بشار اسد با پروفیسور ترکی ملاقات نموده

© AFP 2023 / Atta Kenareبشار اسد
بشار اسد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پروفیسور شیوکرو سینا گیوریل وزیر اسبق دولتی و معاون سابق صدراعظم ترکیه از بیروت که در آنجا 37 سال زندگی میکند، راهی دمشق شد و در آنجا با بشار اسد رئیس جمهور سوریه ملاقات نمود.

گیوریل در مصاحبه با خبرگزاری «سپوتنیک» راجع به علل سفر خود و راجع به این که این ابتکار کی بود و ملاقات با اسد چگونه صورت گرفت و او به ملت ترکیه چه پیام فرستاد، معلومات داد.
پروفیسور گیوریل گفت:"کسی باید گام نخست بر میداشت و بالاخره، مجراهای سیاسی خارجی ارتباط ترکیه که مدت زمان مدیدی مسدود بودند، را می گشود. من راجع به این فکر کردم که چنین سفر میتواند به نخستین گام در این جهت مبدل خواهد گشت. به خاطریکه یکی از مهمترین پرابلم ها، هم در سیاست خارجی و هم در مناسبات بین مردم، عدم موجودیت یا ناکافی بودن مجراهای ارتباط و تماس های دوجانبه می باشد. من به سوریه به این امید رفتم که پرابلم شاید رفع شود".
شیوکرو سینا گیوریل هنگام ملاقات با بشار اسد او را از این که او این سفر او نماینده هیچ کسی نیست، مطلع ساخت. این اقدام مستقل است که به منظور نشان دادن حسن نیت اتخاذ شده است.
پروفیسور گیوریل میگوید:" این بار ملاقات کوتاه بود، امیدوارم که در آینده، در فرصت مناسب برای آغای اسد امکان صحبت طولانی فراهم گردد. فکر میکنم که همچنان باید گام های مشابه در باره عیارساختن مجراها در باره مناسبات با ایران و روسیه نیز برداشته شوند. دول منطقوی باید تشریک مساعی با یک دیگر حفظ کنند. همچنان نقش روسیه در حوادث در منطقه بس بزرگ است. من عقیده دارم که ایران، سوریه، ترکیه و روسیه باید تدریجاً مجراهای ارتباط با همدیگر حفظ کنند".
شیوکرو سینا گیوریل معتقد است که واقعیت های دوران کنونی، وضع جدید که در منطقه بوجود آمده، به همه بازیگران نشان خواهد داد که کدام اقدامات و فعالیت ها درست می باشند. این، به عقیده موصوف، امر ناگزیر است.
گیوریل اعتراف میکند که بشار اسد به او شخص آرام و مطمئین به خود معلوم شد. پروفیسور ترکی در اخیر گفت:"فکر میکنم، بحران در منطقه بصورت تدریجی بسوی پایان نزدیک شده میرود. و در اینجا درک دقیق یک چیز ضروری است: تلاش های تجزیه و جدایی طلبی در منطقه شرق نزدیک اثر دومینو بوجود می آورد. دول منطقه باید باهم متحد شوند و سیاست مشترک را پیش برند که متوجه حفظ تمامیت ارضی خاک های شان باشد. این کلید حل مشکلات است".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала