 1979 میلادی بین اسرائیل و مصر امضا شده تعین می شود. در ارتباط به آن در جزیره تیران یک پسته از صلح بانان سازمان ملل متحد قرار دارد که بالای کشتی های که از تنگه عروق به ایلات عبور می کند نظارت کند. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала